Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Folkeskolereformen på vores skole

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Folkeskolereformen på vores skole"— Præsentationens transcript:

1 Folkeskolereformen på vores skole

2 Folkeskolereformens tre mål

3 Folkeskolereformens tre indsatser

4 Vi zoomer ind på de tre overordnede indsatsområdet - et for et:
Inden for første overordnet indsatsområde er der følgende elementer: Den længere og mere varierede skoledag: Mere varieret undervisning Differentierede læringsformer Praktisk og anvendelsesorienterede undervisningsformer Tilegnelse af viden, innovation, entreprenørskab og kreativitet Nye fag: Engelsk fra 1. klasse, Håndværk og design, 2. fremmedsprog i 5. kl., valgfag fra 7. kl., flere timer i dansk og matematik. Fysisk aktivitet og bevægelse: Gennemsnitlig 45 min. om dagen Understøttende undervisning: Supplere og understøtte den fagopdelte undervisning. I den supplerende undervisning ligger tiden til bevægelse og lektiecafe og faglig fordybelse. Holddannelsesreglerne er ophævet Den åbne skole: Skolen skal åbne sig overfor det omgivne samfund. Der skal skabes større inddragelse af lokale idræts-, kultur- og foreningsliv i skolen, ved at kommunerne forpligtes til at sikre et samarbejde. Samarbejde med musik- og billedskoler.

5 Inden for andet overordnede indsatsområde er der følgende elementer:
Kompetenceudvikling: Lærerne skal have undervisningsfagskompetence i de fag de underviser i - i 2020. Desuden skal der arbejdes med pædagogisk kompetenceudvikling, hvor elevernes læring og trivsel er i fokus

6 Og hvad gør vi så her på skolen?
Fokus på læring: Længere skoledag med et andet indhold 0. – 3.kl.- hver dag kl – 14.00 4. – 6. kl.- 3 dag kl – 14.00 2 dage kl – 15.15 7. kl.- Alle dage kl – – inkl. konfirmationsforberedelse 8. – 9. kl.- 1 dag kl – 14.00 4 dage kl – 15.15

7 Og hvad gør vi så her på skolen?
Nye fag: Tysk fra 5. kl Engelsk fra 1. kl Klassens tid udgår Madkundskab og håndværk/design fra skoleåret Målstyret undervisning – læringsmål præsenteres for både elever og forældre

8 Og hvad gør vi så her på skolen?
Forårs-SFO og 0. årgang Større del af timerne i 0. kl. læses af de tilknyttede pædagoger Bh.kl.lederne bliver en større del af Forårs-SFO. Det betyder, at de er lidt mindre i 0.kl. i foråret En del lektioner, hvor både pædagog og bh.kl.leder er i klassen. Fortsat udskudt klassedannelse

9 Og hvad gør vi så her på skolen?
1. – 6. kl. Fordybelsesdage – erstatter temaugerne En stor del af den understøttende undervisning er lagt ud i fagene – så der i fagene til hverdag er tid til aktiviteter ud af huset, bevægelse mm. Den understøttende undervisningen, der ligger i skemaerne er til faglig fordybelse – lektier, trivselsarbejde, fællesskab, bevægelse mm. Ny overgang til Ungeskolen for 6. årgang

10 Og hvad gør vi så her på skolen?
Pædagoger og lærere arbejder sammen Pædagogerne er tilknyttet årgangen – men får primære opgaver i de enkelte klasser – men kan flyttes efter behov.

11 7. – 9. kl. Fortsætte med strategien omkring it. En stor del af den understøttende undervisning er lagt ud i fagene – så der i fagene til hverdag er tid til aktiviteter ud af huset, bevægelse mm. Studietimer – en del af den understøttende undervisning. Fortsat under overskriften: ”Læring i fællesskaber” Her kan også være UUO vejledning mm Valgfag på en ny måde – en del af projektopgaven og kan blive prøvefag

12 Og hvad gør vi så her på skolen?
Skole-hjemsamarbejdet er fortsat meget vigtigt i forhold til den enkeltes udvikling og læring – og for fællesskabet Skole-hjemsamtaler afvikles indenfor lærere og pædagogers almindelige arbejdstid. Forældremøder afvikles som tidligere Medarbejderne deltager i et vist omfang i sociale arrangementer. Opfordres til at lægge dem i forlængelse af medarbejdernes arbejdstid

13 Og hvad gør vi så her på skolen?
Klasselærerfunktionen – opgaverne fordeles mellem de voksne, der er tilknyttet klassen. Glidende overgang til kontaktlærerfunktion gennem skoletiden Intraen er den bedste måde at kontakte medarbejderne på. Her kan man også skrive, at man ønsker at blive ringet op! Hvis man gerne vil tale eller drøfte noget med lærere og pædagoger – aftal et møde, så du/I får et nuanceret og brugbart svar! Hvis der er noget, lærere og pædagoger skal vide, inden skoledagen starter – kontakt kontoret kl – 7.45!

14 Og hvad gør vi så her på skolen?
Medarbejderne er på efter/videreuddannelse – så der vil forekomme perioder, hvor lærere og pædagoger ikke er her Lærere og pædagoger skal afvikle ferie-fridage i løbet af skoleåret

15 Og hvad gør vi så her på skolen?
Vi er på vej… og har allerede taget nogle store skridt – men der vil komme justeringer! Vi vil meget gerne have dialogen med skolens forældre – så I er meget velkomne til at spørge ind til, hvorfor vi gør som vi gør!

16

17 Spørgsmål …..

18 Tak for jeres opmærksomhed


Download ppt "Folkeskolereformen på vores skole"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google