Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

KOMPLEKSITET og CONTENT Medier og Kommunikation 26-3-2004.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "KOMPLEKSITET og CONTENT Medier og Kommunikation 26-3-2004."— Præsentationens transcript:

1 KOMPLEKSITET og CONTENT Medier og Kommunikation 26-3-2004

2 INFORMATION OG VIDEN MEDIER OG KOMMUNIKATION, 26-3-2004 2 FORLØB Analyseniveauer Kompleksitet Kybernetik Valgets problem Webloggens mysterium

3 INFORMATION OG VIDEN MEDIER OG KOMMUNIKATION, 26-3-2004 3 ANALYSENIVEAUER Analyseniveauer Tekst Bruger Kultur Begreber/meta-analyser

4 INFORMATION OG VIDEN MEDIER OG KOMMUNIKATION, 26-3-2004 4 ANALYSENIVEAUER Tekstens niveau Analyser med udgangspunkt i en eller flere tekster (f.eks. Medieprodukter, ikke nødvendigvis konkrete) Eksempler: Gamles’ og Davies’ semiotiske analyser, Jensens artikel om interaktivitet.

5 INFORMATION OG VIDEN MEDIER OG KOMMUNIKATION, 26-3-2004 5 ANALYSENIVEAUER Brugerens niveau Analyser med udgangspunkt i reel mediebrug eller med fokus på brugerens rolle/motivation. Eksempler: Faurholt & Jessen

6 INFORMATION OG VIDEN MEDIER OG KOMMUNIKATION, 26-3-2004 6 ANALYSENIVEAUER Det kulturelle niveau Analyser af forholdet mellem kulturel udvikling og medieudvikling Medier påvirker samfundsudviklingen Medier afspejler samfundsudviklingen Kan fokusere på individ, organisation eller samfund Eksempler: Meyrowitz, McLuhan, Qvortrup

7 INFORMATION OG VIDEN MEDIER OG KOMMUNIKATION, 26-3-2004 7 FORLØB Analyseniveauer Kompleksitet Kybernetik Valgets problem Webloggens mysterium

8 INFORMATION OG VIDEN MEDIER OG KOMMUNIKATION, 26-3-2004 8 KOMPLEKSITET Definition? Begrebet er multidiskursivt Kompleksitetsteori: A+B=C, More is different Ofte: Interagerende komponenter skaber utilsigtet systematik på makroniveau (emergens)

9 INFORMATION OG VIDEN MEDIER OG KOMMUNIKATION, 26-3-2004 9 KOMPLEKSITET Emergens Ikke-planlagt systematik på makroniveauet (som ikke kan forudsiges på baggrund af én komponent) Kling: Vanskeligt at forudsige bilens effekt -> Selvom computeren ikke medfører noget ”essentielt anderledes” kan mængden af e- mails have uventet effekt Orden er gratis?

10 INFORMATION OG VIDEN MEDIER OG KOMMUNIKATION, 26-3-2004 10 KOMPLEKSITET Qvortrup Inspiration fra systemteorien (ikke mindst Niklas Luhmann) Skelner ikke mellem f.eks. mennesker og objekter (alt er systemer og indgår i systemer) Information kan ikke forstås uden en modtager (en forskel der gør en forskel for nogen) En af hjernens fornemmeste opgaver er at sørge for at vi ikke er bevidste om ret meget Problemet med IT: Ikke fremmedgjorthed, men åbenhed Fordelen ved computere er at de giver folk mulighed for at skrive så meget. Ulempen ved computere er at de giver folk mulighed for at skrive så meget. - George Lakoff

11 INFORMATION OG VIDEN MEDIER OG KOMMUNIKATION, 26-3-2004 11 KOMPLEKSITET

12 INFORMATION OG VIDEN MEDIER OG KOMMUNIKATION, 26-3-2004 12 FORLØB Analyseniveauer Kompleksitet Kybernetik Valgets problem Webloggens mysterium

13 INFORMATION OG VIDEN MEDIER OG KOMMUNIKATION, 26-3-2004 13 KYBERNETIK Norbert Wiener (1884-1964) Fra kybernetikos (~ styrmandskunst) Wiener: ” the science of control and communications in the animal and machine (dvs. ikke ‘videnskab om robotter’ Negativ feedback: F.eks. Dampmaskinens ‘governor’ eller radiatortermostaten Inspiration fra/til den mere generelle informationsteori (Shannon)

14 INFORMATION OG VIDEN MEDIER OG KOMMUNIKATION, 26-3-2004 14 FORLØB Analyseniveauer Kompleksitet Kybernetik Valgets problem Webloggens mysterium

15 INFORMATION OG VIDEN MEDIER OG KOMMUNIKATION, 26-3-2004 15 VALGETS PROBLEM More is less Vi træffer konstant valg på baggrund af begrænset information (bounded rationality) Vi er i stand til at skelne relevant fra irrelevant (men hvordan er et mysterium) Tag testen… To strategier: Maximizing og Satisficing (forskellige vægtning af transaktionsomkostninger) Satisficere er mere tilbøjelige til at ende i lokale maksima Hellere en bekymret Sokrates end en glad nar - John Stuart Mills Vag analogisk sammenhæng mellem maximizing og klassisk/moderne mentalitet

16 INFORMATION OG VIDEN MEDIER OG KOMMUNIKATION, 26-3-2004 16 VALGETS PROBLEM Hvornår er valgfrihed en decideret ulempe? Strategisk impotens: Afmontering af egen frihed Julekonti Kreditkort i skuffen Subgame optimalitet Bankboks-forsinkelse Fortovskollision Emotionelle reaktioner (commitment- modellen) Interaktive medier er næppe lykken

17 INFORMATION OG VIDEN MEDIER OG KOMMUNIKATION, 26-3-2004 17 FORLØB Analyseniveauer Kompleksitet Kybernetik Valgets problem Webloggens mysterium

18 INFORMATION OG VIDEN MEDIER OG KOMMUNIKATION, 26-3-2004 18 WEBLOGGENS MYSTERIUM Content is king? Idéen om at indhold er drivkræften var dominerende for få år siden (indtil nyhedsportalerne døde) 44% af alle amerikanere har postet information/indhold på nettet Tusindvis af weblogs opstår dagligt Øjensynligt vil folk betale for at dele On the Internet content is king and always will be. This is because the Internet is the information superhighway and most people use it for information of some sort. Content is what drives the web - AKAmarketing.comAKAmarketing.com

19 INFORMATION OG VIDEN MEDIER OG KOMMUNIKATION, 26-3-2004 19 WEBLOGGENS MYSTERIUM Hvad motiverer folk til at dele ud af deres viden? Hvorfor laver folk gratis styresystemer? Hvorfor svarer folk på spørgsmål i nyhedsgrupper? Hvorfor skaber folk et gratis leksikon? Hypotese: Folk føler det interessant at bidrage, men i den fysiske verden er transaktionsomkostningerne ofte for høje. I digital interaktion er det billigt at være flink (Peter Kollock: The Economies of Online Cooperation)

20 INFORMATION OG VIDEN MEDIER OG KOMMUNIKATION, 26-3-2004 20 WEBLOGGENS MYSTERIUM Weblogs Styr på tanker/holdninger Agency – effekt på læserne Reation/afreaktion (katharsis) Fællesskab

21 INFORMATION OG VIDEN MEDIER OG KOMMUNIKATION, 26-3-2004 21 WEBLOGGENS MYSTERIUM Opsummering Der opstår stadig flere valgmuligheder Frihed er ikke = lykke Informationsteknologiens paradoks: Skaber nye krav til – og muligheder for – filtrering. De fleste valg foretages vha. satisficing Mange små forandringer kan have uforudsigelige konsekvenser på et højere niveau


Download ppt "KOMPLEKSITET og CONTENT Medier og Kommunikation 26-3-2004."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google