Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Kompetenceudvikling på KU

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Kompetenceudvikling på KU"— Præsentationens transcript:

1 Kompetenceudvikling på KU
Niels B. Wendelboe HR & Organisationsudvikling

2 Kort om HR & Organisationsudvikling
Strategi Attraktiv arbejdsplads Karriereveje og kompetenceudvikling Ledelsesudvikling Arbejdsmiljø Internationalisering Kvinder i forskning og ledelse Drift PUMA – kurser PUMA - konsulentbistand Arbejdsmiljø og arbejdsskader Feriehuse Udvalgsbetjening

3 Eksempler på strategiprojekter
Attraktiv arbejdsplads Personalepolitiske Grundprincipper på arbejde Personalepolitisk håndbog Fratrædelsesinterviews (pilot i bl.a. FA) Karriereveje og kompetenceudvikling Nyt MUS koncept – MUS obligatorisk for alle PUMA kurser Samarbejde med de fagdidaktiske centre om kollegial supervision Ledelsesudvikling God Ledelse - Kernekompetencer identificeres Ledelsesevaluering igangsættes ved årsskiftet Ledelsesudvikling for ledere på alle niveauer

4 Strategiprojekter Arbejdsmiljø Fælles UMV undersøgelse gennemført
Fælles APV undersøgelse igangsat Internationalisering Servicecenter for udenlandske forskere oprettes under Personalesektionen. Sprogkurser i samarbejde med CIP Kvinder i forskning og ledelse 3 punkts plan vedtaget i bestyrelsen Initiativer og handlingsplan til understøttelse Mentorordning for kvindelige forskere

5 PUMA – Skræddersyet kompetenceudvikling på KU
Ideer til

6 Besøg hr.ku.dk

7 Hvad er det? En kompetence defineres bredt som: ”Et sæt karakteristika ved en person, der udmønter sig i en adfærd, som sætter vedkommende i stand til at klare en given situation med succes”

8 Kan du lide at føle dig dygtig og kompetent?
Motivationen til at lære Kan du lide at føle dig dygtig og kompetent? Kan du lide at lære? Måske ikke altid?! Læring handler ofte om at opleve egen inkompetence.

9 Hvis kompetenceudvikling er så godt
5 gode undskyldninger Hvis kompetenceudvikling er så godt - hvorfor sker det så ikke altid af sig selv? Jeg er bange for at lave fejl

10 Hvis kompetenceudvikling er så godt
5 gode undskyldninger Hvis kompetenceudvikling er så godt - Hvorfor sker det så ikke altid af sig selv? Jeg er bange for at lave fejl Jeg har jo allerede taget en uddannelse!

11 In times of change, learners inherit the earth, while the learned find themselves beautifully equipped to deal with a world that no longer exists. Eric Hoffer

12 Viden Fra - Viden er guld til - Viden er mælk. Dejligt, når den er frisk, men den bliver hurtig for gammel!

13 Hvis kompetenceudvikling er så godt
5 gode undskyldninger Hvis kompetenceudvikling er så godt - Hvorfor sker det så ikke altid af sig selv? Jeg er bange for at lave fejl Jeg har jo allerede taget en uddannelse! Jeg har ikke tid!

14 Jeg har ikke tid

15 Hvis kompetenceudvikling er så godt
5 gode undskyldninger Hvis kompetenceudvikling er så godt - Hvorfor sker det så ikke altid af sig selv? Jeg er bange for at lave fejl Jeg har jo allerede taget en uddannelse! Jeg har ikke tid! Ingen skal fortælle mig hvad jeg skal lære, Tak!

16

17 De fleste mennesker vil gerne udvikling
Subjekt eller objekt? De fleste mennesker vil gerne udvikling - men de færreste vil udvikles!

18 Hvis kompetenceudvikling er så godt
5 gode undskyldninger Hvis kompetenceudvikling er så godt - Hvorfor sker det så ikke altid af sig selv? Jeg er bange for at lave fejl Jeg har jo allerede taget en uddannelse! Jeg har ikke tid! Ingen skal fortælle mig hvad jeg skal lære, Tak! ???

19 Måske den største forhindring?
“The fear of not looking good is one of the greatest enemies of learning. To learn, we need to acknowledge that there is something we don’t know, and to perform activities that we’re not good at.” -Senge, 1994 The Fifth Discipline

20 Paradokset Jeg trives bedst med at opleve mig selv som dygtig og kompetent Men den eneste måde at vedblive med at være kompetent – er at tillade mig selv at opleve inkompetencen.

21 Dilemmaet Langsigtet fokus Kortsigtet fokus Investering i fremtiden
Kompetenceudvikling og læring Udvikling af processer og metoder Handler baseret på fremtidige behov Kræver bevidst læring og stilingtagen til kompetenceudvikling Kortsigtet fokus Vi har alle travlt – rigtig travlt! Brandslukning Masser af driftsopgaver Hurtige resultater eftertragtet Handler på basis af nuværende behov - Resulterer ofte i gentagelse af ubevidste kompetencer


Download ppt "Kompetenceudvikling på KU"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google