Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Usability IT-Universitetet Efterår 2009 Aftenhold

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Usability IT-Universitetet Efterår 2009 Aftenhold"— Præsentationens transcript:

1 Usability IT-Universitetet Efterår 2009 Aftenhold
1. kursusgang, 27. august 2009

2 Aftenens program Velkommen til kurset Hvem er vi? – hvem er I?
Hvad er usability? Kursets og fagets forståelsesrammer Begreber, strukturer, opdelinger, osv. De praktiske ting: Kursets forløb Øvelser Opdragsgiver Grupper Eksamen Kursuslitteratur Kursushjemmesiden

3 Hvem er vi? Ole Gregersen Mikael Thomsen Hvem er I?
Informationsarkitekt hos KMD A/S Cand.IT med speciale i usability, ITU 2007 Ekstern lektor, usability Forfatter til metodebog Mikael Thomsen Hvem er I?

4 Hvem er du? Navn? Studietype ? Jobfunktion? Hvorfor usabilitykurset?

5 Hvad er jeres forståelse:
HVAD ER USABILITY?

6 Hvor skabes værdien af et digitalt produkt?
I brugen eller i oplevelsen? I salget?

7 Brugervenlighed som en kvalitet
Bliver et digitalt produkt brugervenligt af sig selv?

8 BRUGBARHED? = HVOR BRUGBART?
Brugervenlig = Venlig overfor brugeren? Usability = The ability to use? BRUGBARHED? = HVOR BRUGBART?

9 Mødet mellem menneske og maskine
Hvad vil brugeren opnå? Løse en opgave, udføre en proces, tilfredsstille et behov Hvordan sikrer vi at det sker bedst muligt? Effektivt, hurtigt, korrekt Let, intuitivt, forståeligt Sjovt, spændende, engagerende I hvilken sammenhæng? Konteksten, stedet, miljøet, processen, programmet En bruger – en opgave (mål) – en kontekst Det er vores ”brugssituation” – vores 3 ubekendte

10 Overordnede kræfter i brugen
BRUGER FORRETNING PRODUKT

11 En definition på usability:
” The extent to which a product can be used by specified users to achieve specified goals with effectiveness, efficiency and satisfaction in a specified context of use.” (ISO DIS 9241) 1) Brugssituation 2) Kriterier / komponenter / faktorer

12 Kriterier for egenskaben usability
Funktionalitet (”med effekt”) Effektivitet Tilfredsstillende Let at forstå – Guessability Let at lære – Learnability Let at huske – Re-usability (genbrug) Fejltolerant Engagerende, motiverende, underholdende Global og lokal usability

13 Brugs-situationen overfor kriterierne
Kriterier – de er ikke mål i sig selv! Brugssituation – den er ubekendt Opgaven i usability: Dan viden om brugs-situation, opstil ”målbare” kriterier og afgør i hvilken grad kriterierne opfyldes. (høne/æg) Hvordan måler vi usability? Hvad kan vi ikke måle – og hvad gør vi så?

14 Hvad kan vi måle og ikke måle?
Gennemføre en opgave (et mål): Tid på at udføre opgaver Antal klik eller tastetryk Antal fejl Antal problemer Forståelsen af at have løst opgaven Graden af færdighed Forståelse Tilfredsheden Frustration Succes Oplevelsen

15 Usability er altid i en kontekst
Brugs-kontekst: En situation (arbejdsgang, tid, lokation, osv) En organisation En social sammenhæng, en kultur Teknologi-kontekst Et produkt En teknologi Et system

16 Lag i usability som faglighed
© Gregersen / Wisler-Poulsen

17 Analyse – Design - Evaluering
Usability i tid og fokus

18 Analyse Brugssituationen: Kende vores brugere
Kende opgaverne de vil udføre Kende konteksten Kende muligheder, ressourcer, begrænsninger Kende det tidligere produkt, konkurrenterne, ideerne (Kende metoderne og faget) Indsamle, beskrive / modellere / dokumenter

19 Design Konceptualisere
Sketche, visualisere, prototype, foreslå, forbedre Gøre explicit, gøre fælles Designe! (beslutte...) Kende til standarder, guidelines, designregler, erfaringer, konventioner

20 Evaluere Kvalificere (afprøve, udfordre, teste)
Har vi bygget det vi ville? Lever produktet op til kravene? I hvilken grad er det brugervenligt? Hvordan bruges det – hvordan bruges det ikke? Hvad synes brugerne? Hvordan kan vi forbedre produktet? Kvalificere! Føde viden tilbage til designprocessen, eventuelt igennem mere analyse = Iterative designprocesser

21 Relaterede fagområder for usability
Konstruktion, design - i mødet med: Psykologi – kognition, tænkning Ergonomi – vores fysiske krop Etnografi/antropologi – konteksten, miljøet, kulturen Og mange flere… Afarter, perspektiver, fagområder: Human-Computer Interaction HCI (Menneske-maskine) User Centered Design (UCD) Interaktionsdesign Informationsarkitektur User Experience – brugsglæde, oplevelser, identitet

22 Anvendelsesområder Overordnet: Menneske-maskine interaktion
Softwareudvikling og Webdesign Bilindustri / luftfart / medicin – ’kritiske områder’ Elektroniske produkter Mobile enheder Visuel Informationsdesign Industrielt design Osv…

23

24 Kursets mål Usability som teori: Usability som metode:
Kende repræsentativ litteratur, begreber og problemstillinger Kende begreber og indhold i arbejdet Usability som metode: Testmetoder, kvalitative/kvantitative Dokumentere (testrapport) Stille krav til sikring af usability som kvalitetsegenskab Forstå usability i større kontekst, fx i organisationen Kursets praktiske ramme Primært på computer, generelt websites og software

25 Efter pausen: Alt det praktiske…

26 Usability / User Experience kan blive en ny slags opmærksomhed
Den virkelige verden... Usability / User Experience kan blive en ny slags opmærksomhed

27

28

29

30 Kursets indhold Se kursushjemmesiden: www.itu.dk/courses/U/E2009
Opdateres en gang om ugen Al kommunikation der og på jeres ITU

31 Praktiske øvelser Gruppedannelse og case Teoretisk opgave
Målgruppe, usabilitymål, usabilitykriterier - ”Gangstertest” Usability evaluering / ekspertvurdering Kortsortering Brugertest Tilgængelighedsvurdering

32 Opdragsgiver – jeres case
I vælger selv et website som I bruger til øvelserne Afslutter med rapport og præsentation Begynd at overvej mulige cases allerede nu Vi deler jer i grupper næste kursusgang

33 Eksamen 6 timers individuel skriftlig eksamen på baggrund af pensum
Foregår ved PC, med adgang til Internet Normalt 3-4 opgaver Evaluering af et websites usability indgår altid

34 Kursuslitteratur Usability kompendie ”Usabilitybog”
Udvalg af artikler om usability ”Usabilitybog”

35 Til næste gang, læs i denne rækkefølge:
Patrick Jordan, ”Introducing Usability”, kapitel 2 Alan Cooper, ”About Face 2”, kapitel 2 Donald Norman, ”The Design of Everyday Things”, kapitel 2 og 3 Læsevejledning på kursushjemmesiden

36 Vi ses til mere usability...
Tak for nu Vi ses til mere usability...


Download ppt "Usability IT-Universitetet Efterår 2009 Aftenhold"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google