Download præsentationen
1
Farvevirkning/Farvekontraster
"Farver er lysets børn og lys er farvernes moder.” Johannes Itten.
2
Spektralfarver Den tolvdelte farvecirkel er grundlaget for Johannes Itten´s konstruktive farvelære. De primære farver er rød, blå og gul. De sekundere farver er grøn, orange og violet. De tertiære farver er gulgrøn, orangegul og rødviolet. Alle farverne i farvecirklen er rene, mættede farver Ittens farvecirkel
3
De akromatiske farver De akromatiske farver er sort, hvid og grå
De indeholder ingen kulør og er farvemæssigt neutrale En gråtoneskala spænder fra helt hvidt over alle gråtoner til dybsort.
4
Brækkede farver/Jordfarver
De akromatiske farver kan bruges til at lysne eller mørkne spektralfarverne med – man kalder det at tone eller brække farven i forskellige valeurer. En farves lys/mørkeværdi kaldes derfor dens valeur
5
Farvevirkning DE SYV FARVEKONTRASTER 1. Farvens egen - kontrast
2. Komplementær kontrast 3. Simultan kontrast 4 Lys/Mørke kontrast 5. Kulde/Varme kontrast 6. Kvalitets kontrast 7. Kvantitets kontrast
6
Farverns egen-kontrast
Fremkommer når man sammenstiller farver der klart adskiller sig fra hinanden på grund af deres kulør Sætter man de tre primærfarver sammen, får man den størst mulige egen-kontrast
7
Komplementærkontrasten
Hver spektralfarve har sin absolutte kulørmæssige kontrast – sin komplementærfarve Når to komplementærfarver sættes sammen fremhæver og understreger de hinandens specielle farvekarakter De komplementære farvepar ligger lige overfor hinanden på farvecirklen
8
Simultankontrasten Det fænomen der opstår når vort øje/hjerne gerne vil finde komplementærfarven til en farve vi ser Den simultane kontrast findes altså ikke rent fysisk – den er en illusion; et optisk fænomen
9
Lys/mørk-kontrasten Den stærkeste lys/mørk-kontrast er sort hvid – dag og nat. Spektralfarverne varierer i lysstyrke. Den største lys/mørke-kontrast findes mellem gul og violet
10
Kold/varm-kontrast De kolde og varme farver ligger overfor hinanden på farvecirklen. Den rød-orange farve virker varmest og blågrøn virker koldest blandt spektralfarverne. Det er imidlertid snarer farvernes indbyrdes forhold som afgør om de virker kolde eller varme. En farve kan i én sammenhæng virke kold og i en anden sammenhæng varm.
11
Kvalitetskontrast Ved kvalitetskontrast forstås en farves renhed i forhold til en anden farve.
12
Kvantitetskontrast Kvantitetskontrast er et udtryk for en farves areal i forhold til dens lysværdi Goethe har opstillet følgende lyshedsværdier: 4 9 3 8 6 6
13
Kvantitetskontrast
14
Rogier van der Weyden ca. 1460 (Middelburgeralterest venstre fløj)
15
Lucas Cranach: Det umage par, ca. 1527
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.