Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Orientering om fremtidig struktur i skolen

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Orientering om fremtidig struktur i skolen"— Præsentationens transcript:

1 Orientering om fremtidig struktur i skolen

2 Disposition Forslag om ændring af skolestruktur i Hirtshals Skoledistrikt sendt i høring Forløb vedr. strukturtilpasning efteråret 2014 indtil nu Økonomi, skolecentre Høringssvar fra Hirtshals Skolecenter.

3 Høring ”De to modeller til ny struktur for skolevæsnet bygger på lukning af undervisningsstederne i Tversted, Vrejlev-Hæstrup, Hundelev og Astrup, samt etablering af en specialskole med egen ledelse og aktiviteter på tre undervisningssteder i Hjørring by, samt lukning af Kløverskolen. Begge modeller indebærer desuden, at der er to alternativer vedrørende Tornby undervisningssted. Det ene alternativ indebærer, at Tornby undervisningssted lukkes, mens det andet betyder, at de tre undervisningssteder i Hirtshals Skoledistrikt bevares, men med forudsætning om, at der gennemføres en klasseoptimering, som økonomisk svarer til en lukning af Tornby undervisningssted”. Forslaget er i høring fra 28/11 – 23/ PS: Vidstrup flyttes til Højene skoledistrikt Se hele materialet på :

4 Forløb efterår 2014 Sept.: møde i visionsgruppen i Tornby med deltagelse af Arne Boelt og Daniel Rugholm- Hirtshals skolecenter havde på forhånd fremsendt et brev omkring strukturtilpasningen: Hirtshals Skolecenters holdning var og er: anerkender at Hjørring kommune er under økonomisk pres – og at Hirtshals Skolecenter er klar til at bidrage med at finde besparelser/rationaler indenfor skoleområdet Skolebestyrelsen ønsker at bevare alle 3 undervisningssteder. Skolebestyrelsen peger på 2 centrale områder: klassekvotient og m2 2 mulige scenarier: lukning af Tornby eller bevare af alle 3 undervisningssteder

5 Økonomi, Hirtshals Skolecenter
Budget 2015 ved nuværende tildelingsmodel (922 elever): godt 63 mill. kr. (skole- og FU fritidsundervisning) Ca 88 % udmøntes gennem elevtaxameter, 2-sprogede børn og udlægning af økonomi til specialklasseelever og andre elev-afhængige faktorer ( dækker alt andet end Teknisk serviceområdet: løn, undervisningsmidler, administration…). Derfor er klassekvotienten så afgørende. Ca. 12 % udmøntes gennem antal m2 bygninger ( dækker teknisk service og rengøring)- 326 kr./m2. Hertil kommer forbrug ( el, varme, vand, forsikring…) Hirtshals: m2/615 elever, Horne 4320 m2/181 elever og Tornby 3883 m2/126 elever. Klassekvotient 14/15: 21,4 elev/klasse ( 20,6 elev/klasse)

6 Høringssvar, Hirtshals Skolecenter Indhold og mulige konsekvenser
Udfordring: Hirtshals skolecenter skal finde driftsbesparelser på 2 områder: m2 og klassekvotient. drift af bygninger (m2) ca. 1.5 mill. Klassekvotient skal være ( 24 / 25 elever/klasse) Tillæg til høringssvaret, forslag om: Borgerservice i ny administration på Hirtshals skole Børnecenter Hirtshals Fælles skole- og borgerbibliotek i Hirtshals

7 Klassekvotient – hvilke muligheder?
”Optimal, maksimal klasseoptimering”: 24 – 25 elever/klasse: under forudsætning at skoledistriktsbegrebet opløses- det er absolut ikke vores forslag! (65 elever) 3X og 3Y: 29 elever, 1T: 12 elever, 1X: 17 elever, kommende bh.kl. (16/17): falder til 81 og derunder: her vil vi drøfte med forældre om den bedste løsning – og foreslå at samle klasser. Alle øvrige klasser i skolecentret har ok klassekvotient Flytte elever mellem undervisningsstederne: ganske få tilfælde- i god tid og efter aftale med forældrene: men små klasser er ”no go” Tilgang af flygtninge ( 25 familier i 2015) giver tilgang på min. 20 børn Mulighed for samlæsning på den enkelte skole ved få elever i en klasse Konklusion med udgangspunkt i nuv. elevtal: i skoleårene 15/16, 16/17 og 17/18: vi kan påvise klassekvotienter på mellem 23,5 og 25 elever/klasse

8 Nedbringe drift, bygninger 1.5 mill. hvilke muligheder?
Nedbringe skolens areal på Horne og Tornby skoler med m2 hvilken vil svare til en driftsbesparelse på ca. 1.5 mill. (tildeling pr. m2 plus forbrug) Hirtshals: m2/615 elever, Horne 4320 m2/181 elever og Tornby 3883 m2/126 elever. Hirtshals, Holmegaard, Højene, Lundergaard: 15 m2/elev- Tornby 31 m2/elev! Udnytte skolecentrets faglokaler bedre

9 Tornby Undervisningssted

10 Hvad nu? Høringssvar bearbejdes i arbejdsgruppe, MED-udvalg og Skolebestyrelse. Indhold: A) Klassekvotient næste 3 skoleår. B) Nedbringelse af antal m2. C) Skolekørsel. D) Ledelse. E) Specialklasser. F)Øvrige punkter: Fælles ledelse og øvrig samdrift skole og dagtilbud. Fælles teknisk service. Borgerservice på Hirtshals Skole. Fælles bibliotek skole-borger. Høringsfrist 23. jan: alle kan indsende høringssvar


Download ppt "Orientering om fremtidig struktur i skolen"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google