Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

THIS IS THE HEADER. EDIT VIA THE "VIEW -> HEADER AND FOOTER"-MENU

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "THIS IS THE HEADER. EDIT VIA THE "VIEW -> HEADER AND FOOTER"-MENU"— Præsentationens transcript:

1 THIS IS THE HEADER. EDIT VIA THE "VIEW -> HEADER AND FOOTER"-MENU
UDENRIGSMINISTERIET, MINISTRY OF FOREIGN AFFAIRS OF DENMARK at begå sig på det svenske marked & temperaturen NETOP NU – hvor er de bedste muligheder. Handelschef Mette ehlers mikkelsen, den danske ambassade i stockholm 6.september 2011, smv-netværksmøde i århus , væksthus midtjylland This is the footer. Edit via the "view -> Header and Footer"-menu

2 Agenda Den økonomiske udvikling i Sverige Dansk eksport til Sverige
UDENRIGSMINISTERIET, MINISTRY OF FOREIGN AFFAIRS OF DENMARK Agenda Den økonomiske udvikling i Sverige Dansk eksport til Sverige Overvejelser i forbindelse med eksport til Sverige Forretningskultur: Sprog, svensk grundighed, demokratisering og humor Svenskernes syn på danskere Danskernes syn på svenskere Handelsafdelingen på ambassaden i Stockholm Sektorer Q&A

3 Den økonomiske udvikling i Sverige
THIS IS THE HEADER. EDIT VIA THE "VIEW -> HEADER AND FOOTER"-MENU UDENRIGSMINISTERIET, MINISTRY OF FOREIGN AFFAIRS OF DENMARK Den økonomiske udvikling i Sverige BNP-vækst Pct. Kilde: Konjunkturinstitutet, Konjunkturlägen 2011 This is the footer. Edit via the "view -> Header and Footer"-menu

4 Dansk eksport til sverige
THIS IS THE HEADER. EDIT VIA THE "VIEW -> HEADER AND FOOTER"-MENU UDENRIGSMINISTERIET, MINISTRY OF FOREIGN AFFAIRS OF DENMARK Dansk eksport til sverige . Kilde: Berlingske Tidende, Jyllandsposten, Børsen This is the footer. Edit via the "view -> Header and Footer"-menu

5 Overvejelser ifm. kommende eksport
THIS IS THE HEADER. EDIT VIA THE "VIEW -> HEADER AND FOOTER"-MENU UDENRIGSMINISTERIET, MINISTRY OF FOREIGN AFFAIRS OF DENMARK Overvejelser ifm. kommende eksport Eksportstrategi: Kunde/partner/agentsøgninger Etablering (filial, datterselskab, aktieselskab)? Salg (handelsrejsende, handelsagenter, eneforhandlere) Andre aspekter som man ikke i samme udstrækning kan læse sig til: Hvordan man begår sig på det svenske marked: Forretningskultur, sproglige udfordringer, svenskernes syn på danskere, takt og tone i Sverige og meget andet… This is the footer. Edit via the "view -> Header and Footer"-menu

6 THIS IS THE HEADER. EDIT VIA THE "VIEW -> HEADER AND FOOTER"-MENU
UDENRIGSMINISTERIET, MINISTRY OF FOREIGN AFFAIRS OF DENMARK Sprog Undervurdér ikke de sproglige problemer Den ene part (oftest den danske) forsøger at gøre sig forstået ved at bytte enkelte centrale ord ud. Dette fungerer ofte ved personlige møder, men bliver sværere i telefon Svensktalende personale Markedsføringsmateriale på svensk eller engelsk Svensk telefonnummer og en svensk kundeservice This is the footer. Edit via the "view -> Header and Footer"-menu

7 THIS IS THE HEADER. EDIT VIA THE "VIEW -> HEADER AND FOOTER"-MENU
UDENRIGSMINISTERIET, MINISTRY OF FOREIGN AFFAIRS OF DENMARK Svensk grundighed Svensk grundighed kommer til udtryk ved: En mere formel tilgang i forbindelse med indgåelse af aftaler Der lægges stor vægt på skriftlige aftaler og øvrig dokumentation Referencer er i Sverige endnu vigtige end i Danmark, f.eks. er det godt med store, internationalt kendte virksomheder på kundelisten This is the footer. Edit via the "view -> Header and Footer"-menu

8 THIS IS THE HEADER. EDIT VIA THE "VIEW -> HEADER AND FOOTER"-MENU
UDENRIGSMINISTERIET, MINISTRY OF FOREIGN AFFAIRS OF DENMARK humor Der er forskel på svensk og dansk humor: Vi finder ikke altid de samme ting, situationer eller vittigheder morsomme Gode råd: Dansk humor, som sammenlignet med svensk er ganske sarkastisk og ”sort”, kan bringes i spil efter eventuelle forhandlinger er blevet afsluttet; men skal stadig bruges med elegance og raffinement Dansk humor bygger i vid udstrækning på selvironi, hvilket man bør være tilbageholdende med, da det meget ofte misforstås og skaber akavede situationer frem for at løse stemningen op, som man ellers som dansker havde forestillet sig Undgå vittigheder om ’Forbuds-Sverige’ This is the footer. Edit via the "view -> Header and Footer"-menu

9 Stærk svensk demokratisering
THIS IS THE HEADER. EDIT VIA THE "VIEW -> HEADER AND FOOTER"-MENU UDENRIGSMINISTERIET, MINISTRY OF FOREIGN AFFAIRS OF DENMARK Stærk svensk demokratisering Der er stor forskel på virksomhedskulturen i svenske og danske virksomheder: I Sverige er der en stærk ”demokratisering” i virksomhederne. Beslutninger skal ofte stemmes af i flere forskellige led i organisationen; inden den endelige beslutning træffes. Den svenske virksomhedskultur er konsensusbaseret, dvs. der er ofte behov for adskillige møder med den svenske modpart, før et nyt produkt eller en ny partner accepteres Gode råd: Man skal som dansk virksomhed i en forhandlingssituation sikre sig, at den kontakt man har hos en svensk virksomhed rent faktisk har mandat til at forhandle og træffe beslutninger This is the footer. Edit via the "view -> Header and Footer"-menu

10 Forskelle i virksomhedskultur
THIS IS THE HEADER. EDIT VIA THE "VIEW -> HEADER AND FOOTER"-MENU UDENRIGSMINISTERIET, MINISTRY OF FOREIGN AFFAIRS OF DENMARK Forskelle i virksomhedskultur Grundig forberedelse og opfølgning er nøglen til succes Danskere Svenskere Individualister Kollektivister Uformelle Formelle Handlingsorienterede Analytiske Kort tidshorisont Lang tidshorisont Pragmatikere Kompromissøgende Risikovillige Mindre risikovillige This is the footer. Edit via the "view -> Header and Footer"-menu

11 Svenskernes syn på danskere
THIS IS THE HEADER. EDIT VIA THE "VIEW -> HEADER AND FOOTER"-MENU UDENRIGSMINISTERIET, MINISTRY OF FOREIGN AFFAIRS OF DENMARK Svenskernes syn på danskere Svenskernes opfattelse af danskere: Afslappede og gemytlige Dygtige og effektive Danmark betragtes også som mere ”kontinentalt” i en positiv forstand, idet landet ses som trinet til kontinentet; til Europa. Bemærk dog: Man kan risikere at blive konfronteret med spørgsmål om den danske indvandringspolitik, som en del svenskere finder urimelig. Svenskere er næsten lidt bange for at forhandle med danskere, da DK er kendt som handelsnation, og man siger, at en svensker ikke kan vinde en forhandling med en dansker. This is the footer. Edit via the "view -> Header and Footer"-menu

12 Danskernes syn på svenskere
THIS IS THE HEADER. EDIT VIA THE "VIEW -> HEADER AND FOOTER"-MENU UDENRIGSMINISTERIET, MINISTRY OF FOREIGN AFFAIRS OF DENMARK Danskernes syn på svenskere Dansk vittighedstegning: Dr. Valfrid Palmgren Munch-Petersen og andre med hende paastaar, at vi ser ned på svenskerne… … men det gør vi slet ikke! Kilde: Politiken This is the footer. Edit via the "view -> Header and Footer"-menu

13 Handelsafdelingen på ambassaden i Stockholm
UDENRIGSMINISTERIET, MINISTRY OF FOREIGN AFFAIRS OF DENMARK Handelsafdelingen på ambassaden i Stockholm Hvem er vi? En handelschef, seks virksomhedsrådgivere og to handelspraktikanter Sektorer Electronics & ICT FMCG & Food Fashion, Furniture, Clothing and Design Building and construction Machinery, Sub-supplier & Outsourcing Energy, Environment and Agriculture Health Defence

14 FMCG og Fødevarer Kontakt: Charlotte Mikala Hoff +46 (0)8 406 75 14
UDENRIGSMINISTERIET, MINISTRY OF FOREIGN AFFAIRS OF DENMARK Kontakt: Charlotte Mikala Hoff +46 (0)     FMCG og Fødevarer Trends Stort fokus på oprindelse og nærproduktion Stort fokus på bæredygtighed både hos private og offentlige forbrugere Økologi Mikrobryggerier Delikatesser og specialiteter Functional food Muligheder Indpakning og branding Storytelling Co-branding Dansk økologi-fremstød i Sverige

15 Industri Maskiner – Underleverancer
UDENRIGSMINISTERIET, MINISTRY OF FOREIGN AFFAIRS OF DENMARK Kontakt: Søren Westerberg +46 (0) Industri Maskiner – Underleverancer Trends Branchen er i god fremgang Bil- og Maskinindustri fører an Der ansættes ingeniører og faglærte Muligheder Traditionelt en stor aftager af danske produkter (næststørst efter Tyskland) Danske underleverandører er kendt for at levere kvalitet til tiden Fællesstand på Nordeuropas største underleverandørmesse, Elmia Subcontractor d november 2011

16 Byggeri og anlæg Kontakt:
UDENRIGSMINISTERIET, MINISTRY OF FOREIGN AFFAIRS OF DENMARK Kontakt: Helena Olla Grimault +46 (0) Byggeri og anlæg Trends Stor boligmangel i Sverige først og fremmest i storbyerne Fokus på udvikling af national infrastruktur Valg af energi- og miljørigtige byggematerialer Muligheder Branchen er generelt i stærk vækst Riksdagen har over de næste ti år afsat SEK 500 mia. til udvikling af infrastrukturen

17 Energi og miljø Trends Vindenergi er i stærk vækst
UDENRIGSMINISTERIET, MINISTRY OF FOREIGN AFFAIRS OF DENMARK Kontakt: Sten Lillienau +46 (0) Energi og miljø Trends Vindenergi er i stærk vækst Sveriges bilpark skal i 2030 være uafhængig af fossilt brændstof Muligheder Alle former for leverancer til vindindustrien Biobrændsel Miljøteknik

18 Møbler – Design – mode Trends Wellness i stor udvikling
UDENRIGSMINISTERIET, MINISTRY OF FOREIGN AFFAIRS OF DENMARK Møbler – Design – mode Kontakt: Stina Aunapuu +46 (0) Trends Wellness i stor udvikling Skohandelen slog rekord i 2010 Voksende e-handel, især blandt kvinder Muligheder Dansk design er et stærkt varemærke Fokus på innovation og design Stockholm Furniture Fair Boliger sættes i stand med offentligt tilskud – nye køkkener

19 IKT IT – Telekommunikation - Elektronik
UDENRIGSMINISTERIET, MINISTRY OF FOREIGN AFFAIRS OF DENMARK IKT IT – Telekommunikation - Elektronik Trends Nordens største IT-sektor med vækst på 5% årligt Stort fokus på e-readiness blandt myndigheder Muligheder Løsninger til samkøring af offentlige systemer E-handelsmarkedet vokser hurtigt Mangel på kompetent arbejdskraft i Sverige

20 Sundhed – Medico - Pleje
UDENRIGSMINISTERIET, MINISTRY OF FOREIGN AFFAIRS OF DENMARK Sundhed – Medico - Pleje Trends Befolkningen bliver ældre Privatiseringer i hjemmeplejen og sygehusvæsenet Muligheder Udstyr til ældreplejen IT-løsninger til sundhedssektoren generelt

21 Handelsafdelingen på ambassaden i Stockholm
UDENRIGSMINISTERIET, MINISTRY OF FOREIGN AFFAIRS OF DENMARK Handelsafdelingen på ambassaden i Stockholm Markeds-, sektor- og konkurrentanalyse Identifikation, kontakt og forhandling med kunder og/eller partnere (vi går længere end du tror!) Identifikation af og kontakt til nøglepersoner (private eller offentlige beslutningstagere) Rekruttering Etablering af virksomhed (i samarbejde med banker, revisorer og jurister) Promotion og PR-aktiviteter (på ambassaden eller andre relevante steder) Eksportforberedelse for SMV’er og Sverige som første eksportmarked Public Service


Download ppt "THIS IS THE HEADER. EDIT VIA THE "VIEW -> HEADER AND FOOTER"-MENU"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google