Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Om indsatsteori.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Om indsatsteori."— Præsentationens transcript:

1 Om indsatsteori

2 Indhold Hvad er indsatsteori. En introduktion
Sådan opstiller du en indsatsteori Sådan opstiller du en evalueringsplan

3 1. Hvad er indsatsteori? - En introduktion

4 Hvad er en indsats? En indsats er noget vi gør for at nå et bestemt mål. For eksempel: En mentorordning for at nedbringe frafaldet på en erhvervsskole. Satsning på livsstil med tilbud om morgenmad, idræt og tilbud om at få beregnet sundhedsprofil Et møde hvor lærere mødes og samler op på erfaringerne med at identificere elever med særlige behov i forbindelse med RKV’en

5 Hvad er en indsatsteori?
En indsatsteori er ikke en teori i videnskabelig forstand. Det er en ide om hvordan virkeligheden hænger sammen. En måde at visualisere sammenhængen mellem aktiviteter, trin på vejen, resultater og virkninger på længere sigt. Bag enhver indsats ligger nogle forestillinger om hvorfor vi tror en indsats virker og hvorfor den er velegnet til at nå bestemte mål Indsatsteorien beskrives som et procesforløb. Først sker der det ene, så sker der det andet, så sker der det tredje.

6 Indsatsteorien opsat grafisk
? Øget gennemførelse blandt eleverne Eleverne tilbydes morgenmad på skolen 2 dage om ugen

7 Hvilke mellemstationer er der mellem aktivitet og resultat?
Eleverne tilbydes morgenmad på skolen 2 dage om ugen Eleverne får energi af morgenmaden Eleverne bliver mere aktive i undervisningen Eleverne synes undervisningen er mere spændende og lærer mere Øget gennemførelse blandt eleverne Hvilke mellemstationer er der mellem aktivitet og resultat? Hvad sker der elevernes ’hoveder’ og hvad gør de anderledes efter aktiviteten? Hvilke aktiviteter indgår indsatsen? Hvem gør hvad og hvornår? Hvad skal indsatsen i sidste ende føre til? Hvem skal indsatsen i sidste ende gavne?

8 Hvad kan indsatsteorien bruges til?
Give et meningsfuldt og fokuseret overblik Systematisere sammenhænge Klargøre ofte implicitte sammenhænge Skabe fælles forståelse for prioriteringer og indsatser Skabe grundlag for at følge op og vurdere indsatsen

9 2. Sådan opstiller du en indsatsteori

10 Sæt ord på jeres udfordringer
PROBLEM-ANALYSE Sæt ord på jeres udfordringer Sæt ord på jeres udfordringer Hvilket problem ønsker I at løse? Hvad er årsagerne til problemet? Hvem har problemet? Fx hvad kendetegner de elever som det drejer sig om? Hvilke årsager til problemet er det realistisk at gøre noget ved?

11 Beskriv de resultater I vil opnå
Det endelige resultat: Øget gennemførelse For hvem på jeres skole? De umiddelbare resultater Hvilken forskel skal indsatsen gøre i forhold til eleverne så de bliver på uddannelsen? Hvad skal vi opnå for at vi kan være sikre på at de fastholdes? Hvilke positive konsekvenser skal indsatsen have for elevgruppen i de relationer og sammenhænge eleverne er i? Hvilke kompetencer/ adfærdsændringer vil vi gerne se hos eleverne?

12 Hvordan vil I opnå resultatet?
PROBLEM-ANALYSE ? Beskriv de resultater I vil opnå Sæt ord på jeres udfordringer Aktiviteter i jeres indsats

13 Find trinnene på vejen Sæt ord på jeres udfordringer
PROBLEM-ANALYSE Sæt ord på jeres udfordringer Aktiviteter i jeres indsats 1. trin på vejen 2. trin på vejen 3. trin på vejen Beskriv de umiddelbare resultater Beskriv de resultater I vil opnå

14 Trin på vejen Fokus på hvordan og hvorfor noget sker - ikke om det sker Fokus på de processer som en indsats medfører Sandsynliggør sammenhænge mellem indsatser og resultater En indsats har potentialet til at føre til et ønsket resultat – men det sker kun under de rette omstændigheder Trin på vejen har I ikke direkte kontrol over. Fx forskel på undervisning og læring Grundsætning: Hvad virker for hvem under hvilke omstændigheder

15 Tjekliste til kritisk vurdering af indsatsteorien
Indsatsteorien beskriver på en enkel og overskuelig måde den grundlæggende ide med projektet Indsatsteorien beskriver hvordan projektets aktiviteter forventes at føre til de ønskede resultater Indsatsteorien beskriver det mest positive udfald af projektet Indsatsteorien er realistisk og mulig at udføre Indsatsteorien er (som vidt mulig) forståelig for en person der ikke har bidraget til at opstille den

16 Kontekstfaktorer for indsatsteorien
Faktorer uden for selve jeres indsats som vil have betydning for indsatsens gennemslagskraft Interne (fx om ledelse og kolleger bakker op om nye metoder, lærernes motivation) Eksterne (fx arbejdsløshed, mangel på praksispladser, finanskriser)

17 3. Sådan opstiller du en evalueringsplan

18 Evaluering af en indsats
Indsatsteori kan sandsynliggøre/ ”afsandsynliggøre” sammenhænge Dataindsamlingen i en evaluering skal belyse om man når de vigtigste mål og delmål. Indikatorer og succeskriterier hjælper med at konkretisere og tydeliggøre mål og delmål.

19 Dataindsamlings-metode
Tre hjælpere Indikator Succeskriterium Dataindsamlings-metode Tegn: Forhold, omstæn-digheder, holdninger eller adfærd som kan iagttages Kvantitative eller kvalitative specificeringer af hvad I gerne vil opnå Metode til at opnå en bestemt viden

20 Indikatorer og succeskriterier
(Forhold, omstændigheder, holdninger eller adfærd som tegn på ønsket forandring) Succeskriterier (Sætte værdi på, hvor mange skal/hvor ofte skal...eller hvordan skal...) Hvad kan fortælle os om aktiviteterne gennemføres som planlagt? Hvornår er vi tilfredse med aktiviteterne? Hvad kan fortælle os om trinnene på vejen indtræffer? Hvornår er vi tilfredse med de trin vi når på vejen? Hvad kan fortælle os om resultaterne opnås? Hvornår er vi tilfredse med de resultater vi opnår eller hvornår er indsatsen en succes?

21 Eksempler på dataindsamlingsmetoder
Kvantitative metoder Optælling fx deltagere i kursus Registeranalyser fx fraværsregistrering, karakterer, forløbsstatistik gennemførelse Spørgeskemaundersøgelser fx eksisterende tilfredshedsundersøgelser eller selv udvikle Kvalitative metoder Dokumentstudier fx logbøger, mødereferater, optegnelser over temaer i samtaler med elever Interview fx uddybe om deltagelse og oplevelse. Enkelt- eller gruppeinterview Fokusgruppe hvor fokus på fælles at nuancere og videreudvikle forståelse fx af indsatsteorien Iagttagelse/observation hvor fokus hvad gør og ikke hvad man siger

22 Kontaktlærere på kursus om famile-samarbejde og etniske minoriteter
Kontaktlærere får viden om hvordan de kan skabe bedre familiesamarbejde Kontaktlærere anvender metoder og iværksætter aktiviteter som fremmer familiesamarbejdet Forældre til elever med anden etnisk baggrund bakker op om deres børns skolegang Elever med anden etnisk baggrund føler tilknytning til skolen og uddannelsen Elever med anden etnisk baggrund gennemfører grundforløbet Indikator: gennemførelsesandel og kursisternes tilfredshed med kurset Indikator: Konkrete metoder og aktiviteter som kursisterne kender til og deres overblik over deres anvendelighed Indikator: Konkret brug af metoder fx hjemmebesøg Indikator: Forældres interesse Forældre deltager i arrangementer Indikator: Elevernes interesse for skolen Elevernes deltagelse/ fravær i undervisningen Indikator: Gennemførelsesandel for elever med anden etnisk baggrund Succeskriterium: Alle familier har fået tilbud om møde/ kontakt Gennemført mindst tre hjemmebesøg pr kontaktlærer som vurderes at være gået godt Succeskriterium: Forældre viser interesse for skolen 70 % kommer til arrangementer Succeskriterium: 90 % af kontaktlærerne har været på kursus. 80 % var overvejende tilfredse Succeskriterium: Lærerne har fået inspiration til nye metoder Lærerne kan forklare om mindst to nye metoder hver Succeskriterium: Frafaldsprocent for målgruppen på niveau med det samlede gennemsnit Succeskriterium: Fraværsprocent for målgruppen halveres Eleverne møder til tiden Eleverne deltager aktivt Dataindsamlings-metode: - Optælling af deltagere - Snak med forældre Dataindsamlings-metode: - Optælling - Spørgeskema Dataindsamlings-metode: Interview med udvalgte lærere - Spørgeskema Dataindsamlings-metode: - Gennemførelses-statistik Dataindsamlings-metode: Registrering af kontakt med familier Møde med opsamling af kontaktlærernes erfaringer med hjemmebesøg Dataindsamlings-metode: - Kontaktlæreres observation af elevers interesse, deltagelse og trivsel - Fraværsregister

23


Download ppt "Om indsatsteori."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google