Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Firma / virksomheds-klasse Elever lærer af nødvendighed

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Firma / virksomheds-klasse Elever lærer af nødvendighed"— Præsentationens transcript:

1 Firma / virksomheds-klasse Elever lærer af nødvendighed
(fordi de skal bruge de færdigheder de lærer i projektet) Motivation Sejre Selvtillid selvværd Opnå teoretisk og faglig sikkerhed Gennemføre 1. år af grundforløbet Ejerskab til opgaven Fælles projekt udvikles af elever og lærere i samarbejde (Induktiv læring) Sidemands- oplæring Bredere kontaktflade med eksterne partnere Indsatsteori for projekt firmaklasse – kantinedrift

2 Firma / virksomheds-klasse Elever lærer af nødvendighed
(fordi de skal bruge de færdigheder de lærer i projektet) Motivation Sejre Selvtillid selvværd Opnå teoretisk og faglig sikkerhed Gennemføre 1. år af grundforløbet Andel af elever der deltager aktivt i at løse opgaven med at drive kantinen Karakterer Andel af elever der gennemfører 1. år i virksomhedsklassen Fravær Elevernes oplevelse Ejerskab til opgaven Fælles projekt udvikles af elever og lærere i samarbejde (Induktiv læring) Lærerne registrerer Karakterprotokol Optælling Andel af elever der deltager aktivt i at løse opgaven med at drive kantinen Elevernes subjektive opfattelse af ejerskab Registrering af fravær Gruppeinterview Alle elever deltager Sidemands- oplæring Mindst 80% gennemfører v1. år (går stadig på skolen efter 1 år) Lærerne registrerer Gruppeinterview Lærernes opfattelse Interview med lærerne i klassen Lærerne oplever at de nævnte elementer fungerer Bredere kontaktflade med eksterne partnere Alle elever deltager - Interviewet med eleverne afspejler ejerskab til opgaven Niels videreudvikling…

3 Opgaverne giver mening for eleverne ift deres forventning om faget.
Indsatsteori for indsatsen: Nedbringelse af frafaldet gennem praktisk orienteret grundforløbspakke Elever motiveres af at arbejde afprøvende og praksisnært med ”det de er kommet for”. Opgaverne giver mening for eleverne ift deres forventning om faget. De producerer i et værksted. Eleverne opnår uddannelsesmålene Eleverne bliver uddannelsesmotiverede Eleverne gennemfører uddannelsen Udvikling af konkrete praktiske opgaver/produkter -fx gokart, vindmølle el båd Udvikling af dansk-, naturfags- og matematikopgaver der knytter sig til de praktiske opgaver/produkter Elever opdager almenfagenes betydning og finder ud af at det er noget de kan lære Etablering af multiværksted hvor de praktiske opgaver kan foregå Lærere med kompetence i praksisorienteret undervisning Eleverne oplever at de kan løse opgaver og får en øget tro på at de kan noget Kompetenceudvikling af lærerne til at bruge nye opgavetyper samt samarbejde på tværs af fag-faglige og almenfaglige områder. Der foregår samarbejde mellem fag-faglige og almenfaglige lærere

4 Opgaverne giver mening for eleverne ift deres forventning om faget.
Indsatsteori for indsatsen: Nedbringelse af frafaldet gennem praktisk orienteret grundforløbspakke Elever motiveres af at arbejde afprøvende og praksisnært med ”det de er kommet for”. Opgaverne giver mening for eleverne ift deres forventning om faget. De producerer i et værksted. Eleverne opnår uddannelsesmålene Eleverne bliver uddannelsesmotiverede Eleverne gennemfører uddannelsen Udvikling af konkrete praktiske opgaver/produkter -fx gokart, vindmølle el båd Udvikling af dansk-, naturfags- og matematikopgaver der knytter sig til de praktiske opgaver/produkter Elever opdager almenfagenes betydning og finder ud af at det er noget de kan lære Indikator: Elevernes vurderinger Indikator: Frafaldsprocent for elever med etnisk minoritetsbaggrund Etablering af multiværksted hvor de praktiske opgaver kan foregå Indikator: Hvor mange elever opnår uddannelsesmålene? Lærere med kompetence i praksisorienteret undervisning Eleverne oplever at de kan løse opgaver og får en øget tro på at de kan noget Dataindsamlings-metode: Elevevaluering Fokusgruppeinterview Dataindsamlings-metode: Frafaldsregistrering Kompetenceudvikling af lærerne til at bruge nye opgavetyper samt samarbejde på tværs af fag-faglige og almenfaglige områder. Der foregår samarbejde mellem fag-faglige og almenfaglige lærere Dataindsamlings-metode: Elevplan Indikator: - Elevernes vurdering af opgaver og undervisningen - Elevernes viden om sammenhæng mellem teori og praksis Succeskriterium: Gennemførelsesgrad for gruppen på niveau med majoritetsunge Indikator: Foreligger der opgaver på tværs af fag-faglige og almenfaglige områder som afspejler lærersamarbejde? Dataindsamlings-metode: Ledelsen tjekker Succeskriterium: Opgaver der afspejler samarbejde ml lærere er udviklet Indikator: Er læringsaktivitet udarbejdet? Er lærerkvalificering gennemført? Er værkstedet klar? Dataindsamlings-metode: Interview med elever Test af elevernes viden Dataindsamlings-metode: Ledelsen tjekker ved start Succeskriterium: 75 % skal bestå test Succeskriterium: Læringsaktiviteter udarbejdet svarende til 37 timers uge.

5 Skriv tekst her… Skriv tekst her… Skriv tekst her… Skriv tekst her… Skriv tekst her… Skriv tekst her… Skriv tekst her… Skriv tekst her… Skriv tekst her… Skriv tekst her… Skriv tekst her… Skriv tekst her… Skriv tekst her… Skriv tekst her… Skriv tekst her … Skriv tekst her … Skriv tekst her … Skriv tekst her… Skriv tekst her … Skriv tekst her… Skriv tekst her… Skriv tekst her… Skriv tekst her… Skriv tekst her… Skriv tekst her… Skriv tekst her… Skriv tekst her… Skriv tekst her… Skriv tekst her… Indsatsteori for projekt …


Download ppt "Firma / virksomheds-klasse Elever lærer af nødvendighed"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google