Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 Computeren som maskine og computeren som medie 1 27/2-2004.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 Computeren som maskine og computeren som medie 1 27/2-2004."— Præsentationens transcript:

1 MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 Computeren som maskine og computeren som medie 1 27/2-2004

2 MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 TEORETISK UDVIKLING 27/2-2004 1900 1910 1920 1930 1940 1950 1960 1970 1980 1990 2000 Kunstig intelligens (bred forstand) Human-Computer Interaction Matematik/logik Augmentation research Computer-medieret kommunikation Tekniske videnskaber Humaniora/design Samfundsvidenskab Computeren som maskine Computeren som medie CSCW

3 MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 DE TO METAFORER 27/2-2004 Computeren er en maskine Computeren udfører databehandling (EDB) Computeren skal udføre opgaver (dampmaskine) Computeren skal fungere som redskab (hammer)

4 MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 DE TO METAFORER 27/2-2004 Computeren er et medie Computeren skal være et vindue Computeren skal give udtryksmuligheder Computeren skal skabe kommunikative muligheder

5 MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 TO FORSKNINGSRETNINGER 27/2-2004 Kunstig intelligens Augmentation research Computeren som maskine Computeren som medie

6 MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 KUNSTIG INTELLIGENS 27/2-2004 Computeren erstatter mennesket F.eks. erstattes menneskelige ”computers” da de laver for mange fejl Debatten om kunstig intelligens er stadig aktiv Bill Joy: Why the future doesn't need us (Wired, 2000) De store spørgsmål: Kan computere tænke? Vil de komme til at kunne tænke?

7 MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 2og2 27/2-2004 Er Turing-testen en fornuftig målestok for intelligens?

8 MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 KUNSTIG INTELLIGENS 27/2-2004 Turing-testen Forsøger at undgå spørgsmålet ”kan computere tænke?” (fordi det er for uklart og for ideologisk ladet) Forsøger at opstille et klart mål for hvornår man ikke kan benægte at en maskine tænker Forudsagde at en maskine ville kunne bestå Turing-testen før 2000 Undervurderede kompleksiteten i kommunikation

9 MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 KUNSTIG INTELLIGENS 27/2-2004 Kunstig intelligens er forsøget på at skabe menneskelig intelligens KI-forskere begår en dualistisk fejlslutning (inspireret af Descartes) KI-forskere arbejder med en ‘behaviouristisk’ forståelse fremfor en ‘fænomenologisk’ To tilgange: Mere kraft og neurale netværk ”Kunstig intelligens er forsøget på at få rigtige computere til at opføre sig som dem på film.” - Anonym

10 MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 AUGMENTATION RESEARCH 27/2-2004 Vannevar Bush “Computeren” kan understøtte menneskets praksis Organiseringen er den store udfordring Tæt på at beskrive World Wide Web (hvor tæt?)

11 MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 AUGMENTATION RESEARCH 27/2-2004 Augmentation Filosofisk inspiration fra Heidegger og fænomenologien Mennesket “internaliserer” sine redskaber Mennesket kan ikke anskues isoleret fra sine værktøjer (er en del af et system) Vores redskaber former vores tænkning Det bør handle om hvad vi kan gøre og ikke om redskabet i sig selv

12 MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 AUGMENTATION RESEARCH 27/2-2004 Human-computer interaction Interesseret i interaktionen mellem menneske og maskine Fokus på brugerflader (i bred forstand) Funktion er afhængig af form Affordances og constraints (James Gibson)

13 MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 AUGMENTATION RESEARCH 27/2-2004 Jacob Nielsen’s top web design mistakes (2002) 1.No prices 2.Inflexible Search Engines 3.Horizontal Scrolling 4.Fixed Font Size 5.Blocks of Text 6.JavaScript in Links 7.Infrequently Asked Questions in FAQ 8.Collecting Email Addresses Without a Privacy Policy 9.URL > 75 Characters 10.Mailto Links in Unexpected Locations

14 MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 AUGMENTATION RESEARCH 27/2-2004 Mere overordnede principper: Enkelthed Brugerflader skal være intuitive/oplagte

15 MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 AUGMENTATION RESEARCH 27/2-2004 Mere overordnede principper: Feedback Systemet skal informere om tilstand – og ændring af tilstand

16 MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 AUGMENTATION RESEARCH 27/2-2004 Mere overordnede principper: Mapping Kontroller skal korrespondere fysisk/logisk med deres effekt

17 MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 AUGMENTATION RESEARCH 27/2-2004 Mere overordnede principper: Konsekvens Funktioner skal være forudsigelige. Den samme kommando skal give samme resultat i alle undersystemer

18 MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 GRUPPEØVELSE 27/2-2004 Kan augmentation-tænkningen have uheldige konsekvenser? I hvilken grad er nutidens computere “usynlige” redskaber?

19 MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 KULTURELT PERSPEKTIV 27/2-2004 Det tekniske og det brugsorienterede perspektiv kan også betragtes som modernistisk filosofi/æstetik kontra postmodernistisk filosofi/æstetik (klassisk/romantisk) Moderne opfattelse: Tilværelsen som sådan kan gøres til genstand for menneskelig bevidsthed og styring (grundliggende principper/sammenhænge) Postmoderne opfattelse: Tilværelsen kan ikke gøres til genstand for menneskelig bevidsthed og styring – og det er godt det samme (overflader, anti-rationalitet, ‘æstetik’)

20 MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 KULTURELT PERSPEKTIV 27/2-2004 “What I saw in the Xerox PARC technology was the caveman interface, you point and you grunt. A massive winding down, regressing away from language, in order to address the technological nervousness of the user.” - IBM-teknikers kommentar til Apples GUI

21 MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 KULTURELT PERSPEKTIV 27/2-2004 Du skal ikke tænke på hvorfor det fungerer

22 MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 KULTURELT PERSPEKTIV 27/2-2004

23 MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 KULTURELT PERSPEKTIV 27/2-2004 www.extremreklame.dk www.useit.com


Download ppt "MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 Computeren som maskine og computeren som medie 1 27/2-2004."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google