Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Underoverskrift (MetaUM str. 16) Sverige – den korteste vej til Eksport Oplæg ved Marianne Peters, handelschef, den danske ambassade i Stockholm januar.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Underoverskrift (MetaUM str. 16) Sverige – den korteste vej til Eksport Oplæg ved Marianne Peters, handelschef, den danske ambassade i Stockholm januar."— Præsentationens transcript:

1 Underoverskrift (MetaUM str. 16) Sverige – den korteste vej til Eksport Oplæg ved Marianne Peters, handelschef, den danske ambassade i Stockholm januar 2015

2 Sverige - danmarks næststørste eksportmarked - hvorfor? Stabil økonomi og stabile vækstrater. Stor købekraft – højt BNP pr. indbygger. Geografisk nærhed – det er bare over broen, men muligheder i hele Sverige. Arealmæssigt kæmpeland. Samfundsmæssigt ligner vi hinanden (men der er også forskelle). Forbrugsmønster der ligner det danske – ”hvad der sælger i DK sælger også i Sverige”. Store industrikoncerner. Springbrædt til andre eksportmarkeder.

3 Internationale Brands

4 Sektortendenser = muligheder IT: stærkt fokus på digitalisering og smarte løsninger i både privat og offentlig sektor. Energi: rekordhøje investeringer i energisektoren: udbygning af VE, ex. havvindmøller og solenergi, og elnettet, inkl. smart grid. Miljø: fokus på innovative løsninger på vandområdet. Byggeri: tilflytning fra land til by - vækst og udbygning af de store byer. Design og arkitektur: Danmark nyder stor anerkendelse, flere store prestigeprojekter i Sverige. Sundhed: patienten i fokus og øget fokus på folkesundheden. Velfærdsteknologi og digitalisering. Fødevarer: økologi og fødevarer med en ”historie”.

5 At gøre forretning i Sverige Danske virksomheder er kendt for Kvalitet og know-how Levering til tiden Fleksibilitet og udvikling ”Husk at tælle fingrene efter” ”Vi har ombestemt os” Svenskerne går efter langsigtet samarbejde, relationer er vigtige. Derfor er den svenske beslutningsproces lang, men det betyder at: Svenskerne er meget loyale kunder

6 Kulturforskelle DanskereSvenskere IndividualisterKollektivister UformelleFormelle HandlingsorienteredeAnalytiske Kort tidshorisontLang tidshorisont PragmatikereKompromissøgende RisikovilligeMindre risikovillige Grundig forberedelse og opfølgning er nøglen til succes …husk at Sverige er et udland!

7 Mødet med det svenske marked Forbered jer grundigt, læs deres hjemmeside – for svenskerne læser jeres. Hold din aftale, kom til tiden og lad være at aflyse. Tag om nødvendigt mødet på engelsk. Vær omhyggelige med opfølgning, tag flere møder, få flere folk med. Beslutningsprocessen er lang. Fortvivl ej; det giver meget loyale kunder i den anden ende.

8 Hvad kan vi tilbyde? Markedsanalyser skræddersyet din virksomhed Vi hjælper med at navigere - svenskerne er verdensmestre i bureaukrati. Vi identificerer leads og samarbejdspartnere. Vi åbner døre, får møderne i stand og rådgiver omkring mødeforløb. Vi sikrer fremdrift i jeres salgsproces. Vi guider om potentielle faldgruber i forhold til den svenske forretningskultur. Længerevarende rådgivningsforløb, som skaber større værdi for din virksomhed.

9 Ambassadens Handelsafdeling - skræddersyet sektorrådgivning – mød os senere Marianne Peters Stina Aunapuu Leder af handelsafdelingen Sektor: Arkitektur og byggeri, Mail: marpet@um.dk mode, møbler.marpet@um.dk Tlf.: +46 (0)8 406 75 15 Mail: annaun@um.dkannaun@um.dk Tlf.: +46 (0)8 406 75 18 René George Jensen Charlotte Falk Johansson Jane Søborg Skog Sektorer: Industri, under- Sektorer: Fødevare og Sektor: IKT leverandører, maskiner, sundhed Mail: jaskog@um.dkjaskog@um.dk energi & miljø Mail: chajoh@um.dk +46(0)8 406 75 13chajoh@um.dk Mail: reneje@um.dk Tlf.: +46 (0)8 406 75 11reneje@um.dk Tlf.: +46 (0)8 406 75 14

10 Vi ses i Stockholm


Download ppt "Underoverskrift (MetaUM str. 16) Sverige – den korteste vej til Eksport Oplæg ved Marianne Peters, handelschef, den danske ambassade i Stockholm januar."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google