Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afEdvard Gregersen Redigeret for ca. et år siden
1
Usability E2003, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Hvad er usability? - introduktion til kurset John Paulin Hansen Jane S. D. Jakobsen Magnus Nilsson
2
Usability E2003, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Hvem er vi? John: –Psykolog –Forsker, Risø (88-96) –Rektor, Space Invaders (96-99) –Linieleder for DKM (99-02) –www.userevaluation.comwww.userevaluation.com –Forskningsprojekt i IT-øjenstyring
3
Usability E2003, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Hvem er vi? Jane: Magnus:
4
Usability E2003, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Hvem er I ? Spørgeskema udfyldes 2 og 2 4-6 punkter der skal huskes Foto-session undervejs
5
Usability E2003, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Historien Alphonse Chapanis James Gibson Card, Moran & Newell Jens Rasmussen Donald Norman Jacob Nielsen
6
Usability E2003, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Jakob Nielsen: Five is fine
7
Usability E2003, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Mistake Violation Score Slow download times84% Non-standard link colours17% Long scrolling navigation pages15% Scrolling text or looping animation12% Frames11% Orphan pages10% Bleeding-edge technology7% Complex URLs6% Lack of navigation support4% Outdated information1%
8
Usability E2003, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Anvendelsesområder for UA Menneske-maskine interaktion i proceskontrol Bilindustri / luftfart / medicin Primært HCI og især WEB-design Elektroniske produkter især mobile Visuel Informationsdesign Industrielt design
9
Usability E2003, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Definition af Usability ”....the effectiveness, efficiency an satisfaction with which specified users can achieve specified goals in particular environments” (ISO DIS 9241-11) Effektivitet: i hvilken udstrækning kan et opgaveformål opnås lethed: med hvilken kognitiv & motorisk belastning Tilfredshed: med hvilken subjektiv oplevelse
10
Usability E2003, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Effektivitet lethed tilfredshed Hvad er sammenhængen? Frøkjær, Hertzum og Hornbæk (2000)? –Ingen korrelation mellem effektivitet og lethed (informationssøgning) Walker (1998): –”User´s preference are not deterrmined by efficientcy per se, as has been commonly assumed. One interpretation of our results is that users are more attuned to qualitative aspects of the interaction” (talegenkendelses-systemer)
11
Usability E2003, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Brugervenlighed ”Brugeren i centrum” (”Know thy user”): –Erfaring –Domæneviden –Kulturbaggrunde (populations-stereotyper) –Handicap og særlige behov –Køn og alder
12
Usability E2003, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Komponenter i UA (1) Forudsigelighed (”guessability”): Omkostninger (tid/fejl) ved at bruge et produkt første gang Tilegnelighed (”learnability”): Hvad kræves der for at nå op på et stabilt præstationsniveau? Ekspertbrugerniveau (”Expirienced user performance”): Hvad kan en trænet person præstere med produktet - hvor ligger loftet i praksis?
13
Usability E2003, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Komponenter i UA (2) Systempotentiale: Det teoretiske maksimale præstationsniveau Genbrugsbelastning (”re-usability”): Forskellen i tid/fejl mellem regelmæssig brug og lejlighedsvis brug
14
Usability E2003, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen UA -komponenter og læringskurven Erfaring med produktet Effektivitet Genbrugs- belastning 1. succes Forudsigeligheds -kløft Tilegneligheds-kløft Ekspert- brugerniveau Systempotentialet Modificeret efter (Jordan 1998, s 16) læringskurven
15
Usability E2003, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Læringsforløb: Gymnastikpigen
16
Usability E2003, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Hvordan måles usability (1) ? Effektiviteten: –Opgaveudførelsen –Kvaliteten af udførelsen Belastningen: –Afledninger fra optimalt forløb –Fejlrater (mindre, større, fatale og katastrofale) –Tid –Mentale arbejdsbelastning
17
Usability E2003, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Hvordan måles usability (2) ? Tilfredsheden: –Kvalitative holdningsanalyser ved interview –Kvantitative markeringer på tal-skala
18
Usability E2003, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Principper for brugervenligt design(1) Konsistens Sammenlignelighed Ressource-tilpasset Feedback Fejltolerance Bruger-kontrol
19
Usability E2003, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Principper for brugervenligt design(2) Visuel klarhed Prioritering af informationer og funktioner Hensigtsmæssige overførsler af teknologi Eksplicit design
20
Usability E2003, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen UA er fra Mars - designere er fra Venus Maskulint Venstre hjernehalvdel Handlen Videnskab Rationelt beskriveligt Feminint Højre hjernehalvdel Væren Kunst Emotionelt Intuitivt Det ubeskrivelige
21
Usability E2003, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Kejseren har ingen hvid kittel på Hvorfor opnår man gode, brugervenlige designs uden en professionel usability- proces? Hvad er det dygtige grafiske designere kan - eller journalister ? Det er ikke videnskab men et håndværk at designe brugervenligt
22
Usability E2003, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Djævlen ligger i detaljen ”....usability specialists all too often appear uniformed about the basics of the field they´re critiquing.... Visual design is a subtle art - a change here almost always affects something elsewhere. Rarely have I seen usability guidelines that have shown much understanding of this subtle interplay” Georg Olsen (Interactions, August 2002): ”The emperor has no lab coat” www.boxesandarrows.com
23
Usability E2003, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Hvad vil kurset opnå? At give deltagerne kompetencer til at fungere som UA ansvarlige på digitale produktioner: –Teori –Metoder –Strategiske planer –Økonomi
24
Usability E2003, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Hvordan nås kursusmålet? Teori gennem læsning og forelæsninger Metoder gennem øvelser Planlægning gennem dialog Økonomi gennem research
25
Usability E2003, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Hvilke teoretiske emner? Human factors og HCI Test-metoder Strategi Fjernstyret og automatiseret UA Eye track analyser UA for brugere med specielle behov UA i hverdagen UA og mobile enheder
26
Usability E2003, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Hvilke øvelser? Kort-sortering Heuristisk evaluering Brugerinterviews Strategiovervejelser og prisindhentning Forsøgsdeltagelse Præsentation af UA strategi
27
Usability E2003, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Eksamen 7 januar kl. 9 - 15 6 timers individuel skriftlig eksamen Ca. 2 timers heuristisk evaluering af givet digitalt produkt Ca. 4 timers opfølgende spørgsmål- pensumrelaterede Mulighed for diskussion udenfor Al litteratur fra pensum må medbringes
28
Usability E2003, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Litteratur Pattrick W. Jordan(1998): An introduktion to Usability, 100 sider. Steve Krug: Don’t make me think, 100 siders tekst Kompendium, ca. 200 sider, 125 kr. (købes hos Anette i kassen)
29
Usability E2003, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Næste gang Præsentation for hinanden i gruppen: Kortsorterings-øvelsen: –I gruppen og på tværs af gruppen. Intro v. hjælpelærerne i 3.08 kl. 12:30 (daghold) og kl. 19:00 (aftenhold) Øvelseslokaler: –Daghold: 3.08, 3.09, 4.09 –Aftenhold: 3.08, 3.09
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.