Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Reallyde Hvordan hører vi? Vi hører ikke produktionsapparatet.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Reallyde Hvordan hører vi? Vi hører ikke produktionsapparatet."— Præsentationens transcript:

1 Reallyde Hvordan hører vi? Vi hører ikke produktionsapparatet.
((( Digital lyd – lektion 6 ))) Reallyde Hvordan hører vi? Vi hører ikke produktionsapparatet. Filmens lyd er anderledes end lyden i den virkelige verden. Lyd i film er ekstremt selekteret. I produktionen foregår både en udvælgelse og en ekspressivisering Vores opmærksomhed styres af hvad vi er særligt optaget af, af lydens specifikke karakter og af den lydlige sammenhæng Vi opfatter mere end vi lytter efter Filmen kan slippe afsted med så høj en grad af manipulation fordi reallydene i højere grad motiveres af det hypotetiske univers end af billedet.  Vi kan forkaste forestillingen om at lydsiden blot reproducerer virkeligheden.

2 Reallyde Hvad hører vi? Lyd som proces
((( Digital lyd – lektion 6 ))) Reallyde Hvad hører vi? Lyd som proces Lyd fortæller om en given situations ”energetics”. Synet beskæftiger sig både med objekter og deres indbyrdes relationer. Hørelsen beskæftiger sig kun med forandringer. Vi hører ikke så meget lydenes indbyrdes relation, men mere deres relation til os. Vi har svært ved at analysere lyd fordi vi ikke kan ”fryse” den. Ad hoc og parafraserende analyse >< samtidig og ostensiv analyse Lydanalysens objekt er et dynamisk objekt med anslag, krop og udtoning Lyden udgør et forløb der på én gang sanses successivt og perciperes retrospektivt såvel som prospektivt  derfor er lyd så effektiv til at binde adskilte fiktionsuniverser sammen

3 Reallyde Hvad kan vi bruge lyd til i film?
((( Digital lyd – lektion 6 ))) Reallyde Hvad kan vi bruge lyd til i film? Lydens procesuelle karakter tilfører filmen en basal tidslighed, en forløbskarakter. Lyd kan bruges til at skabe scenarier (establishing sounds). At skabe opmærksomhed. Fordi lyd vidner om aktivitet, er vi tit nødt til at forholde os til den - det kunne være et rovdyr! Fordi lyd har et vektoriseret forløb, vil en omvendt lyd skabe opmærksomhed. Fraværet af lyd kan også tiltrække opmærksomhed. Opmærksomhedskrævende lyde kan have forskellige karakteristika (Langkjær s. 115): Om lyd høres som fokus eller periferi afhænger af en kombination af sensoriske elementer (fx lydniveau), af lydobjektets informationsværdi i den givne kontekst og af tilskuerens overordnede engagement og interesse.

4 Reallyde Hvad referer lyden til? Lydens objekt
((( Digital lyd – lektion 6 ))) Reallyde Hvad referer lyden til? Lydens objekt Ofte vil billedet både identificere lydens årsag og allokere den spatialt - hvis billedet ikke gør det, kan det skabe utryghed. Lyd kan være bedre end billedet til at beskrive et objekts materielle beskaffenhed - er det hårdt og tungt eller blødt og let. Ikke alle lyde opfattes som mødet mellem masser, men nogle gange er det netop mødet mellem masser, der er det vigtige. Lyden referer til sine omgivelser. Simpelt lydobjekt Sammensat lydobjekt En bilmotor En håndflade mod et ansigt Et pistolskud En vase mod et stengulv

5 Reallyde Hvad referer lyden til? Lydens objekt
((( Digital lyd – lektion 6 ))) Reallyde Hvad referer lyden til? Lydens objekt Lydens reference er mangetydig. Først og fremmest refererer lyden til en aktivitet, men i høj grad en kontekstualiseret aktivitet præget af det akustiske miljø og lytterens placering i dette. Lytningen er præget af sympatistrukturer, som igen er opstået udfra den filminterne værdimæssige organisering af karakterrelationer.

6 Reallyde Hvad gør tilskueren ved lyden?
((( Digital lyd – lektion 6 ))) Reallyde Hvad gør tilskueren ved lyden? Vores opfattelse af lyd er præget af vores erfaringsramme.


Download ppt "Reallyde Hvordan hører vi? Vi hører ikke produktionsapparatet."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google