Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Scenarie – Ulla og det usynlige vandværk i Thyholm Ulla Jensen er folkeskolelærer i Hvidbjerg. Ulla er gift med Erik og de har tre børn i alderen 2,5 og.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Scenarie – Ulla og det usynlige vandværk i Thyholm Ulla Jensen er folkeskolelærer i Hvidbjerg. Ulla er gift med Erik og de har tre børn i alderen 2,5 og."— Præsentationens transcript:

1 Scenarie – Ulla og det usynlige vandværk i Thyholm Ulla Jensen er folkeskolelærer i Hvidbjerg. Ulla er gift med Erik og de har tre børn i alderen 2,5 og 12. De bor i et parcelhus på Valmuevej i Hvidbjerg. Ulla har brug for at komme i kontakt med vandværket i kommunen, fordi vandtrykket i huset er faldet. Og Erik er ingen handymand. Ulla er vant til at navigere på Thyholm Kommunes hjemmeside både i forbindelse med sit erhverv og fordi Ulla og Erik lige er flyttet til kommunen. Ulla går efter Indhold og funktionalitet, hun har et konkret mål. Problematisk anvendelse af den eksisterende hjemmeside På thyholm.dk er der ingen søgefunktion, så Ulla bliver lidt irriteret over at skulle bruge tid på at navigere for meget rundt. Først går hun ind på ”betjen dig selv” derefter på linket ”kommune”. Her kommer hun også til kort. Den undermenu der hun klikker på hedder ”kommuneinfo”, her finder hun ikke noget. Hun scanner de mange undermenuer og tænker at linket i hovedmenuen i venstre side kaldet ”borgerservice” måske hjælpe. Hun opdager nu, at der faktisk er en mouseover funktion, som fortæller hvad hovedmenuens links indeholder. Men hun har stadig ikke fundet info om vandværket. Hun overvejer at tage telefonen og ringe, men klokken er 21, så hun fortsætter. Hun scanner alle links og klikker på ”teknisk”, og bliver glad for her er der muligheder. Ulla er nu ved at være en tikkende bombe, børnene skal puttes osv. Hun havde ikke forventet at skulle bruge så lang tid. Hun giver op. Da der ingen telefonnumre var at finde på ”teknisk-linket”, klikker hun på ”telefon + mail” i hovedmenuen i venstre side. Her finder hun kommunens telefonnummer. Hun taster det ind i sin mobil, og beslutter sig for at ringe i morgen tidlig fra skolen, når hun regner med at kommunen har åbent. Nu vil hun have noget personlig kontakt.

2 En 32-årig kvindelig journalist fra JP-København søger tal om til- og fraflyttere i Kbh’s kommune de sidste 10 år til en artikel om indvandrere i morgendagens avis. Hun kender siden overfladisk, da hun tidligere har ledt efter telefonnumre hér. Da hun går efter ren saglig information er hun ligeglad med æstetikken, med mindre den hjælper hendes navigation. Hun surfer lidt rundt og overvejer at ringe i stedet, men finder relativt hurtigt frem til rapporten gennem de 4 link fra forsiden. Tilsyneladende skal hun scrolle ned i rapporten for at finde statistikken, men opdager hurtige links til de enkelte afsnit i venstre kolonne. Den grønne farve går igen på siderne om fakta og hjælper navigationen. Dog skifter designet når man kommer over i statistisk kontors server, hvilket forvirrer hende lidt. Hun ønsker også at kopiere de 20-24–årige fra statistikken over i et word-dokument. Men kolonnerne bliver forvrænget pga pdf-formatet.

3 Peters lange vej til vandværket Peter vil have fat i vandværket fordi han synes vandet i hanerne smager mærkeligt mandag morgen. Han er ingeniør og synes det er fedt, når tingene virker. Han tænder computeren i soveværelset og prøver at søge på gladsaxe.dk. Ganske rigtigt, det var kommunens hjemmeside. Vandværket…. Han prøver under menuen ”Byråd og kommune”. Der er ikke umiddelbart noget om vand. Irriterende. Og man kan ikke en gang ringe til kommunen endnu. De har ikke åbent. Han prøver søgefunktionen og søger på vandværk. Det giver heller ikke noget. ”Kommunens hjemmeside fungerer ad helvede til”, råber han til sin kone Lone som spiser morgenmad i køkkenet. ”By og miljø”. Jo, det må være her. Og her er noget om vand. Og endelig: et telefonnummer og en mail til vandværket. Peter sender en mail, for så kan han komme af sted på arbejde og høre fra vandværket i løbet af dagen.

4 Peter finder vandværket Peter vil have fat i vandværket, for han synes, vandet i hanerne smager mærkeligt mandag morgen. Han er ingeniør og synes det er fedt, når tingene virker, Han tænder computeren på soveværelset og prøver at søge på gladsaxe.dk fra. ”Ganske rigtigt, det var kommunens hjemmeside”, siger han til konen Lone, som spiser havregryn. Den første menu er ”kontakt”. Det er en hel adressebog i alfabetisk orden. Peter kører ned til V – ”Vandværket”, klikker og finder både telefonnummeret og mailen. Han sender en mail og spørger om der er noget galt med vandet, slukker computeren og går ind til Lone. ”Så har jeg ordet det. Det gik nemt”, siger han og smiler.

5 Journalisteleven Jakob Jakob er 27 år og journalistelev på DRs kulturredaktion. Her er han glad for at være og elsker at have mulighed for at gå i dybden med sit stof. Derfor gør han en ære ud af at researche ordentligt. Ved siden af sit faste job på Kultur løser han også opgaver for andre redaktioner. Således er han blevet hyret til at lave noget baggrundstjek for Dokumentar. Som regel løser han disse opgaver efter normal arbejdstid og nettet er det foretrukne medie. Eksisterende I dette tilfælde skal han vide, hvor mange til- og fraflyttere der har været i Gladsaxe kommune de sidste 10 år. Han taster først www.gladsaxekommune.dk, men får en fejlmeddelelse. Finder det så gennem google, øverst endda. Det første møde med hjemmesiden er positivt, han synes godt om farverne og designet. Han klikker på menupunktet ”Byråd og Kommune”, en undermenu folder sig ud og her klikker han på ”Fakta om kommunen”. Øverst på siden læser han: Fakta om kommunen: Find statistik om Gladsaxe Kommune i form af blandt andet indbyggertal og skatteprocenter. Det lyder som noget han kunne bruge og han klikker videre. Her får han oplysninger om Gladsaxe p.t. men han er jo ude efter statistik for de sidste 10 år så han klikker videre på Gladsaxe i tal. Her får han så en liste over pdf brochurer han kan downloade – han klikker på Gladsaxe i tal, pdf’en åbner automatisk, kontoret har lige fået nye computere, og på side 8 af 36 finder han de oplysninger, han leder efter.www.gladsaxekommune.dkFakta om kommunen: Efter dette lille detektiv arbejde føler han sig godt tilpas – vejen var måske lidt lang og kringlet, men han fandt da frem på intuitionen.

6 Journalisteleven Jakob Jakob er 27 år og journalistelev på DRs kulturredaktion. Her er han glad for at være og elsker at have mulighed for at gå i dybden med sit stof. Derfor gør han en ære ud af at researche ordentligt. Ved siden af sit faste job på Kultur løser han også opgaver for andre redaktioner. Således er han blevet hyret til at lave noget baggrundstjek for Dokumentar. Som regel løser han disse opgaver efter normal arbejdstid og nettet er det foretrukne medie. Redesignet Et par dage senere, bliver Jakob bedt om at lave yderligere research om Gladsaxe. Der skal nu laves et radio program og de vil gerne høre om til- og fraflytning endnu længere tilbage i tiden. Da Jakob igen går ind på gladsaxe.dk er der i mellemtiden kommet et ny punkt under ”Byråd og Kommune” der hedder ”Kommunen i tal”. Her finder han alle de oplysninger, der var i pdf’en, tilgængelige som en html side. Hurtigt scroller han ned gennem siden og finder det han leder efter. Glad og tilfreds – så kan han nemlig gå 5 minutter tidligere i dag

7 Baggrund og problem/mål Morten er 36 år og arbejder som folkeskolelærer i Gladsaxe, hvor han også bor. Han er socialt engageret i sit nærmiljø, bl.a. arbejder han som frivillig i skolens ungdomsklub. Han er meget bekymret for sin mor på 85, som har været indlagt og nu er for svag til at flytte hjem i egen bolig. Derfor vil han finde en plejehjemsplads til hende i Gladsaxe Kommune og søger information om, hun er berettiget til en plads, og hvor lang ventetid der er. Da han får god tid i weekenden til at undersøge sagen, går han ind på kommunens hjemmeside www.gladsaxe.dk, som han finder via sin yndlingssøgemaskine Jubii.dkwww.gladsaxe.dk Oplevelse af hjemmesiden Morten synes, hjemmesiden virker let at overskue. Han prøver først søgefunktionen, som er let at finde i øverste højre hjørne. Han søger på ”plejehjemsplads”, men får en tom resultatside. Derfor prøvet han via menuen. I venstremenuen klikker han først på ”Ældre” og derefter på ”Bolig”. Herefter kommer han lidt i tvivl, om han skal vælge punktet ”Ældrebolig” eller ”Plejebolig”, men vælger at klikke på plejebolig. Han får en række nye menupunkter op, som han kigger på. Da ingen af punkterne umiddelbart synes at kunne give ham information, om hans mor kan få en plads, læser han teksten på siden. Her står der, at det afhænger af en konkret vurdering, og at vurderingen ca. tager en måned, men Morten kan ikke finde noget om, hvilke kriterier vurderingen sker ud fra. Resultat Da kontaktoplysningerne til Pleje- og omsorgsafdelingen står i højre kolonne, skriver han telefonnummeret til Pleje- og omsorgsafdelingen ned. Om mandagen ringer han og taler med en sagsbehandler. www.gladsaxe.dkwww.gladsaxe.dk – Morten søger plejehjemsplads til sin mor i kommunen - realistisk problematisk anvendelse af eksisterende hjemmeside

8 Baggrund og problem/mål Morten er 36 år og arbejder som folkeskolelærer i Gladsaxe, hvor han også bor. Han er meget bekymret for sin mor på 85, som har været indlagt og nu er for svag til at flytte hjem i egen bolig. Derfor vil han finde en plejehjemsplads til hende i Gladsaxe Kommune og søger information om, hun er berettiget til en plads, og hvor lang ventetid der er. Da han får god tid i weekenden til at undersøge sagen, går han ind på kommunens hjemmeside www.gladsaxe.dk, som han finder via sin yndlingssøgemaskine Jubii.dkwww.gladsaxe.dk Oplevelse af hjemmesiden Morten synes, hjemmesiden virker let at overskue. Han prøver først søgefunktionen, som er let at finde i øverste højre hjørne. Han søger på ”plejehjemsplads” og får et prioriteret søgeresultat, hvor første overskrift er ”Vi anbefaler følgende link”. Lige under overskriften står linket ”Plejebolig og –hjem”. Han klikker på linket og kommer ind på en side med links til kommunens vejledende vurderingsregler og til information om priser, ventetider på bolig samt behandling af ansøgningen. Desuden er der et link til online ansøgning, som Morten kan udfylde. Det fremgår tydeligt af teksten, at kommunen kun bruger online-ansøgningen som et udgangspunkt og vil kontakte Morten og hans mor for at få yderligere information om hendes situation. Da Morten klikker på linket, får han en besked fra browseren om at han nu er på en sikker forbindelse. Morten er glad for, at ingen andre vil kunne se oplysningerne om moderen. Formularen giver også Morten mulighed for at anføre, hvilket tidsinterval på dagen han kan træffes på telefon. Resultat Morten bliver kontaktet af en sagsbehandler på det ønskede tidspunkt og giver kommunen de supplerende oplysninger, som er nødvendige i forbindelse med den konkrete sag. Det er endda muligt for Morten løbende at følge sagforløbet via nettet. www.gladsaxe.dkwww.gladsaxe.dk – Morten søger plejehjemsplads til sin mor i kommunen - realistisk ideel anvendelse af redesignet hjemmeside

9 På forvirret jagt efter befolkningstal Martin er 33 år og arbejder som journalist på Politiken. Han er ved at skrive en artikelserie om befolkningstilvæksten i Danmarks tre største byer sammenlignet med et lignende antal provinsbyer. Han beslutter sig for at starte med hovedstaden og ønsker at fokusere på hvordan udviklingen i til - og fraflytning har set ud i København de sidste 10 år. Han overvejer først at ringe til kommunen, men kender de lange ventetider i røret, så han beslutter at give kommunens hjemmeside en chance. Den kender han fra før og ved adressen er www.kk.dk.www.kk.dk Fra forsiden starter han med at lave en søgning, det mener han er nemmest. Han søger på ”fraflytning”, og det giver ham ingen brugbare resultater. Han river sig i håret og søger mere overordnet på ”statistik”. Her finder han efter noget klikken frem og tilbage frem til Statistisk kontor. Igen er han lidt forvirret, vælger ”Tal og Fakta” siden, men det giver ham ikke noget brugbart. Langt om længe, gemt godt nederst på siden ligger statistisk tiårsoversigt. Og sørme om ikke oplysningerne findes her – men nemt og ligetil var det ikke for den travle journalist

10 Succes med jagt på befolkningstal Martin er 33 år og arbejder som journalist på Politiken. Han er ved at skrive en artikelserie om befolkningstilvæksten i Danmarks tre største byer sammenlignet med et lignende antal provinsbyer. Han beslutter sig for at starte med hovedstaden og ønsker at fokusere på hvordan udviklingen i til - og fraflytning har set ud i København de sidste 10 år. Han overvejer først at ringe til kommunen, men kender de lange ventetider i røret, så han beslutter at give kommunens hjemmeside en chance. Den kender han fra før og ved adressen er www.kk.dk.www.kk.dk Fra forsiden – under emnet ”Fakta om kommunen” er der et link til ”Statistisk Kontor”. Det fanger journalistens opmærksomhed. Og han vælger denne indgang. Under ”Tal og fakta” kan han finde oplysninger om til-og fraflytninger taget fra de statistiske tiårsoversigter. Han glæder sig over hvor nemt det var at finde rundt på kommunens hjemmeside – og går straks videre til næste kommune.

11 Problematisk anvendelse af http://www.gladsaxe.dk/ for journalist Hans Eckermann  http://www.gladsaxe.dk/ Journalist Hans Eckermann fra Gladsaxe Bladet har fået til opgave, at finde frem til hvor mange til- og fraflytninger der er sket i kommunen indenfor de sidste 10 år. Disse tal skal bruges til at finde frem til hvorledes byfornyelsen forventes at tiltrække flere yngre børnefamilier med høj indkomst. Hans research skal indgå i redaktionens artikelserie om bolig-og beskæftigelsesforholdene i kommunen og omegnen. Derfor søger han via Google og finder let og behændigt frem til Gladsaxe Kommunes website. Han er naturligvis interesseret i konkret statistik omkring til- og fraflytterforholdene, hvor det især er flytteforholdene indenfor de sidste 5 år, der er relevante for hans artikel. På sitet navigerer han via den vertikale menubar, men kan ikke hitte rede på de betegnelser som kommunen gør brug. Efter flere forgæves klik under menupunkter, som han mener kunne være dækkende for hans ærinde, giver han irriteret fortabt og overvejer i stedet at ringe til kommunen. Han opdager dog søgefunktionen lige over telefonnummeret og skriver ”tilflytter” i søgeboksen. Efter lidt ventetid kommer tilflytter-oplysningerne til Hans’s store glæde frem på skærmen. Dog er informationen sporadisk og han finder ikke de præcise tal og slet ikke relevante statistikker. Han må derfor gribe telefonen og med slet skjult irritation bede om en ansvarlig for byplanlægningen.

12 Ideel anvendelse af http://www.gladsaxe.dk/ for journalist Hans Eckermann http://www.gladsaxe.dk/ Hans og andre journalister klager over sitets anvendelighed, og derfor har webmasteren taget initiativ til at spørge udvalgte journalister fra Gladsaxe Bladet om hvilke informationer i hvilke formater de vil foreslå, der ligger på sitet. På baggrund af journalisternes svar oprettes der et særskilt menupunkt, der hedder ”Presse” på forsiden, hvor alle statistikker omkring kommunen bliver listet i alfabetisk rækkefølge. Formålet er at Hans og andre journalister kan bruge sitets menu mere intuitivt frem for at skulle bruge søgefunktionen til alle søgninger. I samme moment overvejer web-gruppen et redesign af hele sitet, da andre målgrupper måske vil opleve samme frustrationer. I redesignet skal der specielt lægges vægt på informations-arkitektur og navngivning af diverse menuknapper. Hans vender tilbage 3 måneder efter og skal bruge en statistik over ændringen i arbejdsløsheden i kommunen igennem 5 år. Han kommer ind på forsiden og opdager til sin glæde at ”Presse” er blevet forfremmet til et hovedmenupunkt, og klikker sig straks ind. Derinde finder han hurtigt et link til statistikker som er indekseret i alfabetisk rækkefølge i 5,-10 og 20 års statistikker. På baggrund af disse statistikker færdiggør han hurtigt sin artikel omkring ændringen af arbejdsløsheden i kommunen og kan komme hjem på en lang og fortjent weekend.

13 SITE: http://www.gladsaxe.dkhttp://www.gladsaxe.dk PERSON: ”Dame der skal finde plejehjemsplads til hendes 85-årige mor” HVEM ER PERSONEN: Bente Andersen er en kvindelig sygeplejerske på 55 år. Hun er gift med Kurt som er kordegn og de har boet i Gladsaxe hele deres liv. De har fire børn i alderen 17-30, hvoraf de to stadig er hjemmeboende. Desuden har de tre katte (maine coon) og en beagle. Deres økonomi er stabil, med to faste indtægter, uden dog at være i den tunge ende. HVAD ER HUN PÅ UDKIG EFTER: Bente leder efter et trygt og velrenommeret plejehjem til sin mor. Det skal ikke være for langt fra familiens bopæl. På websitet vil hun derfor vægte funktionalitet og tekstligt indhold for at finde et plejehjem der lever op til hendes krav. Bente har hørt om websitet gennem den hjemmehjælper der har passet hendes mor gennem de sidste to år. HVAD OPLEVER HUN I MØDET MED HJEMMESIDEN: Bente møder en enkelt designet og velstruktureret forside, og hun finder derfor hurtigt menuen ”voksne og ældre”. Hendes oplevelse på gladsaxe.dk er blandet, idet hun hurtigt finder de relevante sider, for eksempel oversigten over plejehjem i kommunen og kommunens værdisæt i forhold til ældrepleje. Stadig mangler hun uddybende information om de forskellige plejehjem; kun et ud af de ni har en pjece tilgængelig til download. Bente printer pjecen ud og læser den. HVAD GØR BENTE EFTER BESØG PÅ HJEMMESIDEN: Da Bente har læst pjecen vil hun stadig gerne vide mere om de andre plejehjem så hun har noget at sammenligne med. Hun bliver derfor nød til enten at maile dem eller ringe til dem for at få de nødvendige oplysninger. Hendes oplevelse med websitet var derfor ikke helt optimal, da hun ikke kunne finde al den information hun skulle bruge. EN IDEEL OPLEVELSE PÅ WEBSITET: ……ville for Bente ske hvis der var pjecer tilgængelige for alle plejehjemmene og hvis hun kunne se deres beliggenhed på kortet.

14 Problematisk scenarie – Gladsaxe Kommune vs. plejehjemsplads Irmas mor er blevet så gammel, så hun efterhånden ikke selv kan tage sit gebis og tøj på. Irma har derfor besluttet, at hun skal på plejehjem. Irma er vant til at bruge internettet hver dag, idet hun arbejder som bibliotekar på Gladsaxe Bibliotek. Hun har fra sine kollegaer hørt, at man på Gladsaxe Kommunes hjemmeside kan undersøge, hvor der er ledige plejehjemspladser i kommunen. Hun finder hjemmesiden ved hjælp af Google, som hun ofte bruger på sit arbejde. Som en god bibliotekar starter hun med at søge på plejehjemsplads, men får ikke nogle resultater. Hun klikker dernæst på ”Betjen dig selv”, hvorefter hun klikker på ”Bolig og Flytning”. Hun bliver forvirret over de mange valgmuligheder og opgiver. Hun beslutter sig at for at ringe til kommunen i stedet og skal vente i lang tid, før hun kan snakke med en person, som henviser hende til en anden person.

15 Ideel scenarie – Gladsaxe Kommune vs. plejehjemsplads Irmas mor er blevet så gammel, så hun efterhånden ikke selv kan tage sit gebis og tøj på. Irma har derfor besluttet, at hun skal på plejehjem. Irma er vant til at bruge internettet hver dag, idet hun arbejder som bibliotekar på Gladsaxe Bibliotek. Hun har læst i avisen om Gladsaxes nye hjemmeside, hvor man kan udfylde en formular med hensyn til hvilke krav man til det plejehjem, som familiemedlemmet skal bo på. Da hun kommer ind på hjemmesiden, klikker hun hurtigt på Voksne & Ældre og her kan hun udfylde en formular med de krav, som hun har til plejehjemmet. Det er blandt andet om beliggenhed, plejehjemmets værdier, arrangementer og hvad hendes mor ellers sætter pris på – monster trucks og strikning. Efter at have udfyldt formularen præsenteres hun for tre forskellige plejehjem, som matcher hendes krav. Hun besøger dem den efterfølgende dag og finder et plejehjem, som har en god beliggenhed og som passer godt med hendes mors interesser.

16 Scenarie – Ulla og det synlige vandværk i Thyholm Ulla Jensen er folkeskolelærer i Hvidbjerg. Ulla er gift med Erik og de har tre børn i alderen 2,5 og 12. De bor i et parcelhus på Valmuevej i Hvidbjerg. Ulla har brug for at komme i kontakt med vandværket i kommunen, fordi vandtrykket i huset er faldet. Og Erik er ingen handymand. Ulla er vant til at navigere på Thyholm Kommunes hjemmeside både i forbindelse med sit erhverv og fordi Ulla og Erik lige er flyttet til kommunen. Ulla går efter Indhold og funktionalitet, hun har et konkret mål. Ideel anvendelse af en redesignet hjemmeside Ulla bruger søgefunktionen i højre side øverst og kommer direkte til oplysninger om vandværket. Der er telefonnumre, åbningstider, adresse og relevante kontaktpersoner. Der er også diverse oplysninger om vandværkets historie og hvilke funktioner det udfører i det daglige. Hun føler sig godt taget imod, og fordi hun så let kommer til de relevante informationer, begynder hun at surfe rundt på siden. Ydermere er der en ”brødkrummesti”, så hun hele tiden ved hvor hun kom fra. Det er klart et site, hun vil vende tilbage til. Selv Erik ville kunne navigere rundt på thyholm.dk. Hun vender dog tilbage, hun havde jo et klart mål. Hun skriver en mail til vandværkets tekniske medarbejder. Da hun næste dag kommer hjem fra arbejde, skynder hun sig ind foran computeren. Og sørme der er svar fra Svend Svendsen fra Vandværket. Sikken service tænker Ulla, og fortryder ikke et øjeblik at Erik og hende opgav den store herskabslejlighed i Svendborg.


Download ppt "Scenarie – Ulla og det usynlige vandværk i Thyholm Ulla Jensen er folkeskolelærer i Hvidbjerg. Ulla er gift med Erik og de har tre børn i alderen 2,5 og."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google