Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afRandi Mortensen Redigeret for ca. et år siden
2
Robin Cheesman Hvad er fleksibel uddannelse? Overblik over undervisningsformer Fleksibel Uddannelse på Bornholm Bornholms Akademi 20. januar 2003
3
Erfaringer ● InterKomm+ 1996 – Faget Kommunikation / Åbent Universitet (Bornholm 1996-99, nu: Sjælland) ● MCC 2000 – Master of Computer-Mediated Communication (Bornholm) ● RUC 2000 – Kurser, projektarbejde
4
Arbejdsformer Kurser Opgaver Seminarer Workshops Projekt >50% – Selvstændigt – Vejledning Internater – 20% Netbaseret – 80% Grupper
5
Hv… ● Hvorfor ● Hvem ● Hvordan ● Hvad vil vi opnå ● Hvad kan gå galt
6
Hvorfor? ● For at forbedre den nuværende undervisning ● For at nå nye grupper af studerende ● For at levere indhold der kræver netbaseret undervisning ● Fordi! Tiden kræver det!
7
Hvem? ● Hvem skal studere? – Dagstuderende – Fjernstuderende – Heltid/deltid ● Hvem skal undervise? – Faste interne undervisere – Faste eksterne undervisere – Ad hoc-undervisere, gæster
8
Hvordan? ● Ved at supplere undervisningen med materialer på net ● Ved at supplere undervisningen med aktivitet/interaktion på net ● Ved helt eller delvis at erstatte tilstedeværelses-undervisning ● Ved at “automatisere” undervisningen
9
Hvad kan vi opnå? ● Nye deltagere ● Mindre frafald ● Bedre kvalitet ● Nye kompetencer ● Erfaringsudveksling ● Netværksdannelse ● Internationalisering
10
Hvad vil gå galt? Alt! ● Undervisere vil ikke ● Undervisere kan ikke ● Studerende vil ikke ● Studerende kan ikke ● Systemet er uegnet ● Systemet går ned
12
Læringsmål
13
Overvejelser ● Hvilke læringsmål? – Træning Forståelse ● Hvilken pædagogik? – Instruktivistisk Konstruktivistisk ● Hvilke interaktionsformer? – Information Samarbejde
14
Interaktionsformer ● Information/distribution – fra lærere og administration ● Kommunikation – mellem lærere og studerende – mellem studerende – mellem lærere ● Samarbejde – mellem studerende (grupper) – mellem lærere (planlægning, evaluering)
15
To tilgange DistributionKommunikation Undervisers oplæg og litteratur på nettet Opgaver lægges ud, løsninger retur Meddelelser til studerende Synkron (chat, video) Asynkron
16
Svært på nettet, fx ● Struktur – Aftaler, tovholder ● Beslutninger – Ansvarsfordeling, møder ● Informationssøgning – Kursus, udvidet biblioteksservice
17
Fordele i netmiljø, fx ● Skriftlighed – Dokumenteret forløb, arkiv – Synlighed ● Grupper, lærere ● Fleksibilitet – Tid og sted ● Studerende og lærere ● Ny kompetence
18
Nærvær Parallelle aktiviteter – Seminar – Kursus – Pensum – Evt. projekt Dominerende kommunikation – Mundtlig – Mundtlig/lytte – Mundtlig/skriftlig oversættes til …
19
Netvær Start/møde Slut/møde Få parallelle aktiviteter: – Opgaver Respons – Netseminarer Dialog – Workshops Konstruktion – Projektarbejde Samarbejde
20
Scenarier Aktiviteter ▼▼ Interaktion ▼▼ TræningSøgningKonstruktion CSCW 123 Fjern- undervisning 456 Tilstede 789
21
Scenarier Aktiviteter ▼▼ Interaktion ▼▼ TræningSøgningKonstruktion CSCW 123 Fjern- undervisning 456 Tilstede 789
22
Eks: Forelæsning Net Forelæsning Noter, materialer, øvelser på nettet Spørgsmål til underviseren Opsamling og besvarelser Forelæsning
23
Eks: Netseminar Traditionelt seminar: Undervisning Pensum/opgave Undervisning … Opgavebibliotek: materialer, links, litteratur Supplerende informationssøgning Gruppearbejde Kommentarer, sparring (underviser, medstuderende) Undervisning: Oplæg, evt. på net/video Fremlæggelser, evt. på net/video Underviser samler op, perspektiverer
24
Eks: Færdighedskursus 100% på net
25
Undervisningskultur ● Planlægning, struktur ● Disciplin: frekvens, deadlines ● Ledelsesansvar ● Løbende tilpasning ● Hurtig respons ● Skriftlig præcision ● Skriftlig aktivitet
27
Links bscw.gmd.de worldcrossing.com thinkofit.com www.vts.rdn.ac.uk www.ruc.dk/~robin
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.