Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

SLP 6 Gruppen Kommunikation Hvordan bidrager jeg til kommunikationen Øvelse i konsensus 7 former for intelligens Opgave Plenum.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "SLP 6 Gruppen Kommunikation Hvordan bidrager jeg til kommunikationen Øvelse i konsensus 7 former for intelligens Opgave Plenum."— Præsentationens transcript:

1 SLP 6 Gruppen Kommunikation Hvordan bidrager jeg til kommunikationen Øvelse i konsensus 7 former for intelligens Opgave Plenum

2 Den vigende “sofavælger” “Lad chefen tage beslutningerne - jeg gør som der bliver sagt.” Fordel: Hurtig beslutningsproces + konfliktfri Ulempe: Gruppen går glip af sofavælgerens indsigt og det er ikke nødvendigvis lederen der er den klogeste.

3 Diskussionskrigeren Den bedste debatør vinder. “Jeg mener som jeg mener og du bør lade dig overbevise” “Mor Karen kan ikke flyve, en sten kan ikke flyve ergo er mor Karen en sten” Fordel: Argumenters holdbarhed bliver afprøvet Ulempe: Debatørerne hjælper ikke selv med at finde huller i egen argumentation. Den bedste debatør har ikke nødvendigvis ret.

4 Den kompromissøgende Du siger rød og jeg siger gul - lad os vælge orange. Fordel: Flere interesser tilgodeses. Ulempe: Nogen gange er kompromisset ringere end hver af alternativerne.

5 Den dialogsøgende eller holdspilleren “Lad os betragte alle forslag som inspirationskilder og diskutere os frem til den bedste løsning” Hvorfor ? Hvordan ? Fremfor modforslag. Fordele: Gruppen tager fælles ansvar for at vurdere fordele og ulemper ved de fremsatte ideer. Ulemper: Langsommelig beslutningstagning f.eks. kan lange diskussioner om bredden på sidemargen være spild af tid.

6 Kommunikationsdiagrammer

7 Typer af bidrag til kommunikationen Bidrag der fremmer diskussionen direkte  Stille forslag  Søge information gennem spørgsmål  Give information  Opsummere diskussionen  Udvikle på forslag og idéer  Teste egen og andres forståelse af det diskuterede

8 Bidrag der fremmer kommunikationsmiljøet  Rose og opmuntre andre  Støtte andre til at blive hørt  Følge og støtte idéer  Tilkendegive ændret holdning  Udvise åbenhed

9 Blokerende bidrag til kommunikationen Uenighed uden konstruktive alternativer  Forsvar/angreb holdning  Blokering af diskussionen  Tale hele tiden Tale om andre emner

10 Opgave til SLP 6 Opgaven består i at identificere gruppens styrker og svagheder. Hertil skal i benytte jer af følgende: Jeres resultater af de individuelle tests (Bales’ selvvurdering og 7 former for intelligens). Kommunikationsdiagrammet fra "Ørken spillet” Analysen af jeres kommunikation under "Ørken spillet" Udarbejd på denne baggrund et forslag til forandringer i gruppens kommunikationsmønster og arbejdsmåder, som bedre udnytter de enkelte gruppemedlemmers styrker samt nedbringer ”effekten” af deres svagheder. Husk at såvel tests, som analyse og forslag gemmes i jeres portefolie da de udgør et vigtigt materiale til jeres procesanalyse. I skal forberede en 5 minutters fremlæggelse af jeres resultat for plenum.


Download ppt "SLP 6 Gruppen Kommunikation Hvordan bidrager jeg til kommunikationen Øvelse i konsensus 7 former for intelligens Opgave Plenum."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google