Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Usability: Viden og analyse

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Usability: Viden og analyse"— Præsentationens transcript:

1 Usability: Viden og analyse
-og resten af usability-principperne Ole Gregersen IT-Universitetet, 11 februar 2010

2 Fra sidste gang Kognitive processer
Perception, hukommelse, læring og erfaring Action Cycle og afledte principper Gulfs, gaps og andre afstande

3 Det handler altså om at:
Opfatte– afkode – opdage - Forstå – genkende – huske - Evaluere – sammenligne – vurdere = Næste skridt mod korrekt handling

4 Afledte principper, Norman
Visibility – synlighed Conceptual model - mental model Good mappings – sammenhænge og årsag Feedback – tilbagemelding (dialog)

5 Heuristikker (Jacob Nielsen)
Visibility of system status Match between system and the real world User control and freedom Consistency and standards Error prevention Recognition rather than recall Flexibility and efficiency of use Aesthetic and minimalist design Help users recognize, diagnose, and recover from errors Kilde:

6 Metaphors of Thinking Habit formation is like a landscape eroded by water. Support of Existing Habits and, when necessary, Development of New Ones Thinking as a stream of thought. Users’ Thinking Should be Supported by Recognizability, Stability and Continuity Awareness as a jumping octopus in a pile of rags. Support Users’ Associations with Effective Means of Focusing within a Stable Context Utterances as splashes over water. Support Changing and Incomplete Utterances Knowing as a building site in progress. Users Should not Have to Rely on Complete or Accurate Knowledge—Design for Incompleteness Se

7 Om at fejle (#40) Slips &mistakes = Fejltrin og misforståelser
Forskellen er udgangspunktet Ved et ’slip’ er målet rigtigt, men udførelsen forkert Ved en ’mistake’ er målet forkert og resten derefter Vi kan lære af vores fejl og designe derefter Forhindre/modvirke fejl Opfange fejl – gøre dem lette at opdage, lette at rette Acceptere fejl – fx med mulighed for at fortryde Give god hjælp når fejl forekommer

8 Fra individ til gruppe Brugsmønstre
Måder at handle på, der er ens for os alle Handlen affødt af måden hjernen fungerer og den verden vi har bygget omkring os ”Et mønster udløser, en spænding mellem bruger og system.” – håndterer et gap? Et generaliseret handlingsbibliotek Brugsmønstre er nogenlunde statiske De er et konstruktivt udgangspunkt for design Kilde: JeniferTidwell

9 Jenifer Tidwell - Brugsmønstre
SafeExploration InstantGratification Satisficing Changes in Midstream DeferredChoices Incremental Construction Habituation SpatialMemory ProspectiveMemory Streamlined Repetition Keyboard Only OtherPeople’sAdvise

10 Fra princip til det specifikke
Hvordan oversætter vi principper til design? Hvordan oversætter vi problemer til princip? Hvordan genkender vi princippet? Det skal vi løbende undersøge…

11 Viden og analyse Analyse- (Design) - (Evaluering)

12 Vandfaldsmodellen Hvilke udfordringer har denne model og hvilke løsninger kan vi foreslå? Krav- specifikation System og softwaredesign Implementering og test af enheder Hvad er udfordringen med denne model og hvad er løsningen? Integration og test af system Operation og vedligehold

13 Stjernemodellen Implementering Opgaveanalyse Prototype Evaluering
Kravspecifikation Konceptuel design

14 Den iterative spiral (Kuniavsky)

15 Undersøgelsesdesign Målsætning og scope Ressourcer Faser og proces
Tidsplan, budget, kompetencer Faser og proces Metodevalg Rekruttering Udførelse Dokumentation Forankring Projektets ramme Styret af mål Styret af metode og ressourcer

16 Validitet og reliabilitet
Validitet (korrekthed): Er svarene gyldige? Fik vi svar på det vi spurgte om? Spørger vi om det vi gerne vil vide? Reliabilitet (pålidelighed): Er svarene præcise og uden målefejl Er undersøgelsen korrekt og nøjagtigt udført, sådan at gentagne målinger vil give samme resultat?

17 Vidensindsamling, analyse
Kvalitativt: Interview Fokusgruppe Observation Workshop Kvantitativt: Spørgeskema Logfiler (brugsdata, søgedata) Mange kilder: Konkurrenter SWOT Marketing Kundeanalyse Procesanalyse ….

18 Observationer En klassisk etnografisk metode
Ud og se på brugssituationen Contextual Inquiry Mester/lærling forhold – ikke direkte interview Fokus på observationer og selve arbejdet Søger at kortlægge: Mål Værktøjer, hjælpemidler Sekvenser, trin, forløb, arbejdsgange Metoder, work-arounds Mentale modeller og forståelser Kommunikation og kulturer Terminologi Værdierog til dels holdninger

19

20

21

22 + Brug af telefon Arkivering Forstyrrelser Rutiner og frekvenser Problemløsning Systemer Dokumentation

23 Workshop Det hedder ikke WORKshop for ingenting Sprog og italesættelse
Abstraktion og teknologi-uafhængighed Facilitering, kvalificering Tænk i både før og efter selve workshoppen Dagbøger, opgaver, forberedelse

24 Dokumentation Modellere (Beskrive) Scenarier, personas, narrativer
Sammenhængsdiagram (affinity) Kommunikationsdiagram Sekvensdiagram (arbejdsgange) Scenarier, personas, narrativer Use cases, opgavebeskrivelser Taskanalysis) Tegninger, post-its, plancher, ”sketches” Modeller, strukturer, diagrammer Sammenhænge – affiniteter En note pr. post-it Se efter relationer Dan grupper og navngiv dem Prioritér

25

26

27

28

29 Hvordan vælger jeg metode?
Hvad skal jeg undersøge? Hvad er det for en type problemstilling? Er jeg på et bestemt tidspunkt i processen? Hvilken type viden har jeg brug for? Har jeg noget konkret ”produkt” der skal testes? Hvilke ressourcer har jeg til rådighed? Hvad har jeg af penge og tid penge? Er der andre der kan hjælpe mig? Har jeg adgang til brugere eller brugsdata? Triangulering Hvilke data har jeg allerede? Hvordan kan jeg supplere de data? Rapportering Hvem skal have resultatet og hvad skal de med det? Skal nogen inddrages i processen ”udefra”?

30 Tak for i aften

31 Øvelse: Usability principper og kognitive processer
For hvert af de 12 mønstre, beskriv hvilke principper for usability I mener er vigtigst for at opfylde . Beskriv koblingen til mindst 2 principper. Vurdér også hvilke primære kognitive processer der særligt kan være i spil. Sæt lidt ord på hvordan den kognitive proces bliver udfordret eller hvordan dens eventuelle begrænsninger får betydning for mønsteret. Aflevering: Ovenstående, samt Beskrivelse af diskussioner, udfordringer, erfaring, som I har gjort jer i gruppen. Maks 2 sider i word-doc, gruppenummer og øvelsesnummer (1) i filnavnet. Sendes til Mikael senest…?

32 Usability principper Donald Norman – se kompendie
Visibility Conceptual model Good mappings Feedback Jacob Nielsen – se blå usability-bog Visibility of system status Match between system and the real world User control and freedom Consistency and standards Error prevention Recognition rather than recall Flexibility and efficiency of use Aesthetic and minimalist design Help users recognize, diagnose, and recover from errors

33 Kognitive processer Opmærksomhed Perception (primært synet) Hukommelse
Læring Læsning – tale - lytten Problemløsning / planlægning / logik

34 Usage patterns – Jenifer Tidwell
Safe Exploration – ”Let me explore without getting lost or getting into trouble” Instant Gratification – ”I want to accomplish something now, not later” Satisficing – ”This is good enough. I don’t want to spend more time learning to do it better” Changes in Midstream – ”I changed my mind about what I was doing” Deferred Choices – ”I don’t want to answer that right now; let me just finish” Incremental Construction – ”Let me change this. That doesn’t look right; let me change it again. That’s better”

35 Usage patterns – Jenifer Tidwell
Habituation – That gesture works everywhere else, why dosn’t it it work here, too?” Spatial Memory – ”I swear that button was here aminute ago. Where did it go?” Prospective Memory – ”I’m putting this here to remind myself to deal with it later” Streamlined Repetition – ”I have to repeat this how many times?” Keyboard Only – ”Please don’t make me use the mouse” Other People’s Advise – ”What did everybody else say about this?”


Download ppt "Usability: Viden og analyse"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google