Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Lavet af: Isabel Odder & Katrine Heidelbach 2.5 K

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Lavet af: Isabel Odder & Katrine Heidelbach 2.5 K"— Præsentationens transcript:

1 Lavet af: Isabel Odder & Katrine Heidelbach 2.5 K
RESTAURANT SHANGHAI Lavet af: Isabel Odder & Katrine Heidelbach 2.5 K

2 Vores Brugergrænseflade
Denne brugergrænseflade skal bruges til at hjælpe kokken med, at holde styr på sin restaurant og skabe et bedre overblik. Det er en brugergrænseflade der er nem at benytte sig af, men som samtidig opfylder de krav der er stillet den. Det er let at kommunikere med programmet.

3 Hvad Er Brugergrænseflader?
En brugergrænseflade er det hvorved et menneske (brugeren) interagerer med en bestemt maskine, udstyr, software eller andre komplekse værktøjer (systemet). Brugergrænsefladen tilbyder: Inddata, tillader brugeren at styre systemet. Uddata, tillader systemet at informere brugeren (også kaldet at give feedback)

4 Krav For Brugerfladen/Produktet Shanghai
Den skal være overskuelig Designet skal være stilrent Brugerfladen skal være let og overskuelig at se /finde rundt i Farverne skal være i varme; røde, gule, sorte og hvide nuancer Restauranten og brugerfladen skal være kinesisk inspireret

5 Krav For Brugerfladen/Produktet Kokkenshjaelp.dk
Den skal være overskuelig Designet skal være stilrent Brugerfladen skal være let og overskuelig at se /finde rundt i Farverne skal være få, muligvis kun én farve + sort/hvid

6 Farverne Hvilke farver har vi benyttet?: Vi har benyttet meget rødlige/varme farver. Grunden til det er at vi har taget hensyn til de kinesiske farver. De er meget rødlige og varme hvilket giver en meget velkommende følelse. Det er ikke iskolde farver hvilket giver et meget klinisk signal, men de rødlige giver en meget velkommende og behagelig følelse.

7 Farvernes Betydning Gul: en mild og glad farve der giver inspiration og ro. Orange: en farve der får en i godt humør og giver gode ideer. Det er en farve der påvirker hjertet og blodtrykket på en positiv måde. Rød: en farve der betyder magt, majestætisk og værdig. Giver samtidig en beroligende fornemmelse. Grøn: en farve der betyder håb, men også umodenhed. En farve der skaber ro og er god for koncentrationen. Den har igen også en beroligende effekt på sindet.

8 Vores Produkts Funktioner
Dette produkts funktion er, at gøre det lettere for den arbejdende kok at holde styr på sin restaurant. Produktet gør det nemlig muligt at holde styr på alle aktiviteter der forgår i restauranten – uden at forlade køkkenet. Den store gevinst for ham er at han kan holde øje med alt maden og hvad gæsterne skal have gennem hele aftenen, så han er klar på forhånd. Dette vil give en meget hurtigere betjening og meget hurtigere servering. Det hele vil gøre kokkens arbejde lettere, hurtigere og nok vigtigst af alt, mindre stressende.

9 Information Lidt information om farverne på maden: Gul – forret
Orange – hovedret Rød – dessert Sort – drikkevarer Mørke grøn – buffet Lyse grøn – is-buffet

10 Information Til Brugerne
Denne nye teknologi gør det muligt at holde et bedre overblik over din restaurant. Du vil hele tiden kunne se hvor langt henne kunderne er i deres middag. Ved at klikke på bordene, kommer du til en side hvor du kan se hvilke retter kunderne har bestilt. Når buffeten bliver sort, skyldes det at sensorerne under maden, kan mærke at der næsten ikke er mere mad tilbage i en af beholderne. Du kan herfra klikke dig ind på buffeten, hvor der står hvilke beholdere der mangler mad, og hvad de mangler.

11 Målgruppe Hvem er målgruppen: målgruppen er selvfølgelig den arbejdende kok. Det er kokken programmet er beregnet til. Men hans medarbejdere (tjenere osv.) vil selvfølgelig også skulle benytte sig af programmet, da det er de, som indsætter ordrende for maden ved de forskellige border.

12 Ville Den Blive Benyttet?
Om vores brugergrænseflade ville blive benyttet ved vi selvfølgelig ikke med sikkerhed. Men de vi har spurgt synes, at det er en god ide at lave en ’kokkens hjælp’. ”Den er meget smart, ville gøre det meget lettere for kokken at arbejde, det ville give et godt og stabilt overblik.” Nicklas Rasmussen ”Jeg ville helt klart have brugt den hvis den var opfundet, da jeg var kok.” Ann Odder

13 Brugergrænseflade Testen
Joachim Heidelbach, 15 år. ”Jeg syntes at det var nemt at finde ud af hvordan man brugte de der brugerflader. Det kræver altså ikke et geni at komme fra A til B når det bliver stillet op på den måde. Det er det præcis samme som Facebook jo, det her er bare lettere at sidde med.” Anne Stilling, 21 år. ”Jeg syntes det var nemt at bruge, jeg kunne rigtig godt lide at det var så simpelt et design. Det gjorde det for det første lettere at finde rundt i det. For det andet var det mere behageligt at se på, hvilket sikkert også skyldes farverne.”

14 Brugergrænseflade Testen
Er vores brugergrænseflade til at finde ud af: den er ganske vellykket, den er nem at finde ud af, hvilket jo var vores primære mål. Vores testperson fandt hurtigt ud af hvordan systemet fungerede. Det er godt, da det at være kok godt kan være meget stressende. Programmet er jo netop til for at hjælpe, og de skal ikke føle sig fuldstændigt fortabte første gang de bruger programmet.

15 Udviklingen Vores brugergrænseflade har udviklet sig meget. Vi startede med at tegne det hele på papir (udseende af restaurant og hjemmeside). Efterfølgende lavede vi lidt mere på det og det udviklede hurtigt til en bredere grænseflade end først beregnet. Vi besluttede os derefter for, at tegne det hele op inde i Paint, hvilket var en stor udfordring da det tager rigtig lang tid at sysle med. Men jo mere man benytter det, jo bedre sidder det fast, og så går det hurtigt en del lettere. Så vores endelige brugergrænseflade er altså lavet i programmet Paint.

16 PRODUKTET

17 Intro Vores produkt tager udgangspunkt i en kinesisk restaurant ved navn Shanghai (en restaurant vi selv har opdigtet). Vi følger denne restaurant gennem brugergrænsefladen ’Kokkens Hjælp’. Vi har også lavet vores egen browser, som vi har valgt at kalde ’Creed Internet’.

18 SHANGHAI & Creed Internet
Logo: Creed Internet Logo: SHANGAI Restaurant En selvopfundet browser som f.eks. Internet Explorer. Men da det ville være kopiering og ikke tilladt, har vi valgt bare at give vores eget eksempel på en browser

19 Kokkens Hjælp Forside

20 Kokkens Hjælp Efter Login

21 Kokkens Hjælp Valg Af Restaurant

22 SHANGHAI Forside & Brugerguide

23 SHANGHAI Forside Med Information Om Mangel Af Mad I Buffeten (Derfor Sort Farve)

24 SHANGHAI Forside Med Klik På Bord Nr. 2

25 SHANGHAI Forside Med Klik På Buffeten

26 Evaluering Vi synes at vores produkt er endt med at blive rigtig godt. Det har været et både spændende og kreativt projekt, og det er bestemt opbygget på en sådan måde, at vi kunne tænke os at lave andre projekter i denne stil. Der har desværre været lidt uoverensstemmelser gennem projektet, men de har ikke været faglige og det har derfor ikke hindret os i at få færdiggjort et godt projekt, som vi stolte kan aflevere d. 17/


Download ppt "Lavet af: Isabel Odder & Katrine Heidelbach 2.5 K"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google