Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Tekstformidling på Internettet E 2003 Tekstgenrer II: ”sociale” tekst genrer Session 9 (29/10/03)

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Tekstformidling på Internettet E 2003 Tekstgenrer II: ”sociale” tekst genrer Session 9 (29/10/03)"— Præsentationens transcript:

1 Tekstformidling på Internettet E 2003 Tekstgenrer II: ”sociale” tekst genrer Session 9 (29/10/03)

2 Tekstformidling på Internettet E 2003 Dagens program 1)Opfølgning på evaluering 2)4-ugers projekt indenfor TFI - gruppedannelsesoplæg 3)Tekstgenrer II - del 1 (socialitet) 4)Pause 5)Tekstgenrer II - del 2 (form og funktion)

3 Tekstformidling på Internettet E 2003 Internettet som formidlingsmedie Mulighed for at kommunikere med folk på tværs af tid og geografi: letter og åbner op for kommunikation Mulighed for at gå i direkte dialog med afsender/medlæsere: ”interaktivitet” fremmer mulighed at påvirke en tekst/et site og mulighed for at komme i dialog med andre på dette site

4 Tekstformidling på Internettet E 2003 Dialogiske & ”sociale” tekstgenrer Weblogs (kommunikerer typisk i et ”blogcluster”, forholder sig til andres blogs, comments-funktion) Debatfora (emnebaserede diskussioner melm forskellige usere, i dialog med folk, der styrer site) Community sites (indlæg, deling af viden og egne erfaringer + debatfora)

5 Tekstformidling på Internettet E 2003 Diskussion - 3 gode eller dårlige træk ved udvalgt eksempel på ”sociale genrer” - Går træk igen i jeres gruppe?

6 Tekstformidling på Internettet E 2003 Formål med social formidling Vidensudveksling (ex. gravide) Diskussion - synspunkter (ex. politik) Skabelse af fælles identitet (ex. situation) Fokus på produkt(er) (ex. skat, cykler) Evaluering/udvikling (ex. siteudvikling)

7 Tekstformidling på Internettet E 2003 Hvorfor udnytter websites ikke muligheden for dialog mere end de gør? Mangel på ressourcer (teknisk) Mangel på ressourcer (personale) Mangel på viden (teknik) Angst for hvad dialog vil føre til (kritik)

8 Tekstformidling på Internettet E 2003 Hvorfor sites bør udnytte dialogiske features mere Øger fornemmelsen af community Øget ”stickiness” (folk vender tilbage) Øger mulighed for hurtig forbedring af funktioner/site Signalerer åbenhed Skaber mulighed for udveksling og akkumulation af viden

9 Tekstformidling på Internettet E 2003 Genre variationer: diskussionsfora Synkrone fora (chat, virtuelle verdener) Asynkrone fora (mailinglister, online forum, brevkasse)

10 Tekstformidling på Internettet E 2003

11

12

13

14 Genre variationer:weblogs Weblog: frequency, brevity, personality Personlige blogs (Blood: dagbog, ”notebook”, filter) jill/txt, klastrup, nyrup, Raed jill/txtklastrupnyrupRaed Gruppeblogs (notebook, filter) Filter blog, NotebookFilter blogNotebook

15 Tekstformidling på Internettet E 2003 GIVE US A BREAK!!!

16 Tekstformidling på Internettet E 2003 Litteratur - godt nyt Speciale: Netaviser kan levere mere objektive nyheder http://www.bitconomy.dk/magasin.asp?article=3039&nm_ex tag=referrer=Nyhedsbrev,Bitconomy%2009/2003,,2003-10- 21&TId=337707152 + specialet: “Netjournalistik” http://www.itu.dk/people/munksgaard/speciale/speciale.pdf

17 Tekstformidling på Internettet E 2003 ”Social” formidling De samme mennesker på det samme sted i længere tid = et ”community” (den populære skribent, dedikeret fora, mailingliste, newsgroup)

18 Tekstformidling på Internettet E 2003 Formidling i community = formidler Figallo Social cuing (netiquette, hosting) Hosting

19 Tekstformidling på Internettet E 2003 Formidling i community = skabelse af identitet Amy Jo Kim Opfylde udækkede behov Definere fællesskabets karakter Titel og tagline (eksempler?)

20 Tekstformidling på Internettet E 2003 The Salon & The Coffeehouse The Salon - bloggen: offentlige emner i en privat setting The coffeehouse: diskussionsfora: private emner i en ”offentlig” setting

21 Tekstformidling på Internettet E 2003 Dialog-orienteret formidling Skabe og fastholde identitet/sympati for community, site etc Provokere, opfordre til dialog Forankre og udstikke regler for dialog Sørge for at dialogen forbliver konstruktiv Samle op - bringe nye emner på banen - holde dialogen i gang

22 Tekstformidling på Internettet E 2003 Bagsiden af medaljen/fora Væsentlig information kan være svær at finde (for mange, lange diskussioner - primitive søgemuligheder) Svært at orientere sig for nytilkommere, da nye diskussioner ofte har rod i gamle diskussioner

23 Tekstformidling på Internettet E 2003 Bagsiden af medaljen/generelt Det kan være svært at fastholde ”kammertonen” - konflikter, ”trolls” Intern og lukket gruppe, der ikke er åben for nye “medlemmer” Uvæsentlig tomgangssnak “døde” diskussioner = bad vibes

24 Tekstformidling på Internettet E 2003 Hvor går grænsen? Lassiter-casen Hvor ’uafhængig’ er bloggen/fora? Kan man - skal man stå til regnskab hos den institution, blog/fora er tilknyttet? Hvad er værdien af den personlige mening? (Blood)

25 Tekstformidling på Internettet E 2003

26

27

28

29 En ny form for journalistik? Peer-2-peer journalistik (gruppe-weblogs, fora omkring nyheder, meta-filter) Peer-2-host journalitisk (fora diskuterer nyheder sorteret af host)

30 Tekstformidling på Internettet E 2003

31

32


Download ppt "Tekstformidling på Internettet E 2003 Tekstgenrer II: ”sociale” tekst genrer Session 9 (29/10/03)"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google