Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afArnold Vestergaard Redigeret for ca. et år siden
1
Infinit - Usability Usability test i en mindre IT virksomhed
2
Dagsorden Dafolo Usability før Hvad gjorde vi før …? Usability nu Projektet, vi har gennemført Eksempler Metoder Usability om lidt … Udfordringer Planer
3
Dafolo Mindre dansk IT virksomhed Ca. 20 ansatte i IT udviklingsafdelingen Ca. 60 personer i alt Løsninger til borgerservice og kommunal administration Med udgangspunkt i elektroniske blanketløsninger med mange år på bagen Ca. 70 kommuner som kunder Stor faglig viden om kommunal administration God og bred viden om systemudvikling Flere og flere medarbejdere med fokus på usability Mulighed for at adskille os fra konkurrenterne
4
Usability før … Ingen systematisk usability test eller brugertest Men dog et stort kundegrundlag som er blevet inddraget i udviklingen Stor omhyggelighed med løsninger – grafisk design, tabulering mm Design af løsninger ud fra standarder angående tilgængelighed I gang med indførelse af agil udvikling – Scrum Kunderne var tilstede, viljen var der (hos medarbejdere og ledelse), tiden var der, processen var i gang Manglede metode og værktøj til systematisk usability test … samt den nødvendige viden
5
Usability nu … 3 årigt samarbejde med Aalborg Universitet Dafolo får testet borgerservice løsninger AAU får testet testmetoder Test af borgerserviceløsninger Konkret blev valgt byggeansøgninger – komplekst og tidskrævende Test af elektronisk ansøgningsformular Usability rapport og forslag til ny løsning (via workshop) Design af guide til borgeren Ny test i AAU bussen ved Bauhaus Input og test hos kunder Seneste test i august 2010 Release af løsning i september, hvor (næsten) alle kritiske usability problemer er løst Gennemført undervisning for alle i udviklingsafdelingen i juni 2010
6
Byggesager – ansøgning/anmeldelse Overser feltet med valg af anmeldelse eller tilladelse(ansøgning) Forstår ikke feltet med valg af anmeldelse eller tilladelse (ansøgning) Vejledningen på bagsiden afklare ikke om der skal markeres anmeldelse eller tilladelse (ansøgning) Forstår ikke forskel på tilbygning, nybygning og andet
7
Byggesager – byggeriets type
8
Byggesager – ansøgning/anmeldelse
9
Byggesager - bilag Ved ikke hvilke bilag, der skal medsendes Usikker på, hvordan bilag vedhæftes elektronisk Hvad er ”nødvendige”
10
Byggesager - eksempel
11
Usability om lidt … Uddannelse af afdelingens usability eksperter: 6-8 medarbejdere Planlægning, gennemførelse og opfølgning på usability tests Fastlæggelse af metode, der passer til Dafolo’s virkelighed Mindre projekter Mindre virksomhed med begrænsede muligheder Dafolo’s designmanual med de bedste usability mønstre DUSK – Dafolo’s Usability og Scrum koncept Få usability tests ind som en fast del af udviklingsforløbet Udfordringer Finde testpersoner Finde en metode, der er effektiv og ”billig”
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.