Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afDagmar Holm Redigeret for ca. et år siden
1
Usability ITU, forår 2008 Usability ITU Forår 2008 ’Teori 2’ 3. kursusgang, 14. februar 2008
2
Usability ITU, forår 2008 Slide 2 Aftenens program Alt vel i grupperne? Trunk test og Krug 1. regel? Opsamling fra sidst (ADE) Designudfordringen
3
Usability ITU, forår 2008 Slide 3 Tilføjelse til Action Cycle The World Goal Sequence af actions Intention to act Evaluation of perceptions Interpreting the perception Execution of the action sequence Percieving the state of the world Evaluering Design
4
Usability ITU, forår 2008 Slide 4 Fra sidste gang Fra det pre-kognitive (fx gestalter) - til det bevidst besværlige Dynamiske størrelser i forståelse af bruger –Tænkning –Hukommelse –Læring –Deraf: Erfaring, niveau, forudsætninger Mental model –Afstand mellem system og bruger
5
Usability ITU, forår 2008 Slide 5 Mismatch mellem system og bruger Steve Krug: ”Don’t make me think” –Følg konventionerne og gør det simpelt Alan Cooper: Excise –GUI Excise –Visual excise –Navigation Krug siger ”navigation er hjemmesiden” –Mappings og affordance Forholdsregler bliver til designguide Men kan vi designe os ud af problematik?
6
Usability ITU, forår 2008 Fra forståelse af en bruger(gruppe) til reelle designforslag…
7
Usability ITU, forår 2008 Slide 7 Om at lave fejl Slips & mistakes Forskellen er udgangspunktet –Ved et slip er målet rigtigt, men udførelsen forkert –Ved en mistake er målet forkert og resten derefter Vi kan lære af vores fejl og designe derefter Forhindre/modvirke fejl - Opfange fejl – let at opdage, let at rette Acceptere fejl – fx med fortryd Give god hjælp når de sker
8
Usability ITU, forår 2008 Slide 8 Fra individ til gruppe Brugsmønstre – vaner, rutiner, konventioner –Måder at handle på –Måder der passer til måden hjerne fungerer Et mønster løser en, en spænding (force) mellem bruger og system. Et handlingsbibliotek Brugsmønstre er nogenlunde statiske De er et konstruktivt udgangspunkt
9
Usability ITU, forår 2008 Slide 9
10
Usability ITU, forår 2008 Slide 10
11
Usability ITU, forår 2008 Slide 11 Jenifer Tidwell - eksempler 3: Satisficing 4: Changes in midstream 7: Habituation (copy/paste)
12
Usability ITU, forår 2008 Slide 12 Erfaringer i design It is a description or template for how to solve a problem that can be used in many different situations. Design mønstre Principper, guidelines, (gestalter)Principper Standarder Konventioner Disse er statiske overfor brugeren/situationen Nogle regler er tilpassede eller specialiserede
13
Usability ITU, forår 2008 Slide 13 Heuristikker Mest kendte er Jakob Nielsens 10Jakob Nielsens 10 Overordnede beskrivelser, skal tolkes Kræver man ved hvad man leder efter Er et ”system” at teste efter let og billigt
14
Usability ITU, forår 2008 Slide 14 Eksempel - Error prevention –Even better than good error messages is a careful design which prevents a problem from occurring in the first place. Either eliminate error-prone conditions or check for them and present users with a confirmation option before they commit to the action. –Fx felt til postnummer i formular –Igen, fungerer både til design og evaluering
15
Usability ITU, forår 2008 Slide 15 Designudfordringen Burde det ikke være nok med disse retningslinjer, guides, principper og konventioner? Spørgsmål fra eksamen: Skal vi stadig teste når guidelines og retningslinjer er blevet overholdt i designprocessen?
16
Usability ITU, forår 2008 Slide 16 Pensum til næste gang Se kursushjemmesiden
17
Usability ITU, forår 2008 Aftenens øvelse
18
Usability ITU, forår 2008 Tak for nu Vi ses til mere usability...
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.