Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afVilhelm Lange Redigeret for ca. et år siden
1
80.000 indbyggere 8.000 elever 750 lærere og børnehaveklasseledere (-70) Selvforvaltning Center for uddannelse Børneudvalg Næstved Kommune
2
Skolestruktur med skolenedlæggelser 2010/ 11: Klasseoptimering Inklusion Faglighed Efteruddannelse A-08 fra 2011/ 2012 Færre lærere - mere undervisning Mere holddannelse Næstved kommune
3
Sagsnr.: 2008-23418 Dato: 15-06-2009 Dokumentnr.: 2009-208987 Sagsbehandler: Lene Marie Hatt En højere kvalitet Maksimal inklusion At flytte ressourcer fra indgribende til foregribende indsats Udlægning af den vidtgående specialundervisning Kogebogen
4
Inkludere eleverne i klasserne vha. enkeltintegration og dobbelt-klasser Lokale småkurser om eftermiddagen PPR arbejde konsultativt - dialogforum LP-modellen (Op til den enkelte skole) Anbefalinger fra kogebogen
5
Undersøgelse blandt lærerne i februar 2009 – Næstved Lærerkreds
8
Fase 1(1.8.2009 ) Midler tildeles efter faktisk visitation af distriktselever 1.8.2009 Fase 2 (1.8.2010) Midler tildeles efter 75 % faktisk visitation 1.8.2009 og 25 % efter faktorfordelingsmodel Fase 2(1.8.2011) Midler tildeles efter 50 % faktisk visitation 1.8.2009 og 50 % efter faktorfordelingsmodel Fase 2(1.8.2012) Midler tildeles efter 25 % faktisk visitation 1.8.2009 og 75 % efter faktorfordelingsmodel Fase 3(1.8.2013) Midler tildeles 100 % efter faktorfordelingsmodel Tidsplan for udlægningen
9
Der er af Capacent udregnet en faktorfordelingsmodel som er en videreudvikling af Capacents tidligere kortlægning af grundskolernes belastningsgrad i Næstved Kommune. Det er undersøgt 9 indikatorer: moderens civilstatus moderens alder beskæftigelsesstatus for begge forældre samlet bruttoindkomst moderens og faderens højeste gennemførte uddannelse indvandrer/ efterkommer kontanthjælp samt køn Faktorfordelingsmodel
10
Meget ledelses- og administrationstid Specialtilbud i kommunen udhules pga. hjemtagning eller manglende visitation Kvalifikationerne spredes Succesfulde dobbeltklasser nedlægges pga. skrantende økonomi Nye begreber opstår som f.eks. Gruppeintegration Kæmpe stigning på kørselsudgifter Tilbuddene forringes i specialklasser, da prisen sættes ned for at holde på eleverne Svært for skolerne at lave en strategi, når kommunen ikke selv har en Skolerne har en stram selvforvaltning Inklusion, hvor støttetimer er nødvendige, er dyrere end specialtilbud Konsekvenser
11
Temadag (23/2-2012) for AMR/TR/Ledere/skoleforvaltning og børneudvalg Hvad skal der til for inklusionen lykkes? Jørn Højer-Pedersen konsulent DLF Camilla Brørup Dyssegaard DPU Michael Søgaard Larsen DPU (Slides fra temadagen ligger på næstvedlærerkreds.dk) Lærerkredsens tiltag
12
Artikel i kredsbladet juni 2012 (Hvad skal der til for det lykkes) Undersøgelse i september 2012 (udfyldes af TR) Lærerkredsens tiltag KlasseEnkelt- integreret. Antal ugentlige lektioner Gruppe- integrere- de elever/ antal lektioner Dobbelt- klasse/ antal elever/ antal lektioner DiagnoseEr eleven/ele verne visiterede til tilbuddet ved udredning fra psykolog? Hvilke fagpersoner har støttefunktio nen? Hvor mange personer er støtten fordelt på?
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.