Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

OPERATE A/S – JESPER BROCHMANDS GADE 10 – 2200 KØBENHAVN N – TLF +45 38 16 80 90 – WWW.OPERATE.DK Kommunikation i forandringer KL kommunikationsdøgn 2013.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "OPERATE A/S – JESPER BROCHMANDS GADE 10 – 2200 KØBENHAVN N – TLF +45 38 16 80 90 – WWW.OPERATE.DK Kommunikation i forandringer KL kommunikationsdøgn 2013."— Præsentationens transcript:

1 OPERATE A/S – JESPER BROCHMANDS GADE 10 – 2200 KØBENHAVN N – TLF +45 38 16 80 90 – WWW.OPERATE.DK Kommunikation i forandringer KL kommunikationsdøgn 2013

2 WWW.OPERATE.DK Blankt sort layout WWW.OPERATE.DK | SIDE 2 De fire udfordringer Kommunikation Borgere Kommunikation Medarbejdere Dialog Borgere Dialog Medarbejdere Dialog Kommunikation Borgere

3 WWW.OPERATE.DK Blankt sort layout WWW.OPERATE.DK | SIDE 3 De fire udfordringer Opbakning og legitimitet Accept og forståelse Deltagelse i opgaveløsning Idéer og engagement Medarbejdere Dialog Kommunikation Borgere

4 WWW.OPERATE.DK 1.niveau: Calibri uden bullet 2.niveau: Calibri med bullet 3.niveau: Calibri med bullet+indryk 4.niveau: Calibri med bullet+indryk 5.niveau: Calibri med bullet+indryk For at skifte mellem de forskellige niveauer brug ’Forøge/Formindske indryk’ ’ Adfærdsændringer kræver dialog Viden Holdning Adfærd Mere dialog

5 WWW.OPERATE.DK 1.niveau: Calibri uden bullet 2.niveau: Calibri med bullet 3.niveau: Calibri med bullet+indryk 4.niveau: Calibri med bullet+indryk 5.niveau: Calibri med bullet+indryk For at skifte mellem de forskellige niveauer brug ’Forøge/Formindske indryk’ ’ Hvorfor arbejde med forandringer? Skepsis mod idéer, man ikke selv har opfundet. Ingen kan lide at blive mindre kloge. Reduceret kompetence Læring Aflæring Tid Effektivitet Kilde: Gilmore

6 WWW.OPERATE.DK Blankt sort layout WWW.OPERATE.DK Forandringer kræver ledelse – ikke bare ændringer IBM, Make Change Work, 2008

7 WWW.OPERATE.DK Blankt sort layout WWW.OPERATE.DK Forandringer kræver ledelse – ikke bare ændringer IBM, Make Change Work, 2008

8 WWW.OPERATE.DK Blankt sort layout WWW.OPERATE.DK -Hay Group studie viser, at den direkte chefs kommunikation skaber fire gange mere opbakning end stormøder og ni gange mere end en artikel i et nyhedsbrev. -Nyere undersøgelser peger på, at intranet er favoritkanal til at høre om faktiske ændringer og strategi fra topledelsen -Få forandringsagenter kan skabe store forandringer Hvad viser forskningen?

9 WWW.OPERATE.DK Blankt sort layout WWW.OPERATE.DK | SIDE 9 Lederskab og følgeskab

10 WWW.OPERATE.DK 1.niveau: Calibri uden bullet 2.niveau: Calibri med bullet 3.niveau: Calibri med bullet+indryk 4.niveau: Calibri med bullet+indryk 5.niveau: Calibri med bullet+indryk For at skifte mellem de forskellige niveauer brug ’Forøge/Formindske indryk’ ’ Politisk kommunikation Fire typer af argumenter Økonomi ”Vi har ikke råd” Jura ”Det er ulovligt” Moral ”Det er ikke rimeligt” Faglighed ”Det virker ikke” Mest i dag

11 WWW.OPERATE.DK Blankt layout Hvordan kommunikeres forandringer?

12 WWW.OPERATE.DK Blankt sort layout WWW.OPERATE.DK Attention span for skriftlig ledelsesinformation 3 minutter!

13 WWW.OPERATE.DK Blankt sort layout WWW.OPERATE.DK Personerne spiller vigtig rolle

14 WWW.OPERATE.DK Blankt sort layout WWW.OPERATE.DK | SIDE 14

15 WWW.OPERATE.DK Blankt sort layout WWW.OPERATE.DK Mål med dialog Nye idéer Kommentarer til konkrete forslag Prioritering mellem forslag Engagement Legitimitet Information

16 WWW.OPERATE.DK 1.niveau: Calibri uden bullet 2.niveau: Calibri med bullet 3.niveau: Calibri med bullet+indryk 4.niveau: Calibri med bullet+indryk 5.niveau: Calibri med bullet+indryk For at skifte mellem de forskellige niveauer brug ’Forøge/Formindske indryk’ ’ Niveauer af indflydelse

17 WWW.OPERATE.DK 1.niveau: Calibri uden bullet 2.niveau: Calibri med bullet 3.niveau: Calibri med bullet+indryk 4.niveau: Calibri med bullet+indryk 5.niveau: Calibri med bullet+indryk For at skifte mellem de forskellige niveauer brug ’Forøge/Formindske indryk’ ’ Valg af metoder

18 WWW.OPERATE.DK Blankt sort layout WWW.OPERATE.DK Metoder til dialog 1 Møder Elektronisk panel (og andre kvantitative metoder) Fokusgrupper og kvalitative interviews Digital dialog Konkurrence Dilemmaspil

19 WWW.OPERATE.DK Blankt sort layout WWW.OPERATE.DK Metoder til dialog 2 Brugerinddragelse Arbejdsgrupper Topmøder / konferencer / værksteder ”Domstol” / ”Jury” Afstemninger Prioriteringsspil

20 WWW.OPERATE.DK 1.niveau: Calibri uden bullet 2.niveau: Calibri med bullet 3.niveau: Calibri med bullet+indryk 4.niveau: Calibri med bullet+indryk 5.niveau: Calibri med bullet+indryk For at skifte mellem de forskellige niveauer brug ’Forøge/Formindske indryk’ ’ Sådan gør du

21 WWW.OPERATE.DK Blankt sort layout WWW.OPERATE.DK Hvad går ofte galt? Uklart debatrum For store forventninger Manglende interessentinddragelse Skævvridning Manglende opfølgning

22 WWW.OPERATE.DK Blankt sort layout WWW.OPERATE.DK | SIDE 22 Ti konkrete gode erfaringer -Rådhus-ledelsen ud på institutionerne -Vær eksplicit om debatrum – og manglende debatrum -Videointerviews med topledelsen -Sæt aktører i andres sted -Brug borgere og medarbejdere til at ramme hinanden -Brug pressen til at sætte rammen -Q&A’s – også på de ømme områder -Tilbagemeldinger på dialog -Visualisering/infographics -Brug ambassadører

23 WWW.OPERATE.DK Blankt sort layout WWW.OPERATE.DK 10. Gentag jer selv – igen og igen

24 WWW.OPERATE.DK Fem huskeregler i forandringskommunikationen 1.Kommuniker fra start af – sørg for at det er jer der definerer fortællinger og myter 2.Prioriter det som I vil sige og gentag – I kan ikke få medarbejderne til at gøre 11 ting anderledes 3.Være konkret – brug eksempler og billeder 4.Fortæl om formål og konsekvens – giv den enkelte en mening og oversæt til direkte til hverdagen 5.Tal med folk, men brug andre kanaler – Understøt kommunikationen med papirer, web og andet


Download ppt "OPERATE A/S – JESPER BROCHMANDS GADE 10 – 2200 KØBENHAVN N – TLF +45 38 16 80 90 – WWW.OPERATE.DK Kommunikation i forandringer KL kommunikationsdøgn 2013."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google