Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Det nye mediebillede Medier og Kommunikation, F2005.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Det nye mediebillede Medier og Kommunikation, F2005."— Præsentationens transcript:

1 Det nye mediebillede Medier og Kommunikation, F2005

2 2 Sara Mosberg Iversen, MA Program Oplæg Opsamling og spørgsmål Fra forbruger til deltager? Eksempler på brugen af internetbaserede medier Opsamling og spørgsmål

3 3 Sara Mosberg Iversen, MA Fra forbruger til deltager? Øger de nye medier vores frihed til at deltage og påvirke, fx samfundsdebatten?

4 4 Sara Mosberg Iversen, MA Nej Vi tilbydes en forestilling om frihed, men er den reel? Vore data registreres i endnu større grad end før, når vi benytter digitale medier. - Ønsker vi frihed eller har vi brug for filtre og portvogtere?

5 5 Sara Mosberg Iversen, MA Ja Mobiltelefoner, små digitale optagere og internettet giver os mulighed for at påvirke og deltage i samfundsdebatten som aldrig før. Det globale netværk som mobilnettet og www sørger for hurtig spredning af information. Mulighed for at skabe sin egen kommunikationsplatform – eller for at samarbejde med andre: - Newsgroups - Web-fora - Blogs - Wikipedia, wikinews, etc.

6 6 Sara Mosberg Iversen, MA Både og … Pga. den øgede tilgængelighed af information tvinges stater, institutioner og firmaer til en større gennemsigtighed og dermed ansvarlighed. Det er nemmere at finde ”lidelsesfæller” – større grupper, større pression. Fællesskabet har ansvar for at definere sandheden og ”bevare” den.

7 7 Sara Mosberg Iversen, MA Wiki Gratis kollaborativt online leksikon: http://en.wikipedia.org/wiki/Main_Page Gratis kollaborative online nyheder: http://www.wikinews.org/ Grundlagt af Wikimedia Foundation Inc, en non-profit organisation, der har sit udspring i firmat Bomis, som hovedsagligt beskæftiger sig med salg af reklamer og erotiske billeder via nettet. ” The goals of the foundation are to develop and maintain open content, wiki-based projects and to provide the full contents of those projects to the public free of charge.”

8 8 Sara Mosberg Iversen, MA Bagdad Bloggen eller Where is Read? Iagttagelser fra Bagdad under og efter krigen: http://www.dear_raed.blogspot.com/ Bloggeren Salman Pax, pseudonym for en 29 årige irakisk Arkitekt, blev kendt som den almindelige irakers stemme under Irakkrigen. Han kommenterede krigen og de vestlige mediers dækning af den. Nu har han udgivet en bog på den baggrund og rejser rundt i hele verden for at holde foredrag. Kort Q&A med Salman Pax om blogging: http://weblogs.about.com/od/bestofblogsdirectory/a/salampax2.htm

9 9 Sara Mosberg Iversen, MA En stewardesses semifiktive beskrivelser af livet over skyerne: http://queenofsky.journalspace.com/ Blev berømt da Delta Air Lines suspenderede hende uden varsel, efter at hun havde postet billeder af sig selv i uniform på sin blog. Om bloggen: http://weblogs.about.com/od/personalblogs/p/queenofsky.htm Artikel i Politikken: http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=342338

10 10 Sara Mosberg Iversen, MA fray Almindelige menneskers virkelige historier: http://www.fray.com/ Hver måned en ”featured” virkelig historie, som slutter med et spørgsmål. Folk kan så knytte deres egne kommentarer og historier til. Grundlagt af Derek Powazek i 1996. “Fray is a movement. We believe that literature isn't just for English majors, art isn't just for pouty snobs, and life is about collecting and sharing true stories. We believe that the web gives us a rare and wonderful opportunity to create shared story spaces, and those shared spaces help remind us that we are not alone.”

11 11 Sara Mosberg Iversen, MA akaKURDISTAN Et virtuelt samlingssted for et hjemløst folks minder: http://www.akakurdistan.com/ Baseret på dokumentarfotografen Susan Meiselas bog Kurdistan, In the Shadow of History fra 1997. Sitet giver mulighed for at indsende billeder, identificere billeder og fortælle historien bag billederne. Desuden kan folk give deres mening til kende i ”gæstebogen”. Links til lignende sites: http://www.picture-projects.com/http://www.picture-projects.com/

12 12 Sara Mosberg Iversen, MA Online Caroline Et fiktivt venskab med en fiktiv kvinde i en historie, der tilpasses den enkelte læser: www.onlinecaroline.comwww.onlinecaroline.com Læseren afgiver oplysninger både bevidst og gennem sin adfærd på sitet. Blikket går begge veje … læseren er ikke længere uset! Impotens og skyld … hvem har initiativet? Hvem spiller hvem?

13 13 Sara Mosberg Iversen, MA Sable+Shuck Et eksempel på et alternativt virkelighedsspil (ARG). Spillet er en del af en reklameserie for Stella Artios øl. Samtidig er der bragt en serie livsstilsreklamer i forskellige smarte britiske magasiner. Spillerne har dels skabt et forum, hvor de diskuterer diverse spor: http://forums.unfiction.com/forums/viewforum.php?f=103 dels en wiki guide om spillet, som det har formet sig indtil nu: http://deaddrop.us/wiki/index.php/Sable_Shuck_Wiki_Guide

14 14 Sara Mosberg Iversen, MA Opsamling Vi kan se alle disse eksempler som udtryk for forskellige grader af brugerinddragelse og medskaben. Nogle af eksemplerne står i modsætning eller dialog med dominante instanser som fx, stater, Forfatteren, Journalisten, Eksperten, etc. Andre skal sælge en vare.

15 15 Sara Mosberg Iversen, MA Læs mere Mange af dagens tekster har links, der er værd at følge for de interesserede. Se desuden: Storytelling Evolves on the Web (ligger til kopiering uden for mit kontor, 2D25) First Person: New Media as Story, Performance and Game Lisbeth Klastrup og Pia Svejgaard Pedersens forskningsprojekt om brugen af blogs i den danske valgkamp 05: http://www.klastrup.dk/walgblog/ Alternate Reality Gaming Network: http://www.argn.com/


Download ppt "Det nye mediebillede Medier og Kommunikation, F2005."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google