Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afAnton Kristensen Redigeret for ca. et år siden
1
CARMA- konference Jobcenterpraksis og kvalificering til arbejdet - 13. januar 2012 - Karsten Simensen - Beskæftigelsesregion Nordjylland
2
Styring af beskæftigelsespolitikken Lovgivning og regler Økonomiske incitamenter Nationale IT-værktøjer Dialog Styringsspor i den nationale styring af beskæftigelsespolitikken Styringen kan opdeles i følgende fire spor:
3
Fokus på indsats og resultater
4
Beskæftigelses- politiske udfordringer og -mål Indsats Resultater og effekter Beskæftigelsesregion Nordjyllands tilgang til jobcentrene 1 2 3
5
Mål 1: Arbejdskraftreserven
6
Mål 2: Sygedagpenge over 26 uger
7
Mål 3: Unge under 30 år
8
Mål i 2007 og 2008: Ny chance til alle
9
Resultatbaseret styring i Nordjylland Regional sparring, inspiration, drøftelse, erfaringsudveksling Thisted Frederikshavn Mariagerfjord Morsø HjørringBrønderslev Læsø Vest- himmerland Rebild Jammerbugt Lokal support: Konsulenter, BR, m.fl Lokale processer Aalborg
10
Model VISION Vi bidrager til velfærd i Nordjylland Det gør vi ved respektfuldt at støtte det enkelte menneske i at udnytte og udvikle sine kompetencer til gavn for samfundet og sig selv. Vi bidrager således til, at flest muligt finder deres vej til et godt og passende arbejde – eller bliver i stand til at fastholde deres arbejde.
11
Model VÆRDIER Vi skaber de største resultater, når vi samarbejder på tværs og brænder for at skabe succes. Vi møder alle med: Tillid og forståelse Respekt og ordentlighed Inddragelse og ansvarlighed Professionalisme og udvikling Pålidelighed og troværdighed
12
Hvad virker i aktiveringsindsatsen ? Hvad virker for hvem under hvilke omstændigheder ? Supplement til effektmålinger og kontrollerede forsøg Det der sker inde i ’den sorte boks’ Nordjyske aktiveringsprojekter er undersøgt 3 projekter for unge med problemer ud over ledighed Afklaringsforløb – kontanthjælpsmodtagere med problemer ud over ledighed Jobrotation Individuel og helhedsorienteret indsats virker bedst – særligt for ledige et godt stykke væk fra arbejdsmarkedet. En håndbog i virkningsevaluering Redskab til jobcentrene Nytænkende forskning (New Insight – Aalborg Universitet) Evalueringsmæssigt Kvalitetsoptimering af indsatsen Indsatsstyring
13
Fokus på resultater med borgeren i centrum ”Hvis vi ikke til stadighed stræber efter at blive bedre, ophører vi også på et tidspunkt med at være gode”
14
Borgeren i centrum – ændret balance? SystemetBorgerenResultater Hvornår Hvem Hvad Penge Sanktioner IT Data ? ?
15
UDBUDET AF ARBEJDSKRAFT SKAL ØGES MINISTERMÅL 1. ARBEJDSKRAFTRESERVEN 2. PERSONER PÅ PERMANENTE FORSØRGELSESORDNINGER 3. UNGE 4. PERSONER MED IKKE-VESTLIG HERKOMST UNDERSTØTTENDE AKTIVITETER Relationer til jobcentre: Møder på jobcentre Møder med alle jobcentre Møder med borgmester og Kommunens ledelse Møder med forvaltningschefer Møder med LBR Netværk med jobcentermedarb. Konferencer og temamøder Materialer og initiativer: Opfølgningsrapporter Resultatoversigter Arbejdsmarkedsbalancen Analyser Udviklingsprojekter Forsøg Benchmarking Informationsaktiviteter Andre relationer og aktiviteter: AMS og de øvrige regioner Vækstforum/Region Nordjylland Væksthus Nordjylland Erhvervscheferne Uddannelsesinstitutionerne A-kasser/interesseorganisationer De nordjyske folketingsmedlemmer Fælles projekter og analyser
16
Kreativiteten er stor…. når det gælder overlevelse trods mangel på arbejdskraft …….
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.