Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Folkeskolereform Version 1.0

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Folkeskolereform Version 1.0"— Præsentationens transcript:

1 Folkeskolereform Version 1.0
Gyvelhøjskolen Folkeskolereform Version 1.0

2

3 Baggrund Vi har en god skole Udvikling til aktive borgere:
Folkeskolen er blandt de bedste til det – med gode samarbejdsevner Udvikling af sociale kompetencer: Folkeskolens elever er godt rustet til livet som samfundsborger og i demokratisk proces Indskolingen klarer sig fagligt godt De klarer matematik og dansk godt

4 Baggrund Det faglige niveau i læsning og matematik er for lavt ved afslutningen i 9. klasse Mellem 15 og 17 % har for svage læse- og matematikfærdigheder Vi skal udnytte fagligt svage og fagligt stærke elevers potentiale bedre For få gennemfører ungdomsuddannelse - Siger OECD

5 Reformen har tre overordnede mål:
Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i forhold til faglige resultater. Tilliden til og trivslen i folkeskolen skal styrkes blandt andet gennem respekt for professionel viden og praksis.

6 Indsatsområder En længere og mere varieret skoledag
Et kompetenceløft af lærere, pædagoger og skoleledere Få, klare mål og regelforenklinger

7 Synlig læring Skift fra fokus på undervisning til fokus på læring
Læringsmål skal være synlige for eleverne Hvad skal jeg lære? Eleverne skal vide, hvor de er i læringsprocessen Hvor er jeg nu? Eleverne skal vide, hvad de skal gøre for at komme videre. Hvad er næste skridt?

8 Indskoling 0-3 Indskoling: 30 timer pr. uge Mødetid 8 - 14
Almindelige skolefag Understøttende undervisning Lektiecafe SFO 14 -

9 SFO Det meste er som det plejer men…
Nye åbningstider og (16.30 fredag) Mere sammenhæng mellem fagene i skole og SFO –hvor giver det mening? Lektiecafe frivillig? Tanker og hensigter med lektiecafeen. Prisen falder fra ca til ca. 1700 Vi forventer at holde fuldt åbent i alle ferier

10 Skemamodel

11 Mellemtrin 4-6 Indskoling: 33 timer pr. uge
Mødetid 8 – 14 3 dage og 8 – 15 2 dage Almindelige skolefag Understøttende undervisning Lektiecafe SFOfor 3. årgang i GJUK – juniorklub m.m.

12 Udskoling 7-9 Indskoling: 35 timer pr. uge Mødetid 8 - 15
Almindelige skolefag Understøttende undervisning Lektiecafe 7. årgang – konfirmationsforberedelse forlænger i perioder med 2 timer

13 Nye fag Engelsk fra 1. klasse Tysk fra 5. klasse Håndværk og design
Madkundskab Bevægelse fylder mere i skolen Idræt bliver prøvefag Alt følges op af nye fælles mål

14 Understøttende undervisning
Den understøttende undervisning på Gyvelhøjskolen, skal i bred forstand understøtte elevernes faglige, sociale og dannelsesmæssige udvikling Undervisningen varetages af lærere eller pædagoger Klasseteamet omkring de enkelte klasser (bestående af både lærere og pædagoger) har ansvar for at definere indhold og tilrettelæggelse af undervisningen. Det er klasseteamets opgave og forpligtigelse at vurdere og tage stilling – ”hvad har klassen brug for, for at kunne lære bedst muligt”. Bevægelse skal være et væsentligt element i både den understøttende undervisning og i fagdelt undervisning. Tilbud om lektiehjælp kan være en del af den understøttende undervisning

15 Forældreansvar Forældreansvaret er beskrevet i loven
Forældrene er medspiller på trivsel Og dermed en partner i inklusionen Det vil vi arbejde med principper for

16 Nye arbejdsvilkår Lærere og pædagoger får nye arbejdsvilkår
De skal være til stede på skolen i arbejdstid Hos os er det timer pr. uge Kontakt sker i arbejdstiden Skriv gerne en mail eller sms – alle får eget telefonnummer, som virker i arbejdstiden

17 Søg efter UVM hjemmeside Læs om reform
Yderligere info Søg efter UVM hjemmeside Læs om reform


Download ppt "Folkeskolereform Version 1.0"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google