Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Specialundervisning – en ny strategi. Specialundervisningskonference 8.dec.2009 Børn og Unge Hvad er problemet? 2006/2007 : 210 elever ( 66,6 mio.) –

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Specialundervisning – en ny strategi. Specialundervisningskonference 8.dec.2009 Børn og Unge Hvad er problemet? 2006/2007 : 210 elever ( 66,6 mio.) –"— Præsentationens transcript:

1 Specialundervisning – en ny strategi

2 Specialundervisningskonference 8.dec.2009 Børn og Unge Hvad er problemet? 2006/2007 : 210 elever ( 66,6 mio.) – undv. 62 elever( 9,7 mio.) - SFO 2007/2008: 241 elever (80 mio.) - undv. 88 elever (14,4 mio.) - SFO Incl alt en stigning fra 116,3 mio. til 135,6 mio.

3 Specialundervisningskonference 8.dec.2009 Børn og Unge Hvad gør vi? Lade stå til, de gode intentioner, motivere og lokke, Uro-projekt, KVIS projekt

4 Specialundervisningskonference 8.dec.2009 Børn og Unge Budgetforliget 2009 ” Der igangsættes en analyse af området bl.a. med henblik på at sikre, at aktiviteterne på området gennemføres med de lavest mulige omkostninger, uden at hensynet til opgavernes forsvarlige løsning tilsidesættes”.

5 Specialundervisningskonference 8.dec.2009 Børn og Unge Når vi sammenligner Vi sammenligner m.h.t. priser Vi sammenligner visitationspraksis Vi gennempløjer rapporter og undersøgelser

6 Specialundervisningskonference 8.dec.2009 Børn og Unge Hvad fandt vi? Man skal passe på med at sammenligner priser /takster m.v. – men Herning gjorde det ok Der visiteredes på mange måder, men det ændrede ikke på målgruppens størrelse eller børnenes behov Nedskæringer og bølgebrydere er ikke løsningen Hvad betyder tiltagene på voksenområdet?

7 Specialundervisningskonference 8.dec.2009 Børn og Unge Budgetforlig 2009 En langsigtet strategi 14 mio. 2009 – 2011 Holddeling Differentierede tilbud PPR arbejde konsultativt Enkelt integration Revisitation PALS og LP Økonomisk decentralisering

8 Specialundervisningskonference 8.dec.2009 Børn og Unge Økonomiske konsekvenser ved de besluttede tiltag (1) Bi- lag 20082009201020112012201320142015201620172018 1Holddeling02.6886.450 2Differentiering af tilbud (1) 00000000000 3Kompetenceud- vikling 06501.585 925000000 4 PPR ’ s udvikling 00000000000 5 PALS – projektet 231681731554 6 LP – projektet 0756160916320 7Omfordeling af ressourcer 00000000000 Sum2314.7758.9289.5058.2497.324

9 Specialundervisningskonference 8.dec.2009 Børn og Unge Økonomiske konsekvenser ved de besluttede tiltag (2) 20082009201020112012201320142015201620172018 Merudgifter til iv æ rks æ ttelse af tiltag 2314.7758.9289.5058.2497.324 Mindreudgifter Som f ø lge af iv æ rks æ ttelse af tiltag 003.0006.5008.50012.00012.500 Afkast af investeringen 2314.7755.9283.0052514.6765.176

10 Specialundervisningskonference 8.dec.2009 Børn og Unge Holddeling Øget holddeling i 0. 3.klasse – 14 stillinger

11 Specialundervisningskonference 8.dec.2009 Børn og Unge Enkelt-integration Alternativ til vidtgående specialundervisning ( støttebehov på min 8. lek. / ugen) 2007 / 2008: 05 2008 / 2009: 23 2009 / 2010: 30

12 Specialundervisningskonference 8.dec.2009 Børn og Unge Revisitation Det er svært at slippe ud af den vidtgående specialundervisning bl.a. på de grund af de store spring

13 Specialundervisningskonference 8.dec.2009 Børn og Unge AKT - kompetenceudvikling Akt-vejledere:Nuværende 35 AKT vejledere Under uddannelse: 33 AKT vejledere Studiekreds, 2 centrale AKT vejledere Treparts-midlerBl.a. 2 x 25 på tværfagligt modul

14 Specialundervisningskonference 8.dec.2009 Børn og Unge PPR arbejder konsultativt Fra støtte pædagoger til vejledningsteam (vejledningsteam) Fra støtte til korte projekter (pædagogteam) Sprogvurderinger af 3 årige (tale-lærerteamet) Arbejde med miljø mere end med barn (tale-lærerteamet) LP uddannelse til alle psykologer Nyt teoretisk grundlag ( kognitiv og narrativ) (psykolog team) Støtte op omkring enkeltintegrations indsatsen (konsulent team) COPM, School AMPS,ESI, CO-OP (ergo-teamet)

15 Specialundervisningskonference 8.dec.2009 Børn og Unge

16 Specialundervisningskonference 8.dec.2009 Børn og Unge

17 Specialundervisningskonference 8.dec.2009 Børn og Unge Differentierede tilbud Fordele der vil være en større sammenhæng mellem handicap og økonomi der vil være mulighed for, at eleven kan revisiteres til et mindre specialiseret tilbud, uden at eleven skal skifte skole (flere tilbud på paletten) man lever op til intentionen i kommunalreformen om, at der ikke skelnes så skarpt organisatorisk mellem de forskellige tilbud inden for det specialpædagogiske felt Ulemper stordriftsfordelen for den enkelte skole mindskes, idet skolens tilbud deles man skal i visitationen være skarp på, at der sker den rigtige matchning mellem handicap og tilbud

18 Specialundervisningskonference 8.dec.2009 Børn og Unge LP-modellen Læringsmiljø og Pædagogisk Analyse

19 Specialundervisningskonference 8.dec.2009 Børn og Unge Status på LP modellen Alle psykologer i PPR har fået en LP vejlederuddannelse i Norge 2 skoler er tyvstartet 2 skoler startede 1.8.2009 16 skoler er klar til at starte (vil have startet 10 skoler)

20 Specialundervisningskonference 8.dec.2009 Børn og Unge PALS – en evidensbaseret metode Positiv Adfærd i Læring og Samspil

21 Specialundervisningskonference 8.dec.2009 Børn og Unge De kommunale udfordringer Anbringelsesområdet SpecialundervisningFortsat uddannelse

22 Specialundervisningskonference 8.dec.2009 Børn og Unge Helhedsorienterede skolesystemer Individuellestøttesystem Forældre Skole-hjem samarbejde Klasse- værelset Områder udenfor undervisningsrum SFO legepladser Gange Toiletter Busholdeplads Kantine, etc.

23 Specialundervisningskonference 8.dec.2009 Børn og Unge

24 Specialundervisningskonference 8.dec.2009 Børn og Unge Struktur for implementeringen af PALS Fra 3. år Vedligeholde generelle generelle tiltag Iværksætte foregribendeindgribende Iværksætte foregribende og indgribende individuelle støttetiltag Videre udvikle 2. år generelle Iværksætte generelle tiltag Oplæring, planlægning og tilrettelægggelse af individuelle tiltag 1. år Planlægning og oplæring

25 Specialundervisningskonference 8.dec.2009 Børn og Unge Status på PALS projektet Sammen med Holstebro, Ikast-Brande og Ålborg Kommune 4 skoler i hver kommune er startet op (SFO / inst. med) Mål er 10 i Herning Kommune Fuldtidsansat PALS vejleder ( erfaren psykolog fra PPR) På landsplan driver servicestyrelsen det, men der arbejdes på at inddrage Undervisningsministeriet

26 Specialundervisningskonference 8.dec.2009 Børn og Unge Resultater - stort fald i adfærdsmæssige problemer (I Norge er det almindelige output, at man i løbet af 2 år kan halvere antallet af ekskluderende elever ) - større elev engagement - større forældre engagement - styrkelse af det faglige niveau Norge: ca. 160 skoler / 35.000 elever). USA ( over 100.000 skoler i 48 stater). Holtbjergskolen Sdr. Felding skole

27 Specialundervisningskonference 8.dec.2009 Børn og Unge Økonomisk decentralisering

28 Specialundervisningskonference 8.dec.2009 Børn og Unge Placering af økonomiske midler på nuværende tidspunkt Midler til specialundervisning Skoleafdelingen Skolerne Placering af økonomiske midler efter økonomisk decentralisering Midler til specialundervisning Skoleafdelingen Midler til specialundervisning Skolerne

29 Specialundervisningskonference 8.dec.2009 Børn og Unge Begrundelser for udlægning af økonomiske ressourcer  Lokalkendskab til den enkelte elev  Større handlefrihed til skolerne  Forbrug og økonomi skal følges ad

30 Specialundervisningskonference 8.dec.2009 Børn og Unge Gruppe A: Almindelige specialklasser Gruppe B: Specialklasser, hvor der er en udvidet specialisering i enten målgruppe eller pædagogik / indhold (de specialiserede specialklasser). Gruppe C: Centerklasser og specialskoler (de takstfinansierede tilbud). Gruppe E: Enkeltinkluderede elever. Gruppe L: Elever der er på regionale- og/ eller landsdækkende skoler

31 Specialundervisningskonference 8.dec.2009 Børn og Unge Scenariernes opbygning Betalingsmodel Hvordan skal skolerne i fremtiden betale for specialtilbud? Betalingens omfangHvilke grupper (jf. afsnit 3.2) skal der betales for? Grad af ø konomisk decentralisering Hvor stor andel af de ø konomiske ressourcer skal udl æ gges til skolerne? Administration/placering af specialtilbud Hvem skal administrere specialtilbuddene? Konsekvenser for skolerne og forvaltningen Hvilke forventede konsekvenser f å r den ø konomiske decentralisering for skolerne og forvaltningen AndetEvt. andre konsekvenser af den ø konomiske decentralisering.

32 Specialundervisningskonference 8.dec.2009 Børn og Unge Økonomiske modeller I dag : Alm. spec.undv. udlagt ( 23,7 mio.) Model 1: Special klasse udlagt ( 10,7 mio.) Model 2: Grundtakst Model 3: Alt udlagt ( ca. 130 mio. ) Enkelt integrations betydning afhænger af model

33 Specialundervisningskonference 8.dec.2009 Børn og Unge Fordelingskriterier Uddannelse Indkomst Beskæftigelse Andet (distriktsstørrelse, antal tosprogede)

34 Specialundervisningskonference 8.dec.2009 Børn og Unge Del af en helhed Skoleområdet: Vidtgående specialundervisning 2008 Differentierede tilbud primo 2009 12 års analyse marts 2009 Økonomisk decentralisering jan 2010 Midtbyanalysen februar 2010 Specialiserede socialområde: Voksen handicap august 2009 Børn /unge januar 2010 Udsatte voksne januar 2010 Samlet januar 2010 Dagtilbud - specialområde:februar 2010


Download ppt "Specialundervisning – en ny strategi. Specialundervisningskonference 8.dec.2009 Børn og Unge Hvad er problemet? 2006/2007 : 210 elever ( 66,6 mio.) –"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google