Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Fremtidens byudvikling i Østjylland

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Fremtidens byudvikling i Østjylland"— Præsentationens transcript:

1 Fremtidens byudvikling i Østjylland
Arealanvendelsesmodellering i GIS

2 Agenda Byudviklingstendenser i udlandet Byudviklingen i Østjylland
Byudviklingsmodellering og fremtidens byudvikling i Østjylland

3 Udviklingstendenser i udlandet
Suburbanisering Vækst i forstadsbebyggelse Bycentrene affolkes Monofunktionalitet Pendling er nødvendigt [Hayden, 2004] Urban sprawl Byer og forstæder spreder sig ukontrollabelt i rurale områder Lav befolkningstæthed Ingen overordnet struktur [Miller, 2004] Melbourne, Australien Billede top.: Melbourne, Australien Billede bund.: Baltimore, USA Suburbanisering og urban sprawl genfindes i hele den vestlige verden Tendenserne er stærkest omkring de store byer Baltimore, USA

4 Årsager Push faktorer Pull faktorer
Forurening Trængsel Social forskellighed Pull faktorer Lavere boligomkostninger Større boligarealer Mere privatliv Fragmenterede administrative enheder betyder ringe koordinering af udviklingen [Miller, 2004] Fremskridt i transportteknologien muliggør suburbanisering [Richardson & Bae, 2004]

5 Konsekvenser Ringe mulighed for offentlig transport
Længere pendlingsafstande Større byggemodningsomkostninger Stort forbrug af rurale landområder Lav diversitet i det visuelle udtryk og bylivet Underminering af byernes skattegrundlag [Miller, 2004] Det er omdiskuteret hvorvidt disse negative konsekvenser faktisk følger. – Især længere pendlingsafstande. Skel mellem de praktiserende planlæggere og den akademiske verden. Folk får hvad de vil have! – Er det et udtryk for markedsfejl?

6 Den østjyske region

7 Funktionel integration
Arbejdsdeling mellem byerne Større pendlings-oplande Arbejdspladserne koncentreres i et tyndt bælte Befolkningen koncentreres i mindre grad i bæltet [Nielsen, 2006] [Landsplanafdelingen, 2006] Videnserhverv i Århus Logistikerhverv i Trekantsområdet Området oplever som helhed fremgang - Lokale forskelle

8 Administrative enheder
Består af 53 af de gamle kommuner Består nu af kommuner (Afhængigt af Tønder, Mariager Fjord og Ikast-Brande) Mange små administrative enheder giver mulighed for sprawl.

9 Privatbilisme 1992 2002 Vækst Danmark 401 451 12% USA 777 808 4%
Bilejerskabet i Danmark er godt halvt af hvad det er i USA, men væksten er tre gange så stor! – Forudsætning for suburbanisering og sprawling! Trafikarbejdet stiger også stødt. Øget privatisering af transporten giver mulighed for sprawl. [Nielsen, 2007a]

10 Befolkningsvækst Indbyggere Vækst [%] Århus 2,9 20.000 – 100.000 2,0
5.000 – 4,1 1.000 – 5.000 3,9 200 – 1.000 3,1 Landdistrikter - 1,5 Østjylland i alt 2,3 Relativ lav vækst i de store byer. Relativt stor vækst i forstæderne. – Ligner 60’er, 70’er og 80’ernes Frankrig. Yderområderne oplever ikke lige så meget vækst. [Nielsen, 2007b]

11 Kommunernes planer [Hovgesen & Nielsen, 2005]
Urban sprawl omkring Århus. – Ligner animationen af Baltimore. Erhverv flyttes ud fra byerne – Ligesom i Thatcher-tidens London. [Hovgesen & Nielsen, 2005]

12 Opsamling Østjylland udvikler sig mod en funktionelt integreret region
De administrative enheder er små og fragmenterede Bilejerskabet er stigende Befolkningsudviklingen går i retning af suburbanisering Kommuneplanerne viser tendenser til urban sprawl

13 Fremtidens Byudvikling
Bolig Erhverv Slet ikke lige så kontinuerlig overflade som med bolig – Fejlestimater eller er det bare fordi erhverv er mere afstandsafhængigt? Koncentreret om motorvejen – som i kommuneplanerne.

14 Usikkerhed - Bolig Residualerne fordeler sig omkring 0
Ingen store overestimeringer Residualerne er koncentreret omkring nul. Ingen store overestimeringer – Væksten er mindre i sogne udenfor motorvejen end lignende sogne ved motorvejen. I det store hele velestimeret. Underestimeringerne afslører urban sprawl.

15 Usikkerhed - Erhverv Systematisk underestimering
Ingen store overestimeringer Store absolutte fejlestimater Systematisk underestimering. – Tyder på, at erhvervsbyggeri vokser kraftigere omkring motorvejen end i sogne med lignende betingelser. Det meste er samlet omkring nul. Størrelserne er meget større her – Der er større diversitet i erhverspræferencer end i boligpræferencer. Erhvervsbyggeri er større end boligbyggeri, så én virksomhed betyder mere end én bolig.

16 Opsamling Ikke behov for en state-of-the-art model
Grundlag for udbredende diskussion Evaluering af forskellige scenarier En del af et beslutningsgrundlag, og ikke enevældigt determinerede Der kræves en iterativ proces. På den ene side skal modellen afspejle de politiske vægtninger, mens model-outputtet har indflydelse på de politiske beslutninger. Ikke underminere dialog-sigtet i dialogprojektet.

17 Fremtidens planlægning
[Danmarks Transport Forskning, 2007]

18 Kilder Danmarks Transport Forskning, 2007, Langsigtet fremskrivning af vejtrafik – indikation af fremtidige problemområder, Hentet på: den 25. august 2007 Hayden, D., 2003, Building Suburbia – Green fields and urban growth 1820 – 2000, New York, Vintage, ISBN: Hovgesen, H. H. & Nielsen, T. S, 2005, Geodata fra forskningsprojektet: Byen, vejen og landskabet – Motorveje til fremtiden, 2005 Landsplanafdelingen, 2006, Landsplanredegørelse 2006 – Det nye Danmarkskort – planlægning under nye vilkår, Miljøministeriet, ISBN: Miller, D., 2004, Local inovations in controlling urban sprawl: Experiences with several approaches in the Seattle urban region, I: Richardson, H. W. & Bae, C. H. C., 2004, Urban sprawl in western Europe and the United States, 2004, Ashgate, ISBN: Nielsen, B, 2006, Det østjyske bybånd – en udfordring for planlægningen, I Byplan, 58. årgang, Nummer 1/2, 2006, pp Nielsen, T. S., 2007a, Pendlingsmønstre i Østjylland, Indlæg ved ”det første møde i dialogprojektet om byudviklingen i Østjylland” den 30. januar 2007, Hentet på: den 5 marts 2007 Nielsen, B., 2007b, Østjylland på Danmarkskortet, Indlæg ved ”det første møde i dialogprojektet om byudviklingen i Østjylland” den 30. januar 2007, Hentet på: den 5 marts 2007 Richardson, H. W. & Bae, C. H. C, 2004, Transportation and urban compactness, I: Haynes, K. E. & Stopher, P. R. (eds.), 2004, Handbook of transport geography and spatial systems, ISBN:


Download ppt "Fremtidens byudvikling i Østjylland"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google