Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Ud over rampen – hvordan?

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Ud over rampen – hvordan?"— Præsentationens transcript:

1 Ud over rampen – hvordan?
Workshop ArbejdsMiljøkonference 2006 Ud over rampen - om at kommunikere Nyborg d. 18. september 2006

2 Ud over rampen – hvordan?
Beklager… Der er ingen lette løsninger Intet quick-fix Ingen snuptagsløsninger Og det bliver kun sværere i fremtiden Ud over rampen - om at kommunikere

3 Birgitte Barkholt, cand.scient.pol & journalist,
Introduktion Operate A/S er en 4 år gammel virksomhed med 13 ansatte. Fokuserer særligt på miljø, sundhed og fødevarer, den offentlige sektor og på politisk kommunikation. Birgitte Barkholt, cand.scient.pol & journalist, kommunikationsrådgiver. Tidligere konsulent i KL og i Københavns Kommune. Ud over rampen - om at kommunikere

4 Formål med workshoppen
At blive klogere på: hvad kommunikation er hvorfor det er nødvendigt hvordan man arbejder med kommunikation i praksis Ud over rampen - om at kommunikere

5 Interview sidemanden: Hvad forventer du af workshoppen?
Introduktion Interview sidemanden: Hvad forventer du af workshoppen? Hvad er dine hovedudfordringer i forhold til at kommunikere? Ud over rampen - om at kommunikere

6 Ti spørgsmål til kommunikation
Hvad er kommunikation overhovedet? Hvordan ser den klassiske kommunikationssituation ud? 3. Hvorfor er kommunikation vigtig? 4. Hvorfor interesserer flere og flere sig for kommunikation? 5. Hvad kan man opnå med god kommunikation? 6. Hvad er god kommunikation? 7. Hvad er særligt vigtigt i intern kommunikation? 8. Hvad er særligt vigtigt i ekstern kommunikation? 9. Hvordan arbejder man bevidst med kommunikation? 10. Hvordan ved man, om kommunikation virker? Ud over rampen - om at kommunikere

7 1. Hvad er kommunikation overhovedet?
Alt er kommunikation Samkvem, forbindelse, udveksling af meddelelser, indbyrdes forståelse Vi kan ikke lade være med at kommunikere Ud over rampen - om at kommunikere

8 1. Hvad er kommunikation overhovedet?
Kommunikation som faglig disciplin er ung Information – envejs Kommunikation – tovejs Dialog – helt sikkert tovejs Et brev er et klassisk eksempel på en-vejskommunikation. Her er det afsenderesn der meddeleler et eller andet til en modtager. Ved kommunikation forstås ofte en to-vejs tng. at modtageren evt elektronisk er i stand til at svare. Dialog er helt sikkert to-vejs. Ud over rampen - om at kommunikere

9 2. Hvordan ser den klassiske kommunikationssituation ud?
A B M Medie Jo bedre man kender sin modtager, jo større chance for at budskabet rammer plet. Ud over rampen - om at kommunikere

10 2. Kommunikationssituationen
Det hele afhænger af øjnene der ser... Et vinterlandskab Ud over rampen - om at kommunikere

11 2. Kommunikationssituationen
Det hele afhænger af øjnene der ser... Eller... Ud over rampen - om at kommunikere

12 4. Kommunikationssituationen
Det hele afhænger af øjnene der ser... . Et gerningsted Ud over rampen - om at kommunikere

13 3. Hvorfor er kommunikation vigtig?
Fordi vi vil noget med den Vi har en intention om at ændre: Viden Holdninger Adfærd Ud over rampen - om at kommunikere

14 4. Hvorfor interesserer flere og flere sig for kommunikation?
Faste livsformer er faldet – alt er til forhandling Man gør ikke bare som man altid gjorde Ting forandrer sig – og de gør det hurtigere og hurtigere Ud over rampen - om at kommunikere

15 4. Hvorfor interesserer flere og flere sig for kommunikation?
Forventninger til oplysning er anderledes Forventninger til hastighed er anderledes Kommunikation er blevet en naturlig del af opgaven Fogh: ”Hvad der ikke kan forklares, kan ikke forsvares” Ud over rampen - om at kommunikere

16 5. Hvad kan man opnå god kommunikation?
Internt: Engagement Tilfredshed Effektivitet Læring Fastholdelse Forståelse Ud over rampen - om at kommunikere

17 5. Hvad kan man opnå ved god kommunikation?
Eksternt: Indflydelse Kunder Anerkendelse Positionering Rekruttering Adfærdsændringer Samarbejdsrelationer Ud over rampen - om at kommunikere

18 6. Hvad er god kommunikation?
1. Klart mål 2. Fokusering på kernebudskabet 3. Forståeligt 4. Synligt 5. Samspil mellem form og indhold 6. Relevant for modtageren 7. Gentagelse, gentagelse og gentagelse Ud over rampen - om at kommunikere

19 7. Hvad er særligt vigtigt i intern kommunikation?
At man bruger dobbeltstrategien både lederkommunikation og massekommunikation At det er tydeligt for den enkelte Hvorfor nu det? Og hvad betyder det for mig? Ud over rampen - om at kommunikere

20 7. Hvad er særligt vigtigt i intern kommunikation?
At der er stort fokus på, hvad ledelsen selv gør At der er sammenhæng mellem, hvad der reelt giver værdi, magt, løn… …og det som man gennem kommunikationen ønsker at fremme Ud over rampen - om at kommunikere

21 7. Hvad er særligt vigtigt i intern kommunikation?
At der er forskellige faser i forandringer: 1. Chokeret (Passiv) 2. Fornægter (Lidt mere aktiv) 3. Vrede (Aktiv) 4. Forhandler (Lidt mindre aktiv) 5. Opgiver (Passiv) 6. Prøver lidt (Lidt aktiv) 7. Accept (Aktiv) Ud over rampen - om at kommunikere

22 8. Hvad er særligt vigtigt i ekstern kommunikation?
At man kommer gennem støjen At man rent faktisk når ud til målgruppen At man får skabt relevans Ud over rampen - om at kommunikere

23 8. Hvad er særligt vigtigt i ekstern kommunikation?
At man kender og forstår målgruppen At man får flyttet opmærksomhed til ønskede ændringer i viden, holdning eller adfærd At man får skabt langvarige relationer Ud over rampen - om at kommunikere

24 8. Hvad er særligt vigtigt i ekstern kommunikation?
At man forstår, hvor hurtigt meget forandrer sig At man (mest muligt) involverer modtageren At man vinder kampen om debatten Ud over rampen - om at kommunikere

25 9. Hvordan arbejder man bevidst med kommunikation?
Den korte udgave… 1. Kortlægning 2. Fastsæt mål 3. Identificer målgrupperne 4. Find motivation og barrierer 5. Fastlæg budskaberne 6. Fastlæg hvad der skal give opmærksomhed 7. Vælg medier Ud over rampen - om at kommunikere

26 9. Hvordan arbejder man bevidst med kommunikation?
1. Kortlægning Hvad er det ”faglige problem”? Hvad er ”kommunikationsproblemet”? Hvilke andre ”styringsinstrumenter” skal kommunikationen spille sammen med? Er kommunikation overhovedet det vigtigste, det første, det bedste... Hvem er med os, og hvem er imod os? Hvad er med os, og hvad er imod os? Ud over rampen - om at kommunikere

27 9. Hvordan arbejder man bevidst med kommunikation?
2. Fastsæt mål - helst målbare mål Proces-mål Effekt-mål Cost-benefit mål Ud over rampen - om at kommunikere

28 9. Hvordan arbejder man bevidst med kommunikation?
3. Identificer målgrupperne På en sådan måde, at der kan kommunikeres med dem Ud over rampen - om at kommunikere

29 9. Hvordan arbejder man bevidst med kommunikation?
4. Find motivation og barrierer Hvilken motivation har modtageren for at ændre holdning, viden eller adfærd? Hvad er den kommunikative nøgle? Og omvendt hvilke barrierer står i vejen? Ud over rampen - om at kommunikere

30 9. Hvordan arbejder man bevidst med kommunikation?
5. Fastlæg budskaberne - Enkle - Få - Klare - Korte - Præcise - Substantielle - Sammenhængende - Troværdige - Overraskende Ud over rampen - om at kommunikere

31 9. Hvordan arbejder man bevidst med kommunikation?
6. Fastlæg, hvad der skal give opmærksomhed Er det foto, budskab, afsender, mediet, farven, stilen…? Ud over rampen - om at kommunikere

32 9. Hvordan arbejder man bevidst med kommunikation?
7. Vælg medier De skal være: Økonomiske Nå målgruppen Og meget gerne nå målgruppen på en ny måde Ud over rampen - om at kommunikere

33 9. Hvordan arbejder man bevidst med kommunikation?
Massemedier Direkte medier Aviser (presse) (Personale)blade mv. Internet Intranet Foldere Plakater Brev Mail Skriftlig Kommunikation Stormøder Personalemøder Med-udvalgsmøder mv. Radio Telefon Face-to-face Mundtlig Kommunikation Ud over rampen - om at kommunikere

34 10. Hvordan ved man om kommunikation virker?
Det gør man ofte ikke… Men der er forskellige former for måling: Kortlægning - uden at være nulpunktsmåling Nulpunktsmåling Midtvejsmåling – eventuel måling efter testperiode i testområde Postmåling - Nulpunktsbeskrivelse – hvis nulpunktsmåling ikke er mulig - Prætest af kommunikationen Ud over rampen - om at kommunikere

35 10. Hvordan ved man om kommunikation virker?
Hvor man: Tæller op - solgte varer, besøgende, hits… Spørger målgruppen – hvad de synes, tror, vil… Spørger særligt udvalgte – hvad de tror, at målgruppen synes, tror, vil… Lader kommunikationseksperter analysere – hvad de tror virker eller ikke virker… Ud over rampen - om at kommunikere

36 Hvad er målet med kommunikationen? Er budskabet konkret?
Tjekliste Hvad er målet med kommunikationen? Er budskabet konkret? Har du styr på din målgruppe? Hvad ved de i forvejen? Hvilke medier når målgruppen? Direkte/indirekte/mundtlig/skriftlige Kan man bruge en personlig historie? Passer form og indhold sammen? Er timingen i orden? Ud over rampen - om at kommunikere

37 Gode råd – på falderebet
Hav altid et mål for øje når du kommunikerer Kend din modtager Opbyg alliancer Tænk i anekdoter Overvej om timingen er rigtig Vær konstruktiv Ud over rampen - om at kommunikere


Download ppt "Ud over rampen – hvordan?"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google