Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Workshop 1 på BIP seminar, d. 10 juni 2015 i Vejle

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Workshop 1 på BIP seminar, d. 10 juni 2015 i Vejle"— Præsentationens transcript:

1 Hvordan kan resultaterne af BIP anvendes på medarbejder- og ledelsesniveau?
Workshop 1 på BIP seminar, d. 10 juni 2015 i Vejle v. Projektkonsulent Lea Egemose Grib

2 Program for workshoppen
Velkommen! Oplæg til 1. samtalerunde Samtale/debat rundt om bordene (15 min.) Oplæg til 2. samtalerunde Opsamling i plenum

3 2 indikatorer med forklaringskraft
18. april 2017 2 indikatorer med forklaringskraft Aktive indsatser Almen faglig opkval. Fag-faglig opkval. Udredning Ekstern træning Løntilskud Soc. og pers. Opkvalificering Hverdags-mestring Vikartimer Borger-indikatorer Reservationsløn, samarbejde, netværk JOB Borger-indikatorer Helbredsmestring, Klare et arbejde, Viden om muligheder Reservationsløn Idé om arbejde, hverdagsmestring, Samarbejde Job-søgning Praktikvirksomhed Vikarbureau Sagsbehandler-indikatorer Målrettethed Initiativ Vurderet jobchance Sagsbehandler-indikatorer Vurderet jobchance Realisme Hverdagsmestring 3

4 Vurderet jobchance Fagpersoners tro på borgers mulighed for at gennemføre forandring har direkte indflydelse på succesraten for den ønskede forandring Når beskæftigelsesmedarbejderen tror på, at borger kan komme i job inden for det næste år, øger det sandsynligheden for, - at borger kommer i job - at borger bliver mere jobsøgende

5 Kommunikation = et strategisk valg
Hvad siger/gør vi, når vi tror på det? Hvad siger/gør vi, når vi ikke tror på det? Der er altid flere veje at gå!

6 Jobsøgningsadfærd Sammenhæng mellem jobsøgningsadfærd og jobsandsynlighed Valget af søgekanaler påvirker ledighedslængden Når borgerne søger job via praktikvirksomhed eller vikarbureau, øger det sandsynligheden for, at de kommer i job

7 Virksomhedsrettet indsats virker
For denne målgruppe er det hverken respons på jobopslag, uopfordrede ansøgninger eller søgning via netværk, der virker. Borgere, der ikke er klar til praktik, skal også have et billede af, hvordan en arbejdsplads, der matcher dem, ser ud.

8 Debat rundt om bordene SB’s tro på mulig forandring er afgørende!
Hvordan kan vi bruge netop den viden i tilgangen til borgeren? Kan vi tale og handle, som om vi tror på succes, når vi ikke gør det? Hvad er fordele og ulemper ved en sådan strategisk kommunikation? Hvornår er I strategiske i jeres kommunikation med borgeren? Jobsøgning fra praktik/vikarbureau virker! Hvornår virker det at arbejde virksomhedsrettet? Hvornår virker det ikke? Har I eksempler på virksomhedsrettede indsatser, der ikke foregår på en virksomhed?

9 Fokus på den rette indsats
18. april 2017 Fokus på den rette indsats Aktive indsatser Almen faglig opkval. Fag-faglig opkval. Udredning Ekstern træning Løntilskud Soc. og pers. Opkvalificering Hverdags-mestring Vikartimer Borger-indikatorer Reservationsløn, samarbejde, netværk JOB Borger-indikatorer Helbredsmestring, Klare et arbejde, Viden om muligheder Reservationsløn Idé om arbejde, hverdagsmestring, Samarbejde Job-søgning Praktikvirksomhed Vikarbureau Sagsbehandler-indikatorer Målrettethed Initiativ Vurderet jobchance Sagsbehandler-indikatorer Vurderet jobchance Realisme Hverdagsmestring 9

10 Resultater og effekter
Jobcentrene måles nu på resultater og effekter og ikke på rettidighed Et spørgsmål om ressourcer! Hvordan sikrer vi, at borgerne får den indsats, der giver bedst sandsynlighed for, at de opnår den ønskede forandring?

11 BIP som screeningsværktøj
BIP identificerer de mest virksomme ”små skridt” på vejen mod at opnå job Forskellige indsatser til forskellige borgere Behov for screening Hvordan kan BIP indikatorerne bruges til at opnå den ønskede viden om borgerne, så vi bedre kan målrette indsatsen til de konkrete udfordringer, borgerne har?

12 Et eksempel fra Sønderborg
Inddeling af aktivitetsparate borgere i 3 målgrupper: Borgere med jobperspektiv Borgere med aktiveringsperspektiv Borgere med behov for tværfaglig indsats Identifikation af målgruppernes karakteristika Udpegning af mål og delmål for hver gruppe Diskussion af hvilke indsatser, der fører til de ønskede mål/delmål

13 Objektive/subjektive kendetegn
Objektive kendetegn Samlet antal år på offentlig ydelse Tilknytning til arbejdsmarkedet ligger X antal år tilbage Mødestabilitet ved samtaler og aktiveringstilbud Dokumenterede diagnoser Subjektive kendetegn Motivation Tro på sig selv Mestring af helbred Realisme Målrettethed Brug BIP-indikatorerne! Subjektive kendetegn gjort målbare

14 BIP som bestillingsværktøj
Upræcise mål/delmål  upræcise bestillinger Upræcise bestillinger  tilfældige indsatser Klarhed omkring mål og indsatser gør det nemmere at følge op løbende – opnås de ønskede resultater?

15 Skarpere bestillinger
Eksempel på mål for borger i en bestilling: Afklaring af beskæftigelsesrettede udviklingsmuligheder - opfølgning og støtte til afklaring og udredning af psykosociale problematikker. Alternativ ordlyd: Niels har sit fokus på en stor gæld til det offentlige samt på sine helbredsmæssige barrierer ift. arbejdsmarkedet, begge i en sådan grad at det forhindrer fokus på job. Niels føler sig magtesløs og reagerer med tydelig frustration i mødet med systemet. Niels har behov for støtte i sin kontakt til sundhedsvæsenet samt behov for støtte til at få overblik over sine økonomiske handlemuligheder. Mål: Der skal arbejdes med, at Niels opnår kompetencer ift. at mestre sit helbred og sin hverdag. Der skal arbejdes med, at Niels bliver bedre til at håndtere konfliktsituationer hensigtsmæssigt.

16 Eller sagt på BIP’sk… Status ved samtale i jobcentret:
Mål for aktiveringsindsats: Målrettethed: score = 1 Samarbejdsevner: score = 1 Hverdagsmestring: score = 1 Helbredsmestring: score = 1 Målrettethed: score = 2 Samarbejdsevner: score = 3 Hverdagsmestring: score = 2 Helbredsmestring: score = 2

17 Debat rundt om bordene Hvilke erfaringer har I med at bringe BIP i spil i drift og strategilægning? Hvilke fordele ser I ved at bruge BIP-indikatorerne som screenings- og bestillingsværktøj? Hvilke ulemper kan der være? Giv eksempler fra jeres jobcentre!

18


Download ppt "Workshop 1 på BIP seminar, d. 10 juni 2015 i Vejle"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google