Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afMorten Nissen Redigeret for ca. et år siden
1
Holmen 21. Juni 2005 Action Learning Videnskalas Bo Tovby Jørgensen [btj@ibis.dk] & Lise Rosendal Østergaard [lro@aidsnet.dk]
2
Holmen 21. Juni 2005 Program: hvad skal vi lære i dag? 15.30 – 16.00Præsentation: Intro til metode 16.00 – 16.30Problemformulere og tegne, individuel øvelse 16.30 – 16.45Pause hvor man finder sammen i Triads (tremandsgrupper) 16.45 – 17.45Intro til Triads + interviewøvelse i tre-mandsgrupper 17.45 – 18.00Opsamling og Evaluering
3
Holmen 21. Juni 2005 Hvad er action learning og ’den lærende organisation?’
4
Holmen 21. Juni 2005 Hvordan? Gruppen diskuterer et problem, dets omfang og dets betydning Hver medlem af gruppen kommer Gruppen hjælper den enkelte til at udforske med et emne de vil diskutere, som forskellige løsninger har betydning her og nu Den enkelte bestemmer hvilken løsning der passer ham/hende bedst
5
Holmen 21. Juni 2005 Hvordan ser det ud? (tak Anne!)
6
Holmen 21. Juni 2005 Hvorfor Action Learning? Godt værktøj til at afklare et problem Egne problemer bliver tænkt igennem på en visuel måde Man bliver lyttet til (den enkelte får mere tid) Man får nye indsigter (selvindsigter, og indsigter i andre) Skærper analytiske evner Løsningerne kommer fra os selv.
7
Holmen 21. Juni 2005 Hvordan starter man?
8
Holmen 21. Juni 2005 Formulér et problem!
9
Holmen 21. Juni 2005 Eksempler og regler Hvordan kan vi skaffe flere frivillige til vores sommeraktiviteter? Hvorfor får jeg ikke mere at vide om foreningens aktiviteter? Åbent og præcist formuleret Problemet skal opleves som reelt
10
Holmen 21. Juni 2005 Mail det til de 2 andre 5 dage før I skal mødes
11
Holmen 21. Juni 2005 Tegn problemet
12
Holmen 21. Juni 2005 Find sammen
13
Holmen 21. Juni 2005 Ud fra fælles interesser
14
Holmen 21. Juni 2005 Triad-Konsultationen
15
Holmen 21. Juni 2005 Start med at Vælge rækkefølge Max ½ time hver Hvem holder øje med tiden?
16
Holmen 21. Juni 2005 Klienten forklarer sit problem Problemformulering Rich Picture Ca. 5-10 minutter
17
Holmen 21. Juni 2005 Konsulenterne skal hjælpe med at afklare problemet Lytte omhyggeligt, uden at afbryde Stille afklarende og åbne spørgsmål Opsummere hvad klienten siger Ikke komme med løsninger, medmindre klienten selv spørger om det Holde øje med tiden
18
Holmen 21. Juni 2005 Løsninger Klienten skal hjælpes til selv at nå frem til mulige løsninger, med konsulenternes indsigt Vurdere løsningernes relevans, effekt og mulighed for at føre ud i livet
19
Holmen 21. Juni 2005 Lav handlingsplan
20
Holmen 21. Juni 2005 Opfølgning forpligter!
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.