Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Robin Cheesman Hvad er fleksibel uddannelse? Overblik over undervisningsformer Fleksibel Uddannelse på Bornholm Bornholms Akademi 20. januar 2003.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Robin Cheesman Hvad er fleksibel uddannelse? Overblik over undervisningsformer Fleksibel Uddannelse på Bornholm Bornholms Akademi 20. januar 2003."— Præsentationens transcript:

1

2 Robin Cheesman Hvad er fleksibel uddannelse? Overblik over undervisningsformer Fleksibel Uddannelse på Bornholm Bornholms Akademi 20. januar 2003

3 Erfaringer ● InterKomm+ 1996  – Faget Kommunikation / Åbent Universitet (Bornholm 1996-99, nu: Sjælland) ● MCC 2000  – Master of Computer-Mediated Communication (Bornholm) ● RUC 2000  – Kurser, projektarbejde

4 Arbejdsformer Kurser Opgaver Seminarer Workshops Projekt >50% – Selvstændigt – Vejledning Internater – 20% Netbaseret – 80% Grupper

5 Hv… ● Hvorfor ● Hvem ● Hvordan ● Hvad vil vi opnå ● Hvad kan gå galt

6 Hvorfor? ● For at forbedre den nuværende undervisning ● For at nå nye grupper af studerende ● For at levere indhold der kræver netbaseret undervisning ● Fordi! Tiden kræver det!

7 Hvem? ● Hvem skal studere? – Dagstuderende – Fjernstuderende – Heltid/deltid ● Hvem skal undervise? – Faste interne undervisere – Faste eksterne undervisere – Ad hoc-undervisere, gæster

8 Hvordan? ● Ved at supplere undervisningen med materialer på net ● Ved at supplere undervisningen med aktivitet/interaktion på net ● Ved helt eller delvis at erstatte tilstedeværelses-undervisning ● Ved at “automatisere” undervisningen

9 Hvad kan vi opnå? ● Nye deltagere ● Mindre frafald ● Bedre kvalitet ● Nye kompetencer ● Erfaringsudveksling ● Netværksdannelse ● Internationalisering

10 Hvad vil gå galt? Alt! ● Undervisere vil ikke ● Undervisere kan ikke ● Studerende vil ikke ● Studerende kan ikke ● Systemet er uegnet ● Systemet går ned

11

12 Læringsmål

13 Overvejelser ● Hvilke læringsmål? – Træning  Forståelse ● Hvilken pædagogik? – Instruktivistisk  Konstruktivistisk ● Hvilke interaktionsformer? – Information  Samarbejde

14 Interaktionsformer ● Information/distribution – fra lærere og administration ● Kommunikation – mellem lærere og studerende – mellem studerende – mellem lærere ● Samarbejde – mellem studerende (grupper) – mellem lærere (planlægning, evaluering)

15 To tilgange DistributionKommunikation Undervisers oplæg og litteratur på nettet Opgaver lægges ud, løsninger retur Meddelelser til studerende Synkron (chat, video) Asynkron

16 Svært på nettet, fx ● Struktur – Aftaler, tovholder ● Beslutninger – Ansvarsfordeling, møder ● Informationssøgning – Kursus, udvidet biblioteksservice

17 Fordele i netmiljø, fx ● Skriftlighed – Dokumenteret forløb, arkiv – Synlighed ● Grupper, lærere ● Fleksibilitet – Tid og sted ● Studerende og lærere ● Ny kompetence

18 Nærvær Parallelle aktiviteter – Seminar – Kursus – Pensum – Evt. projekt Dominerende kommunikation – Mundtlig – Mundtlig/lytte – Mundtlig/skriftlig oversættes til …

19 Netvær Start/møde Slut/møde Få parallelle aktiviteter: – Opgaver Respons – Netseminarer Dialog – Workshops Konstruktion – Projektarbejde Samarbejde

20 Scenarier Aktiviteter ▼▼ Interaktion ▼▼ TræningSøgningKonstruktion CSCW 123 Fjern- undervisning 456 Tilstede 789

21 Scenarier Aktiviteter ▼▼ Interaktion ▼▼ TræningSøgningKonstruktion CSCW 123 Fjern- undervisning 456 Tilstede 789

22 Eks: Forelæsning  Net Forelæsning Noter, materialer, øvelser på nettet Spørgsmål til underviseren Opsamling og besvarelser Forelæsning

23 Eks: Netseminar Traditionelt seminar: Undervisning Pensum/opgave Undervisning … Opgavebibliotek: materialer, links, litteratur Supplerende informationssøgning Gruppearbejde Kommentarer, sparring (underviser, medstuderende) Undervisning: Oplæg, evt. på net/video Fremlæggelser, evt. på net/video Underviser samler op, perspektiverer

24 Eks: Færdighedskursus 100% på net

25 Undervisningskultur ● Planlægning, struktur ● Disciplin: frekvens, deadlines ● Ledelsesansvar ● Løbende tilpasning ● Hurtig respons ● Skriftlig præcision ● Skriftlig aktivitet

26

27 Links bscw.gmd.de worldcrossing.com thinkofit.com www.vts.rdn.ac.uk www.ruc.dk/~robin

28


Download ppt "Robin Cheesman Hvad er fleksibel uddannelse? Overblik over undervisningsformer Fleksibel Uddannelse på Bornholm Bornholms Akademi 20. januar 2003."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google