Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Revideret Sygeplejerskeuddannelse 2016

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Revideret Sygeplejerskeuddannelse 2016"— Præsentationens transcript:

1 Revideret Sygeplejerskeuddannelse 2016
Oplæg ved Jonna Frølich, uddannelseschef for sygeplejerskeuddannelsen, UCN Formand for Sygeplejerskeuddannelsens Ledernetværk Tirsdag den 10. marts 2015 Sygeplejerskeuddannelsens Ledernetværk

2 Processen frem mod en revideret uddannelse
UFS (Uddannelse og forskningsministeriet) har igangsat en proces med start på møder januar 2015 UFS har nedsat styregruppe og koordinationsgruppe Professionshøjskolernes rektor kollegie har etableret en organisering der støtter op herom i form af en ekspertgruppe med repræsentation fra hvert UC. I gruppen indgår sektorens medlemmer af koordinationsgruppen, på direktør og dekan niveau

3 Tidsrammen 2015 Januar 1. møde i styregruppen
Januar /februar 1. møde i koordinationsgruppen Marts Juridisk ramme for uddannelserne er fastlagt. Oktober Beskrivelse af uddannelserne på bekendtgørelsesniveau afsluttet mhp. høring. November-december Høringsfase 2016 Januar Uddannelseskonference Januar - juni Udarbejdelse af studieordninger August Nye uddannelsesregler træder i kraft

4 Medlemmer styregruppen
Sundhedskartellet Dorte Steenberg, næstformand i Dansk Sygeplejeråd KL Jane Wiis, Direktør (stedfortræder på mødet d. 13/1: Ole Cordsen, chefkonsulent) Sundhedsstyrelsen Birte Obel, chef for Uddannelse og Autorisation Danske Regioner Erik Jylling, sundhedspolitisk direktør De studerende Sanne Fuglsang Nyquist, Formand for SLS Danske Professionshøjskoler Erik Knudsen, Rektor for UC Lillebælt Styrelsen for Videregående Uddannelser Nils Agerhus, direktør (formand for styregruppen)

5 Medlemmer koordinationsgruppen
Sundhedskartellet: Dorte Steenberg, næstformand i Dansk Sygeplejeråd. Gunner Gamborg, formand for Ergoterapeutforeningen KL: Karen Marie Myrndorff, Chefkonsulent, Ursula Dybmose, Chefkonsulent DR: Line Raahauge Hvass, Seniorkonsulent, Anne Bondesen, Enhedschef Region Hovedstaden Sundhedsstyrelsen: Majbritt Codam, oversygeplejerske Uddannelse og Autorisation, Hanne N. Waltenburg, sektionsleder, Statens Institut for Strålebeskyttelse PH: Randi Brinckmann Wienke, dekan, Professionshøjskolen Metropol, Aase Lydiksen, direktør for sundhedsuddannelserne, VIA UC, Ulla Refstrup Mulbjerg, vicedirektør for Tværgående uddannelsesudvikling, UC Lillebælt Styrelsen: Susanne Bomholt Andersen, chefkonsulent (formand)

6 Deltagere i ekspertgruppens arbejde
Ulla Kock, rektor UC Sjælland (formand) Ulla Refstrup Mulbjerg, Vicedirektør for Tværgående uddannelsesudvikling, UC Lillebælt Randi Brinckmann, Dekan for Det Sundhedsfaglige og Teknologiske Fakultet, Metropol Aase Lydiksen, Direktør for VIA Sundhed, VIA University College Kirsten Ravn Bundgaard Prorektor UCN Jannie Fibecker Ladegaard, Institutchef for sundhedsuddannelse UCSyd Hanne Fischer, Uddannelsesdirektør, UCSJ Anne Margrethe Pallesen, Konst. chef for sundhedsuddannelserne UCC

7 Hvor er processen så nu? De overordnede rammer er endnu ikke på plads, der er indkaldt til ekstra styregruppemøde Manglende enighed om rammerne for uddannelserne

8 Nedsættelse af udviklingsgrupper
Der skal nu nedsættes 8 tværgående udviklingsgrupper: Tema 1: Tværprofessionel og tværfaglig undervisning Tema 2: Prøveformer mv. Tema 3: Samarbejde mellem teoretisk og klinisk undervisning Tema 4: Internationalisering Tema 5: De generiske kompetencer Tema 6: Toningsmuligheder Tema 7: Forskning og Udviklingsbasering i uddannelserne Tema 8: Læring(Kvalitet) i den kliniske undervisning

9 Nationale aktiviteter
De tværgående Udviklingsgrupper afslutter deres arbejde inden sommer. Nedsættelse af 9 monofaglige udviklingsgrupper

10 Udfordringer Denne proces skal rumme i alt 9 forskellige sundhedsuddannelser med vidt forskellige udfordringer. Lige fra vores volumenmæssige store uddannelse til psykomotorik uddannelsen

11 Muligheder Det er nu der er et ”åbent vindue” for forandringer – udnyttelse heraf! Skal vi tænke den kliniske uddannelse i helt nye baner?

12 Forventninger Hvorledes indtænkes de centrale dokumenters konklusioner i uddannelsesplanlægningen? Fra: UFM, DR, KL, Sundhedskartellet Hvordan får man indflydelse på denne proces? Nationalt, lokalt?

13 Hvad mener du/I? Diskuter med to sidemænd/kvinder:
Hvad er for mig det mest centrale at justere til en ny sygeplejerskeuddannelse? Hvordan kan jeg påvirke processen til at få det til at ske? Korte plenum kommentarer modtages


Download ppt "Revideret Sygeplejerskeuddannelse 2016"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google