Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Usability ITU, efterår 2008 5. Usability metoder 2. oktober 2008 Usability, IT-Universitetet Ole Gregersen.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Usability ITU, efterår 2008 5. Usability metoder 2. oktober 2008 Usability, IT-Universitetet Ole Gregersen."— Præsentationens transcript:

1 Usability ITU, efterår 2008 5. Usability metoder 2. oktober 2008 Usability, IT-Universitetet Ole Gregersen

2 Usability ITU, efterår 2008 2 Metoder - opdelinger Empiriske / ikke-empiriske (bruger/ikke-bruger) Kvalitative – kvantitative Proces-specifikke: –Analyse –Design –Evaluering Metodetype –Studie –Interview og dialog –Test, opgaver og interaktion –Opsamling og vurdering af data Der er meget genbrug i metodernes afviklingsform Metoderne kan kombineres og varieres

3 Usability ITU, efterår 2008 3 Eksempel på inddeling AnalyseEvalueringDesign

4 Usability ITU, efterår 2008 4 Empiriske metoder, tidlige Feltobservationer – Contextual Inquiry Interviews, enkelt og i grupper –Tilskuer – ordstyrer – ”Afhøre” = grad af kontrol over udsagn –Grad af struktur, egen styring af forløb –Timeglasmodel, spørgeguide Fokusgrupper Brugerworkshops Spørgeskemaer Papirprototyper Kortsortering Brugerprofilering og Personas

5 Usability ITU, efterår 2008 Spørgeskema eksempel Demografiske spørgsmål – Virk.dk Funktionsmæssige spørgsmål - eBoks

6 Usability ITU, efterår 2008 6 Empiriske metoder, senere ’Samtale’ med kamera – videooptagelser, videodagbog Fælles udforskning (to brugere) Hændelses-rapporter (selvrapportering) Brugsliste (feature checklist) Brugertests / Tænke-højt test Logning af systembrug

7 Usability ITU, efterår 2008 7 Ikke-empiriske metoder Property checklist Heuristiske evalueringer / Ekspertvurderinger –SME og HCI Opgaveanalyse (fokus på antal og sværhedsgrad af trin) Kognitive gennemgange (fokus på det kognitive pres)

8 Usability ITU, efterår 2008 8 Nyere metoder Log analyser og ”reaktivt design” Online fokusgrupper Net-paneler Automatisk online kvalitets-tjek Eyetracking og programmerede tests Remote usability (fx Morae fra Techsmith.com)

9 Usability ITU, efterår 2008 9 Eksempler: Google og CrazyEgg

10 Usability ITU, efterår 2008 10 Game usability ? – Artikel i Wired MagArtikel i Wired Mag

11 Usability ITU, efterår 2008 11 Hvordan vælger jeg metode? Hvad skal jeg undersøge? –Har jeg noget konkret ”produkt” der skal testes? –Hvad er det for en type problemstilling? –Er jeg på et bestemt tidspunkt i processen? –Hvilken type respons har jeg brug for? Hvilke ressourcer har jeg til rådighed? –Hvad har jeg af penge og tid penge? –Er der andre der kan hjælpe mig? –Har jeg adgang til brugere eller brugsdata? Triangulering –Hvilke data har jeg allerede? –Hvordan kan jeg supplere de data? Rapportering –Hvem skal have resultatet og hvad skal de med det? –Skal nogen inddrages i processen ”udefra”?

12 Usability ITU, efterår 2008 12 Fremgangsmåde og systematik Forbered altid test ordentligt Forstå ”brugs-situationen” Kend til fejlkilder og udfordringer så du er parat Test din test, pilot-test – (det er så nemt at lade være…) Vær vågen, men ikke for kreativ under testen Stol på det du har forberedt, overdriv gerne dataindsamlingen – det behøver ikke blive brugt denne gang Følg op på testen – med det samme!

13 Usability ITU, efterår 2008 13 Tidsplan og budget Den nemme måde: –Sæt en standard timepris * mandetimer –Husk gaver, forplejning, tilbehør osv i prisen –Se hvordan Kuniavsky gør på side 75-85

14 Usability ITU, efterår 2008 14 Mere information SIGCHI.org og SIGCHI.dk (magasinet ’Interactions’) Google Scholar og ACM (gratis via ITU’s netværk) Blogs og nyhedsbreve, fx adaptive path og Jakob Nielsen

15 Usability ITU, efterår 2008 15 Spørgsmål? Oles nye blog: www.usabilitybog.dk/blog Link til flickr derfra

16 Usability ITU, efterår 2008 16 Aftenens øvelse – Nye heuristikker Consistency: Users should know that similar actions lead to similar results. Visibility: Users should be informed about what is going on in the system. Match: Users should have a mental model that matches the state of the website. Minimalist: Users should not be exposed to unnecessary information. Memory: Users should not be required to memorize a lot of information to use the website. Feedback: Users should be provided prompt and informative feedback. (Flexibility: Users should have the ability to customize or create shortcuts.) Message: Users should receive an informative error message. Errors: Users should be insulated from error occurrence by the design of the website Closure: Users should be informed of task completions. Undo: Users should have the ability to recover from errors. Language: Users should be presented information in an understandable form. Control: Users should not have the impression that the website is in control. Document: Users should be provided help by the website when necessary. - Schneidermann-Nielsen

17 Usability ITU, efterår 2008 17 Evalueringens kontekst Brugerprofil: Beskriv den typiske bruger Begrundelse for at bruge website Skriv 3 opgave beskrivelser (scenarier) –Hvad er det man vil på websitet Fravælg ikke-relevante heuristikker, giv kort begrundelse – brug de øvrige! (systematik) Udførelse: Evaluér websitet individuelt på baggrund af ovenstående beskrivelse –Brug ikke mere end en time på det Giv alvorsgrad: 1-5, hvor 5 er værst Diskutér resultat og udvælg: Rapportér 5 vigtigste problemer Angiv generelle løsningforslag til disse 5 problemer Aflever beskrivelse, begrundelse, problemer og løsninger

18 Usability ITU, efterår 2008 Husk! I skal noget lignende til eksamen...


Download ppt "Usability ITU, efterår 2008 5. Usability metoder 2. oktober 2008 Usability, IT-Universitetet Ole Gregersen."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google