Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afLise Kjær Redigeret for ca. et år siden
1
Velkommen! Trænerrollen, pædagogik, grundlæggende teknik og øvelser
Dansk Klatre Forbund Træner 1 Trænerrollen, pædagogik, grundlæggende teknik og øvelser Velkommen!
2
Dagens program Ca. tider 10.00-10.15 Velkommen
Dansk Klatre Forbund Træner 1 Dagens program Ca. tider Velkommen Trænerrollen Feedback Feedbackøvelse + Basisteknik Pause Motivation Læring af bevægelser/pædagogik senest Tekniktræning
3
Dansk Klatre Forbund Træner 1
Trænerrollen Trænerens mange ”kasketter”
4
Find på så mange ”kasketter” som muligt
Dansk Klatre Forbund Træner 1 Find på så mange ”kasketter” som muligt
5
Nogle forslag fra andre hold:
Dansk Klatre Forbund Træner 1 Nogle forslag fra andre hold: Træningsekspert Psykolog Læge Sælger Turleder Forældrekontakt Administrator Leder/politiker Journalist Legeonkel/entertainer forbillede
6
Hvilke kasketter er de vigtigste?
Dansk Klatre Forbund Træner 1 Hvilke kasketter er de vigtigste? Hvilke ville I under ingen omstændigheder påtage jer?
7
Samarbejdsaftaler Separat aftale med hver enkelt samarbejdspartner
Dansk Klatre Forbund Træner 1 Samarbejdsaftaler Separat aftale med hver enkelt samarbejdspartner Ikke for mange punkter i aftalen Enighed om aftalen Konkrete punkter (vi møder til tiden, vi slukker mobilen, hallen bliver rengjort hver torsdag, osv)
8
Trænerens ansvar Overholde aftaler/møde til tiden/forberede sig
Dansk Klatre Forbund Træner 1 Trænerens ansvar Overholde aftaler/møde til tiden/forberede sig Sikkerhed Førstehjælp Godt miljø/fair play Indberetningspligt ”Skolelærerparagraffen” (børneattest) Spiseforstyrrelser
9
Feedback Feedback er altid rigtig
Dansk Klatre Forbund Træner 1 Feedback Feedback er altid rigtig God feedback er konstruktiv og fremadrettet God feedback er konkret Feedback må gerne være kritisk Der findes andre trænerroller end at være fejlretter I tekniktræning giver man kun feedback på en eller to ting ad gangen There’s a time and a place
10
Dansk Klatre Forbund Træner 1
feedbackskema Kropssprog og stemmeføring – fremstår træneren tydelig og troværdig? Instruktion – er det tydeligt, hvad opgaven går ud på? Organisering – har træneren tænkt over, hvordan øvelsen rent praktisk skal afvikles? Aktivitetsniveau – er alle aktive? Fejlretning – kommer der klare og tydelige anvisninger?
11
Dansk Klatre Forbund Træner 1
12
Gruppeopvarmning Gruppe 1: grundopvarmning
Dansk Klatre Forbund Træner 1 Gruppeopvarmning Gruppe 1: grundopvarmning Gruppe 2: klatrespecifik gulvopvarmning Gruppe 3: teknikøvelse på væg som fingeropvarmning Opvarmning: 7 min. Feedback: 3 min
13
Derefter: Tekniktræning
Dansk Klatre Forbund Træner 1 Derefter: Tekniktræning
14
Dansk Klatre Forbund Træner 1
15
Din motivation En ting som fik dig til at begynde at klatre
Dansk Klatre Forbund Træner 1 Din motivation En ting som fik dig til at begynde at klatre En ting som fastholdt dig i sporten En ting som kan få dig til at holde op med at klatre
16
Udøverens motivation Velforberedt og varierende træning
Dansk Klatre Forbund Træner 1 Udøverens motivation Velforberedt og varierende træning Højt aktivitetsniveau Mestring – træningen er tilrettelagt, så der både er udfordringer og succesoplevelser Sjov – god stemning Anerkendelse – man bliver anerkendt som den person, man er, ikke på grund af de præstationer, man yder
17
Dansk Klatre Forbund Træner 1
18
Dansk Klatre Forbund Træner 1
Læring af bevægelser
19
Dansk Klatre Forbund Træner 1
Forevisning Placering
20
Tydelige instruktioner
Dansk Klatre Forbund Træner 1 Tydelige instruktioner Formål med øvelsen Opstilling/holddeling Fokuspunkter Feedback
21
Dansk Klatre Forbund Træner 1
Vis-forklar-vis-øve
22
Typer af træning Trænerstyret undervisning
Dansk Klatre Forbund Træner 1 Typer af træning Trænerstyret undervisning Selvtræning (med vejledning) Coachende træning
23
Coachende træning Fokus på proces – ikke på fejlretning
Dansk Klatre Forbund Træner 1 Coachende træning Fokus på proces – ikke på fejlretning Udgangspunkt i udøverens egne erfaringer Lad udøverne finde en løsning selv
24
Dansk Klatre Forbund Træner 1
Gruppearbejde Hvor stor en del af træningen ligger inden for de tre træningstyper? Hvornår er de forskellige træningstyper relevante? Hvordan ville den optimale fordeling se ud? Tag udgangspunkt i jeres eget hold, hold, som I selv har gået på eller de hold, som I har i klubben nu
25
Lavere prioriteret træning/nedvarmning
Dansk Klatre Forbund Træner 1 Tekniktræning opvarmning Ny teknik Funktionel teknik ”Træning” Lavere prioriteret træning/nedvarmning ”Den gyldne time” Indlæring af nye teknikker fører til præstationsnedgang!
26
Tekniktræning Randomiseret/ konkurrencetræning – klatre …
Dansk Klatre Forbund Træner 1 Tekniktræning Randomiseret/ konkurrencetræning – klatre … Seriel træning – øve serier Bloktræning - øve enkeltbevægelser
27
Tekniktræning Mindske sværhedsgraden Mindske tempo Øge tempo
Dansk Klatre Forbund Træner 1 Tekniktræning Mindske sværhedsgraden Mindske tempo Øge tempo Ændre kompleksiteten Ændre hældningen Powerspot Klappe på grebet Træning i udmattet tilstand
28
Læringsfaser Dansk Klatre Forbund Træner 1 Verbal-kognitiv fase
Motorisk fase Automatiseringsfase Instruerende træner Vejledende træner Coachende træner uger måneder år
29
Zonen for nærmeste udvikling
Dansk Klatre Forbund Træner 1 Zonen for nærmeste udvikling Lev Vygotskij
30
Dansk Klatre Forbund Træner 1
Flow
31
Dansk Klatre Forbund Træner 1
Klatring!
32
Dansk Klatre Forbund Træner 1
Tak for i dag!
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.