Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
1
Blended learning – hvordan?
– Erfaringer fra UCC, Pædagoguddannelsen Nordsjælland Uddannelsesleder Anne Kirstine Nielsen, Lektor Therese Søgaard Mortensen, UCC, Pædagoguddannelsen Nordsjælland
2
Netuddannelser Baggrund for etableringen af netuddannelsen
på Pædagoguddannelsen Nordsjælland, UCC (tidligere Dannerseminariet, Jægerspris) Fakta om netuddannelsen, UCC Campus Nord Pædagoguddannelsens struktur og indhold
3
Netuddannelsen i tal 10 års erfaring med netuddannelse
Startet i 2003 – på grund af fald i ansøgertal I en efterspurgt uddannelse, stor viden og erfaring på feltet både organisatorisk, didaktisk, og pædagogisk Flere større projekter gennemført ika. Udviklings- midler udefra.
4
Netuddannelsen i tal Ca. 1000 studerende har dimitteret
Ca. 300 studerende aktuelt på ca. 12 hold Karaktergennemsnit ligger højere end for ordinære studerende Gennemførselsprocenten betydeligt højere – de bliver Søgningen stiger aktuelt
5
Pædagoguddannelsen – struktur og udbud
Udbyder forskellige typer af uddannelse på Pædagoguddannelsen Campus Nord Ordinære – i dagtimer ved fremmøde Ordinære – som blended learning Merit- net – som blended learning Pædagoguddannelsens struktur 3,5 års studier på Ordinær 3 års studier på merit-net (Praktikreduktion) 2 uddannelsesrum – praktik og uddannelsesstedet Obligatoriske fag og valgfrie fag. Mild specialisering - målgrupper
6
Hvem er de studerende? Optagelsen sker fra hele Nordsjælland - et uddannelsestyndt område Alder højere end ordinære uddannelse Studerende tiltrukket af fleksibiliteten –mulighed for uddannelse samtidig med andre aktiviteter Mange forpligtelser – arbejde, familie, fritidsaktiviteter Mange studerende er fastansatte i professionsfeltet
7
Pædagoguddannelsen på nettet
Uddannelse til pædagogisk arbejde med børn, unge, mennesker med sociale og psykiske problemer, mennesker med handicap Hvordan netbaserer man en uddannelse til en relationsprofession?
8
Pædagogisk afsæt? Er netuddannelse et individuelt brevkursus med prædefinerede opgaver? - eller – en uddannelseform, der bygger på dialogbaseret læring, som fordrer forpligtende deltagelse? Al uddannelsesplanlægning – også netuddannelse – baserer sig på pædagogiske afsæt.. Indlærings, erfarings eller noget helt tredje.. Har sammen betydning for udformningen af uddannelsen
9
Læring – hvordan? Viden skabes i en sociale processer – ikke (kun) som overførsler Videnskabelsesprocesser etableres gennem deltagelse – sammen med medstuderende og underviseren. Læreprocesser med kollaborativt sigte
10
Uddannelsens opbygning
Blended learning – Face-to-face undervisning og undervisning i virtuelle undervisningskonferencer Meritstuderende: Weekend seminarer ca. hver 5. uge Ordinære studerende: FTF-undervisning hver mandag Hold på 15 – 40 studerende Praksisdimensionen i uddannelsen har betydning for mængden og hyppigheden af FTF-undervisning Netdimensionen kan sætte begrænsning på holdstørrelsen
11
Uddannelsens læringsrum - FTF
Face-to-face på weekendseminarerne/mandagene: Teoretiske oplæg fra underviserne Praktiske aktiviteter i kreative/kropslige fag Diskussion
12
Uddannelsens læringsrum - nettet
Klasserummet på nettet - Hele holdet deltager Virtuelle asynkrone netdiskussioner Mange diskussioner på en gang Mange-til-mange kommunikation Maillignende skriftlige indlæg
13
Uddannelsens læringsrum - nettet
Underviseren stiller opgave eller initierer en diskussion Refleksioner over teoretiske begreber og handlen i praksis Det uendelige virtuelle rum Studerende har ‘pligt til at tale’ Underviseren samler op på diskussionerne
14
Uddannelsens læringsrum - øvrige
Desuden: Forløbsopgaver i mindre grupper 2-5 studerende – FTF-møde og/eller online samarbejde Aktiviteter i professionen – de studerendes ansættelser som et erfarings/øverum
15
Understøttelse af relationer
Tilstræbt kontinuitet i holdets undervisere igennem uddannelsen – ‘Passende mængde brudte relationer’ En studielærer gennem hele uddannelsen – fokus på holdets ønsker, behov og trivsel – samt på den enkelte studerendes studieforløb – ‘en livline’
16
Fordringer til den studerende
Selvstændig disponering af studietid – mellem familie og arbejde Være bevidst om sin betydning for medstuderendes læreproces Skal gribe klasseværelset som aldrig lukker – tydelig aktiv deltagelse Indgå i skriftlige faglige dialoger (længere faglige indlæg og chat)
17
Fordringer til underviseren
Struktureret i sin undervisningsplanlægning – og i god tid Skal etablere struktur for de studerende Skal være tydeligt og kontinuerligt tilstede på nettet – disciplineret i sin tilstedeværelse Har både en faglig og en procesvejledende funktion – opmærksomhed på relationerne
18
´det løse’ Alle undervisere – eller en særlig gruppe
Netmøder – kun om de netbaserede uddannelser En netkoordinator – fokus på særlig uddannelsesplanlægning og tilrettelæggelse Fællesmøder og fester for alle netstuderende – fokus på det sociale aspekt
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.