Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

En attraktiv by med høj mobilitet: Hvordan baner vi vejen?

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "En attraktiv by med høj mobilitet: Hvordan baner vi vejen?"— Præsentationens transcript:

1 En attraktiv by med høj mobilitet: Hvordan baner vi vejen?
Børsen d. 23. Maj 2012 En attraktiv by med høj mobilitet: Hvordan baner vi vejen? – udfordringerne for transportsystemet til fremtidens byer Niels Buus Kristensen

2 Stærk sammenhæng mellem økonomisk vækst og transport
Begge veje: Mobilitet som driver for vækst(?) Stor betalingsvilje for høj mobilitet Stiger med indkomsten Infrastrukturkommissionens prognose:  +70%! (Statsvejnettet) Niels Buus Kristensen

3 Generiske løsningsmuligheder
Udbygge infrastrukturen Øge kapaciteten Overflytte biltrafik Begrænse (peak-) efterspørgslen Niels Buus Kristensen

4 Udvidelser af kapaciteten vil være nødvendig …
Foto: Yann Arthus-Bertrand: Yokohama, Japan (35º42’ N; 139º45’E) - men vi kan ikke fortsat bygge os ud af problemerne! Regulering af trafikanternes benyttelse af vejene vil blive en hovedudfordring for transportpolitikken. Niels Buus Kristensen

5 Pengekassen er tom! ”Da jeg overtog transportministerposten var der kr. tilbage af de knap 100 mia. kr., som der var blevet afsat til infrastruktur for hele perioden frem til 2020.” Transportminister Henrik Dam Kristensen; 5. dec-11 - og vil være det lang tid fremover; - med mindre … ! Niels Buus Kristensen

6 Generiske løsningsmuligheder
Udbygge infrastrukturen Øge kapaciteten Overflytte biltrafik Begrænse (peak-) efterspørgslen Niels Buus Kristensen

7 Generiske løsningsmuligheder
Udbygge infrastrukturen Øge kapaciteten Overflytte biltrafik Begrænse (peak-) efterspørgslen Niels Buus Kristensen

8 August 2011 ”For trængsels-afgiften vil give bedre plads til dem, der har brug for vejene, og dermed vil det også lette deres transport. Og ja, de skal så betale, men tænkt så også på værdien af al den tid, som de – og samfundet – har spildt på at de sad i kø.” Transportminister Henrik Dam Kristensen; 5. dec-11 Niels Buus Kristensen

9 Samfundsøkonomien: ? Kilde: Transportministerens svar til Transportudvalget på spørgsmål nr. 419. Niels Buus Kristensen

10 Ikke populært … 12. dec-12 4. jan-12 6. jan-12 Berlingske 22. feb-12

11 Transportpolitikkens 3 epoker
1 2 3 Niels Buus Kristensen

12 1. Landet bindes sammen Niels Buus Kristensen

13 2. Højere rejsehastighed
Niels Buus Kristensen

14 3. Adgangen til infrastrukturen reguleres via betaling
Niels Buus Kristensen

15 Begrænsning af transporten kan være vejen til højere mobilitet
You are not stuck in traffic … - you are traffic Niels Buus Kristensen

16 Finansiering eller regulering?
Skepsis, men når alt kommer til alt: Meget stor betalingsvilje for høj mobilitet Niels Buus Kristensen

17 Tak for opmærksomheden!
Niels Buus Kristensen Niels Buus Kristensen

18 Transportsektorens afgifter
Kilde: Nøgletal for transport, Transportministeriet & Danmarks Statistik 2009. Niels Buus Kristensen


Download ppt "En attraktiv by med høj mobilitet: Hvordan baner vi vejen?"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google