Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afMagdalene Ebbesen Redigeret for ca. et år siden
1
USABILITY Session 8 Mobile enheder v/Anders Schrøder Introduktion til brugertest Mobile enheder v/Anders Schrøder Introduktion til brugertest
2
Praktisk Afleveringsfrist for testopgaver og pretest: mandag d. 26/3 kl. 12. Ingen oplæg eller hjælpelærersupport i dag Slides vil fremover fast blive lagt på hjemmesiden dagen efter forelæsningen
4
Hvorfor brugertests? Designeren er inhabil - aktiv glemsel er en psykologisk umulighed Designeren tilhører ikke målgruppen Menneskelig adfærd varierer: generelle designguidelines dækker måske 90%, hvad med de sidste 10%? Check af om man har husket at efterleve guidelines
5
Guidelines vs. brugertest 3 niveauer af guidelines 1.Generelle guidelines (på baggrund af undersøgelser af generel brugeradfærd) 2.Specialiserede guidelines på baggrund af undersøgelser af bestemte områder (f.eks. websites indenfor bestemt genre såsom e- handel) 3.Specifikke guidelines på baggrund af undersøgelser om en bestemt website/applikation og dens brugere (fx. salg af ure)
7
Usability teknikker Bruger observationer Heuristisk inspektion Andre teknikker
8
Typiske fejltagelser Brugertest sker ofte for lidt, for sent og af de forkerte grunde Fokusgrupper forveksles med brugertestning Man kan lige bruge sig selv som testperson i en klemt situation
9
Testning Test med bare 1 bruger er bedre end ikke at teste nogen Det er bedre at teste 1 bruger i begyndelsen end 50 mod slutningen Vigtigheden af "repræsentativ" bruger er overvurderet Test skal informere, ikke bevise Testning er en iterativ proces
10
Testcenteret
11
Lab setup, no cost
12
Lab setup, low cost (<10.000 kr)
13
High cost (>200.000 kr)
14
Regler for standardtest af brugervenlighed www.sigchi.dk/sigchi/ressourcer/standardtest
15
Sprogbrug En tænke-højt test af brugervenlighed (også kaldet en test) udføres af en leverandør for en kunde på grundlag af en kravspecifikation. En test består af en række testseancer. I hver testseance løser en testdeltager som tilhører en forud aftalt målgruppe, en række testopgaver med et produkt under overvågning af en testleder . Forløbet af en testseance er beskrevet i en drejebog. Efter testen udarbejder testlederen en testrapport. Testleder = moderator = facilitator (KBHMN)
16
Kravspecifikation Formål med testen Hvilket produkt der skal testes Målgruppe, screeningkriterier Antal testseancer Tidsfrister Navn på testleder og evt. assistenter Sted for testen Kommunikation af testresultater
17
Drejebog Detaljeret forløb af en testseance Indhold –Indledende bemærkninger –Henvisning til evt. spørgeskemaer –Stikord til indledende interview –Testopgaver –Stikord til debriefing
18
Testopgaver (1) Åbne vs. lukkede testopgaver –Web-wide ("Du og din familie er interesseret i at tage på ferie til Mazatlan, Mexico. Find et rejsetilbud, som både ser spændende ud og er rimeligt i pris") – Site-specific testing ("Gå til www.post.dk og find ud af hvad det koster at sende et postkort til Kina") Ingen skjult hjælp Rammer for acceptable løsninger For lukkede testopgaver: –Første testopgave skal være enkel –Kernefunktioner før sekundære funktioner
19
Testopgaver (2) Max 1 time i alt Hver opgave max 10 min. Relevante opgaver Realistik rækkefølge Evt. vælge opgaver "strategisk" udfra mål om test af særskilte dele af systemet, f.eks. navigation, søgning osv.
20
Testdeltagere Hver testseance omfatter 1-2 testdeltagere fra målgruppen Fortrolige med teknologien (fx. web/GUI), men ikke fagkyndige indenfor usability Forskellige niveauer af brugerekspertice Betaling eller gave af rimelig værdi til testdeltagere (ca. 300 kr) –Ingen gaver giver atypiske testdeltagere Mindst 4 testseancer.
21
Forløbet af en tænke-højt test Modtagelse af testdeltager. Evt. spørgeskemaer. "Systemet testes, ikke testdeltageren !" Interview om kendskab til webstedet etc. Testlederen beder testdeltageren løse testopgaverne én for én, mens han siger hvad han tænker Interview: testdeltagerens opfattelse af produktet Farvel og gave
22
Retningslinjer for tænke-højt test Fokusér på adfærd - ikke meninger. Spørgeskemaer ej til statistik Testlederen skal være passiv –Ingen hjælp, heller ikke skjult Prompte testdeltageren Hvis testdeltager går i stå –minimal hjælp –afbryde opgaven Testlederen skal være objektiv
23
Lokalitet Hos kunden Steder hvor brugere naturligt færdes Hos leverandøren I et testcenter
24
Tilskuere og optagelse af test Mulighed for at følge seancen fra nabolokale Optagelse af seancen –Videooptagelse / Screen capture / Lydoptagelse –Anonymitet: ikke udlevere til kunden Hvis ingen optagelse: omhyggelige noter Testleder tæt på deltager eller i nabolokale Andre tilskuere –Testlederen i testlokalet –Bag projektdeltageren –Passiv adfærd –Aktive under afsluttende interview
25
Andre forhold Én testleder Tilstedeværelse af observatører Generelle etiske regler: –Testdeltageren orienteres om optagelse/tilskuere –Testdeltageren orienteres om anvendelse af bånd og resultater –Testdeltagere skal kunne sige fra (og få gave) –Testdeltagerens overordnede må ikke overvære test eller få adgang til optagelser –Testdeltagere skal fremstå anonymt
26
Testlederen Bør prøve testen på sig selv først Være god ved forsøgspersonerne Leve sig ind i dem (empatisk) Se "tankeboblerne" over brugernes hoved Ikke give hints Bore - bore - bore Improvisere Tage notater efter hver test (sammen med observatørerne)
27
Testrapport Udarbejdes af testleder, evt. i samarbejde med assistenter Brugbar for modtageren Passende længde
28
Testrapportens opbygning Resumé –3 gode ting –3 problemer –Overordnede råd Indholdsfortegnelse Kort beskrivelse af fremgangsmåde –Metode, udstyr, deltagerprofiler Testresultater Drejebog (evt som appendiks)
29
Rapportering af testresultater Særligt vægt på resultater som vedrører nøgleopgaver Klassifikation af testresultater: –Forbilledlig; Mindre problem; Alvorligt problem; Kritisk problem; God idé Problemets hyppighed Løsningsforslag Skelne mellem adfærd, testdeltageres meninger og testlederens meninger Passende antal testresultater (20-50) –Testlederen skal prioritere problemerne, ikke læseren
30
Klassifikation af fejl Hver fejl kan tildeles en karakter fra 1-4 1.Kosmetisk fejl 2.Mindre fejl, hvor brugeren stopper op, undrer sig e.lign. 3.Alvorlig fejl, hvor brugeren skal have hjælp for at komme videre 4.Katastrofal fejl, hvor systemet går ned, ikke fungerer eller på anden måde ikke går som det skal
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.