Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
1
1 ▪ www.regionmidtjylland.dk Casestudiet i JobNet http://Knudramian.pbwiki.com/JobNet
2
2 ▪ www.regionmidtjylland.dk Indhold Hvad er forskning? Hvad er praksisforskning? Hvad er casestudiet? Fra tema til forskningsspørgsmål?
3
3 ▪ www.regionmidtjylland.dk Hvad er FoU? " Skabende arbejde på systematisk grundlag med henblik på at øge den videnskabelige og tekniske viden, herunder viden vedrørende mennesker, kultur og samfund - samt udnyttelse af den eksisterende viden til at anvise nye praktiske anvendelser” OECD's Frascati manual 1993.
4
4 ▪ www.regionmidtjylland.dk Vidensbasering af praksis
5
5 ▪ www.regionmidtjylland.dk Hvad er der gang i? Academia Industria New Public Management TQM Meta-analyser Akkreditering -standarder -kvalitetssikring SIP NIP God Social praksis MTV Guidelines Referenceprogrammer EBP- modeller og manualer Program-fidelity Practice guides Forskningsudnyttelse Ressourceudnyttelse Den danske kvalitetsmodel Caseformuleringer - programteori Outcome- resultater Produktivitet Vidensbaseret praksis -metode Best practice
6
6 ▪ www.regionmidtjylland.dk Valg af ambitionsniveau Extern evaluering/ Storskalforsøg Praksisforskning Kvalitetsudvikling Research Light
7
7 ▪ www.regionmidtjylland.dk Praksisforskningens udvikling
8
8 ▪ www.regionmidtjylland.dk Hvad er praksisforskning? gennemføres af praktikere i arbejde retter sig mod fænomener i deres hverdag anvender anerkendte metoder er ‘do-able’ kommunikeres til fagfolk Anvendelsen af forskningsbaserede principper, designs og databearbejdsningsteknikker i praksis for at svare på spørgsmål, som udspringer af praksis på en måde, der informerer praksis (Epstein og Blumenfield, 2001)
9
9 ▪ www.regionmidtjylland.dk Videnskabelighed Erkendelse fremlæggelse af udsagn om virkeligheden, Troværdighed der argumenterer for en (eller flere) påstand(e) om et fagligt problem med det formål at overbevise andre om at man har ret – ud fra de spilleregler og normer for overbevisende argumentation som paradigmet i fællesskabet anerkender som forpligtende. (Leif Becker Jensen, 2004 )
10
10 ▪ www.regionmidtjylland.dk Produktet Resultatet Et dokumenteret vidensbase Aftapninger Begrundede svar på de tværgående forskningsspørgsmål til projektledelsen. En artikel med oplæg til egen virksomhed på baggrund argumenter fra egen- evt. de andres fokuserede undersøgelse. Oplæg på afsluttende konference med tilhørende artikel til feltet. Evaluering af projektets metode
11
11 ▪ www.regionmidtjylland.dk Valg af forskningstrategier Casestudier Surveys Register-undersøgelser Experimenter
12
12 ▪ www.regionmidtjylland.dk Action research is..... a reflective process of progressive problem solving led by individuals working with others in teams or as part of a "community of practice" to improve the way they address issues and solve problems. Wikipedia, 2007
13
13 ▪ www.regionmidtjylland.dk Casestudiet kort Casestudier er videnskabelige undersøgelser af konkrete fænomener med det formål at opnå detaljeret viden om fænomenerne - det konkretes videnskab. (efter Bent Flyvbjerg 1991)
14
14 ▪ www.regionmidtjylland.dk Casestudiet Er en forskningsstrategi til empirisk udforskning af et udvalgt aktuelt fænomen i sin naturlige sammenhæng (med mange variable) med forskellige datakilder der anvendes i en argumenteret bevisførelse case for case til en teoretisk generalisering
15
15 ▪ www.regionmidtjylland.dk Casestudiet og de andre
16
16 ▪ www.regionmidtjylland.dk Generaliseringer i casestudiet
17
17 ▪ www.regionmidtjylland.dk Forsknings-processen Side 41-55
18
18 ▪ www.regionmidtjylland.dk Casestudiets matrix Vores svar på hypotesen Konklusioner Argumenter for valg af svar Datakilde: observationer Datakilde: interviewHypoteser/Delspørgsmå l Undersøgelsespørgsmål:
19
19 ▪ www.regionmidtjylland.dk Valg af tema og fokusfænomen? Valg af tema: Fastholdelse Hvad ved vi? Valg af fokus/fænomen: indsatser der fastholder, forløb fastholder, virksomheder fastholder, sindslidende fastholder. Hvilken betydning har fokus? For hvem? Hvilken position ser vi fra? Hvad vil vi bidrage med? Hvad skal det ende med? s. 49-55
20
20 ▪ www.regionmidtjylland.dk Valg af spørgsmål Beskrivende spørgsmål Udforskende spørgsmål Forklarende spørgsmål Forandrende spørgsmål Kap 6. s.57-69
21
21 ▪ www.regionmidtjylland.dk Udvikling af et forskningsspørgsmål Hvorfor bliver misbrugere med børn (mmb) ikke henvist af sagsbehandlerne til familiebehandling? Hvordan afvejer og beslutter sbh behandlingsmulighederne i forhold til mmb? Hvilke vurderinger ligger ligger til grund for valget af behandling og hvilke overvej er der om fam.beh.? Hvilke vurderinger og hvilke forhold har indflydelse på vurderingerne om bh og hvilke overvejelser er der gjort om familiebehandling i denne sammenhæng? Baunsgaard og Nielsen,2005
22
22 ▪ www.regionmidtjylland.dk Gode forskningspørgsmål? Er der behov for, at der er særlige forhold, og i givet fald hvilke, til stede i virksomheden for at kunne fastholde personer med psykiske vanskeligheder. Hvad skal personen selv kunne bidrage med for at kunne fastholde et job? Er der behov for parallelindsatser, og i givet fald hvilke, for at jobforholdet kan fastholdes?
23
23 ▪ www.regionmidtjylland.dk Begreber og nøglebegreber Hvilke særlige forhold i virksomheden kan fastholde personer med psykiske vanskeligheder i (et) job(bet). Hvad skal personen selv kunne bidrage med for at fastholde et job? Hvilke parallelindsatser kan bidrage til at et job kan fastholdes? I hvilken udstrækning er der behov for dem?
24
24 ▪ www.regionmidtjylland.dk FASTHOLDELSE- et begreb/flere Forebyggende – Helbredende –Nyskabende? Fra hvornår? Til hvor længe? I samme job? Samme arbejdstid? Samme vilkår? På samme arbejdsplads?
25
25 ▪ www.regionmidtjylland.dk Forhold dvs. ’årsager’ til ’fastholdelse’ Støtte til rammerne Virksomhedscentre Partnerskaber Sagsbehandler indsats Netværk Støtte til sindslidende Personlig assistance Mentor 2 Efteruddannelse Støtte til virksomheden Uddannelse
26
26 ▪ www.regionmidtjylland.dk Personer med psykiske vanskelig- heder Diagnostisk kategori – grad af psykopatologi? Varighed af jobproblemer? Kompetenceniveau Faglige- sociale? Social kategori – grad af integration (udstødt- udsat- integreret)?
27
27 ▪ www.regionmidtjylland.dk Personen selv…. Holdninger Viden Adfærd Netværket
28
28 ▪ www.regionmidtjylland.dk Virksomheden Virksomheden? Afdelingen? Arbejdspladsen? Jobbet?
29
29 ▪ www.regionmidtjylland.dk Særlige Betyder anderledes end…. Indebærer en sammenligning med…. Knytter sig til forholdet mellem sindslidende og andre? HVEM? Noget andet, noget mere, noget længere, højere eller hurtigere end HVAD.
30
30 ▪ www.regionmidtjylland.dk Hvornår? Hvornår ikke? Når N= 1-10 Projektevalueringer ‘ Midtbyen’ - Århus Amt Storskalaforsøg - videnskabende netværk Besøgsfamilieprojektet Enkelt cases Cafe-studiet - Skolens blinde øje Teoritestning Ordblindhed Den enkelte behandling som eksperiment Single-case-experimental design Brug ikke casestudiet, hvis forskningsspørgsmålet er : Hvor mange eller hvor meget? Hvis der ikke er et fænomen.
31
31 ▪ www.regionmidtjylland.dk Forskningsspørgsmålet Tema Forskningsspørgsmål Underspørgsmål/hypoteser Datakildespørgsmål Underspørgsmål/ hypoteser Datakilespørgsmål Datakildespørgsmål
32
32 ▪ www.regionmidtjylland.dk Valg af analyseenhed ”Analyseenheden er den mest præcise afgrænsning af det eller de fænomener, man vil undersøge” Individer Grupper/organisationer Situationer Processer Beslutninger Projekter
33
33 ▪ www.regionmidtjylland.dk Valg af hypoteser De formodede svar på spørgsmålene Analyse af forforståelsen Formulering af alternative svar Anvendelse af direkte teorier -programteori Anvendelse af hjælpeteorier
34
Uddrag fra Programteori for bostøtte til anorexi (Århus kommune) Kroppen regulerer ikke følelser ”Anorexi-projektet” Århus 2005 Mindske risiko for tilbagefald Stabiliserer vægten ….. Langsig-tede resultater Krops-bevidst- hed …… BrugerMassage ….. …… Krop og Fysik Sygdomser- kendelse Håb …….. brugerUndervisning om spisefor- styrrelser ……….. Psyko-edu- cation Måltid ved hvert besøg …… brugerSamtaler om kost Træning i alm. Spisning ……… Mad og spisning Kort-sigtede resul-tater Mål-gruppeAktiviteterKomponent
35
Programteori:Bostøtte til senhjerneskadede (Socialpsykiatrien Djursland) Selvværd Forebyggelse af kaos-tilstande Stabilisere livsmønsteret ….. Langsigtede resultater Accept på trods af.. …… BrugerRo i agression ….. …… Særlige samar- bejdsformer Tryghed Hurtig problem- løsning brugerVækning Påmindelser ……….. Telefon- kontakt Genoprette hverdagen …… brugerOprydning i kaos ……… Akut kompen -serende hjælp Kort-sigtede resul-tater Mål-gruppeAktiviteterKomponent
36
Uddrag fra programteori fra Jobfors Fastholdelse Ekstra hånd ”Jobfors”Århus 2005 Mindske risiko for tilbagefald Fastholdelse Normalitet ……… Langsig-tede resultater Afsmittende effekt på arb.miljø. …… SamspilSocialt eng. Tid til møder ….. …… Virksomhed Kontaktbar …….. Borger/Virks omhed Kontaktbarhed Koordinering ……….. Opfølgning Struktur på dagen Fokus på ressourcer BorgerArbejdsplads- kultur ……… Arbejde som værdi Kortsigtede resultater AktørerAktiviteterKomponent
37
37 ▪ www.regionmidtjylland.dk Hvad kan man bruge en programteori til? Progamteori som tænkeværktøj Programteori som en erfaringsbeholder Programteori som dialogværktøj Programteori i handleplansarbejde Programteori til læring Programteori til udvikling/afvikling
38
38 ▪ www.regionmidtjylland.dk Alternative hypoteser Er der andre nærliggende årsager? Hvad kan der ske, som har indflydelse på fænomenet? Er der andre forhold, der påvirker situationen? Kan der ske noget i løbet af studiet?
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.