Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afAnders Astrup Redigeret for ca. et år siden
1
Forberedelse 2.0 ”Store your knowledge in your Friends” © UFFE SØRENSEN
2
Vi broadcaster tekst, lyd og billeder som aldrig før Alt har en anden vinkel Web 2.0 er (også) kaos, kompleksitet og relativisme © UFFE SØRENSEN
3
Mig Toolsforløb Idéer Information © UFFE SØRENSEN
4
Hvad består tragten af? EMU/materialeplatform Skolekom SkoleIntra Lærerkollegiet Forældet kikkert © UFFE SØRENSEN
5
Små lukkede øer af information Læring er manage i en form for top-down proces. © UFFE SØRENSEN
6
Valg/”rigtigt og forkert” træffes på baggrund af mønstre og strukturer, som hele tiden ændres. ”The pipe is more important than the content within the pipe” Læring er en selektionsproces – en selektion af netværkspunkter Videnstilegenelse eller forberedelse 2.0 handler om at skabe, tilslutte til og organisere netværkspunkter © UFFE SØRENSEN
7
Læreren er en Tacit Worker – arbejde basere sig på kompleks viden og situationsbestemte erfaringer: Praksiserfaringer kan ikke kopieres og optimeres efter skemaer og systemer. Kan ikke gøres eksplicitte i formelle sammenhænge Erhvervelse af Tacit knowledge kræver interaktion og uformelle læreprocessor. 20% formel Kursus 80% uformel Kaffen Netværk/praksisfællesskaber © UFFE SØRENSEN
8
Deltagelse i netværk kræver at man kan skabe en repræsentation og dermed en tilstedeværelse i mediet i form af en personlig profil. Profilen danner udgangspunkt for at koble sig til andres profiler eller sider, og dermed skabes netværk. Resultatet er, at hvert individ udvikler sit eget unikke, personaliserede netværk af relationer. Personal Learning Network - PLN © UFFE SØRENSEN
9
Hvordan kommer forberedelsen så fra: I PRAKSIS TAK! © UFFE SØRENSEN
10
Social software Information kan knyttes til individer (tagging, Folksonomy socialt lag på viden) Kobling af information og social interaktion. (Facebook, Blogs, Twitter) Information placeres i sociale kontekster I stedet for at finde materialer gennem søgemaskiner, finder man dem gennem sit personlige netværk. ”Store your knowledge in your Friends” © UFFE SØRENSEN
11
Videnstilegenelse eller forberedelse 2.0 handler om at: SkabeTilslutte Organisere © UFFE SØRENSEN
12
RSS - Really Simple Syndication Abonnere på Blogs, Grupper, Wikier etc. Administrere mine nodes © UFFE SØRENSEN
13
Tilslutte Organisere Skabe © UFFE SØRENSEN
14
Mikroblogging 140 karakterer – Links og spørgsmål. Små netværk – Store Netværk - autonomi Hashtags #didaktik20 #educhatHashtags Personlige nyheder – paper.lipaper.li Tilsluttet, skaber og organisere mine nodes © UFFE SØRENSEN
15
Tilslutte Organisere Skabe © UFFE SØRENSEN
16
Social bookmarking Annotating og tagging Små netværk – store netværk Grupper og lister Skaber og organisere mine nodes © UFFE SØRENSEN
17
Tilslutte Organisere Skabe © UFFE SØRENSEN
18
Reflektere over praksis Fastholder indtryk Min primære identitet på nettet Når jeg skriver så skriver jeg mig selv Skaber, organisere og tilslutter til nodes © UFFE SØRENSEN
19
Tilslutte Organisere Skabe © UFFE SØRENSEN
20
Tilslutte Organisere Skabe Wix Vuvox Glogster Xtranorma l Skype Google chat Gmail © UFFE SØRENSEN
21
Lav tingsliggørelse Høj tingsliggørelse Høj deltagelse Lav deltagelse Lurking At samle Videndele Kommunikation At mingle © UFFE SØRENSEN
22
Dit PLN i et Mash up Igoogle Netvipes Symbaloo © UFFE SØRENSEN
23
Jantelovs - syndromet Du skal ikke promovere din viden her – så speciel er du ikke - Vi skal alle være lige Blufærdigheds - syndromet Vores viden er nok ikke noget særligt – ikke noget andre kan lære noget af Plejer er godt nok- syndromet Det er jo godt nok, som det er! Er der da nogen, der klager? Hvorfor bruge tid og kræfter på at få ny viden? Vi kan selv – syndromet Hvis vi spørger, afslører vi vores usikkerhed - i denne sammenhæng - lige uvidende. © UFFE SØRENSEN
24
Lad skolebiblioteket/PLC være en supernode Lad skolebiblioteket/PLC være en SuperNode Lad fagudvalgsformænd være evangelister Kobl information og social interaktion gennem opbygning af sociale netværk omkring bibliotekets materialer. (Facebook – Twitter) Understøt kreativ udnyttelse af socialt software og Web 2.0 © UFFE SØRENSEN
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.