Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Forberedelse 2.0 ”Store your knowledge in your Friends” © UFFE SØRENSEN.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Forberedelse 2.0 ”Store your knowledge in your Friends” © UFFE SØRENSEN."— Præsentationens transcript:

1 Forberedelse 2.0 ”Store your knowledge in your Friends” © UFFE SØRENSEN

2 Vi broadcaster tekst, lyd og billeder som aldrig før Alt har en anden vinkel Web 2.0 er (også) kaos, kompleksitet og relativisme © UFFE SØRENSEN

3 Mig Toolsforløb Idéer Information © UFFE SØRENSEN

4 Hvad består tragten af? EMU/materialeplatform Skolekom SkoleIntra Lærerkollegiet Forældet kikkert © UFFE SØRENSEN

5 Små lukkede øer af information Læring er manage i en form for top-down proces. © UFFE SØRENSEN

6 Valg/”rigtigt og forkert” træffes på baggrund af mønstre og strukturer, som hele tiden ændres. ”The pipe is more important than the content within the pipe” Læring er en selektionsproces – en selektion af netværkspunkter Videnstilegenelse eller forberedelse 2.0 handler om at skabe, tilslutte til og organisere netværkspunkter © UFFE SØRENSEN

7 Læreren er en Tacit Worker – arbejde basere sig på kompleks viden og situationsbestemte erfaringer: Praksiserfaringer kan ikke kopieres og optimeres efter skemaer og systemer. Kan ikke gøres eksplicitte i formelle sammenhænge Erhvervelse af Tacit knowledge kræver interaktion og uformelle læreprocessor. 20% formel Kursus 80% uformel Kaffen Netværk/praksisfællesskaber © UFFE SØRENSEN

8 Deltagelse i netværk kræver at man kan skabe en repræsentation og dermed en tilstedeværelse i mediet i form af en personlig profil. Profilen danner udgangspunkt for at koble sig til andres profiler eller sider, og dermed skabes netværk. Resultatet er, at hvert individ udvikler sit eget unikke, personaliserede netværk af relationer. Personal Learning Network - PLN © UFFE SØRENSEN

9 Hvordan kommer forberedelsen så fra: I PRAKSIS TAK! © UFFE SØRENSEN

10 Social software Information kan knyttes til individer (tagging, Folksonomy socialt lag på viden) Kobling af information og social interaktion. (Facebook, Blogs, Twitter) Information placeres i sociale kontekster I stedet for at finde materialer gennem søgemaskiner, finder man dem gennem sit personlige netværk. ”Store your knowledge in your Friends” © UFFE SØRENSEN

11 Videnstilegenelse eller forberedelse 2.0 handler om at: SkabeTilslutte Organisere © UFFE SØRENSEN

12 RSS - Really Simple Syndication Abonnere på Blogs, Grupper, Wikier etc. Administrere mine nodes © UFFE SØRENSEN

13 Tilslutte Organisere Skabe © UFFE SØRENSEN

14 Mikroblogging 140 karakterer – Links og spørgsmål. Små netværk – Store Netværk - autonomi Hashtags #didaktik20 #educhatHashtags Personlige nyheder – paper.lipaper.li Tilsluttet, skaber og organisere mine nodes © UFFE SØRENSEN

15 Tilslutte Organisere Skabe © UFFE SØRENSEN

16 Social bookmarking Annotating og tagging Små netværk – store netværk Grupper og lister Skaber og organisere mine nodes © UFFE SØRENSEN

17 Tilslutte Organisere Skabe © UFFE SØRENSEN

18 Reflektere over praksis Fastholder indtryk Min primære identitet på nettet Når jeg skriver så skriver jeg mig selv Skaber, organisere og tilslutter til nodes © UFFE SØRENSEN

19 Tilslutte Organisere Skabe © UFFE SØRENSEN

20 Tilslutte Organisere Skabe Wix Vuvox Glogster Xtranorma l Skype Google chat Gmail © UFFE SØRENSEN

21 Lav tingsliggørelse Høj tingsliggørelse Høj deltagelse Lav deltagelse Lurking At samle Videndele Kommunikation At mingle © UFFE SØRENSEN

22 Dit PLN i et Mash up Igoogle Netvipes Symbaloo © UFFE SØRENSEN

23 Jantelovs - syndromet Du skal ikke promovere din viden her – så speciel er du ikke - Vi skal alle være lige Blufærdigheds - syndromet Vores viden er nok ikke noget særligt – ikke noget andre kan lære noget af Plejer er godt nok- syndromet Det er jo godt nok, som det er! Er der da nogen, der klager? Hvorfor bruge tid og kræfter på at få ny viden? Vi kan selv – syndromet Hvis vi spørger, afslører vi vores usikkerhed - i denne sammenhæng - lige uvidende. © UFFE SØRENSEN

24 Lad skolebiblioteket/PLC være en supernode Lad skolebiblioteket/PLC være en SuperNode Lad fagudvalgsformænd være evangelister Kobl information og social interaktion gennem opbygning af sociale netværk omkring bibliotekets materialer. (Facebook – Twitter) Understøt kreativ udnyttelse af socialt software og Web 2.0 © UFFE SØRENSEN


Download ppt "Forberedelse 2.0 ”Store your knowledge in your Friends” © UFFE SØRENSEN."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google