Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Reklameanalyse Walkthrough.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Reklameanalyse Walkthrough."— Præsentationens transcript:

1 Reklameanalyse Walkthrough

2 Gennemgang Produkt, producent Billede Tekst Budskab Vurdering
opbygning/komposition - fokus, balance symboler/figurer/personer – betydning farver - symbolik Tekst type, forståelse, saglig/faglig effekt, sammenhæng med billede Budskab modtager/målgruppe Vurdering

3 Farveteori Grundfarverne gul, blå, rød er de farver, alle andre farver er dannet af. Blandes grundfarverne indbyrdes, får man de sekundære farver orange, grøn og violet. Ved at blande disse seks farver indbyrdes opnås de øvrige nuancer, tertiærfarver.

4 Komplementærfarver Farver, der ligger over for hinanden i farvecirklen er komplementærfarver. Rød/grøn, blå/orange og gul/violet er komplementærfarver. De står overfor hinanden i farvecirklen og er hinandens modsætninger. Kontraster Komplementærkontrast Komplementærkontrasten er den stærkeste kontrast. Den opstår mellem farver, der ligger overfor hinanden i farvecirklen, fx gul/violet og grøn/rød. Billeder med komplementærkontraster har et stærkt udtryk!

5 Farvecirkel

6 Kontrast Kvalitetskontrast
Kvalitetskontrast opstår mellem en klar farve og en farve dæmpet med sort og/eller hvidt. Hvis man bruger en klar farve i et billede, virker den tættere på end farver, der er dæmpet med sort og/eller hvidt. De klare røde farver virker tættere på end de mere dæmpede farver. Kvantitetskontrast Kvantitetskontrast bruges om størrelsesforholdet mellem to eller flere farver, der sammensættes I en komposition. Et enkelt rødt element virker stærk på et ellers mørkt billede, men ville forsvinde, hvis der var mange røde farveflader.

7

8 varme/kolde farver Varm/kold-kontrast
Farverne tillægges ofte visse temperaturegenskaber. Nogle opfattes som varme, andre som kølige. De varme farver dannes af gul-rødlige farver. De kolde farver dannes af blå-grønne farver. Hvis man bruger varm/kold kontrast i et billede, giver det en fornemmelse af dybde.

9 Farvesymbolik Hver farve har en funktion og negative/positive egenskaber Rød – opmærksomhed – følelser, varme, fare Grøn – vækst, natur, håb Gul - ? Blå – balance, kulde, harmoni Hvid – renhed, uskyld, fred, dag Sort – mørk, sorg, ondskab, nat

10 kilder farveteori http://kommunikation-it.dk/farver/farveteori
farvesymbolik


Download ppt "Reklameanalyse Walkthrough."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google