Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Forandringsteori for Lektiehjælpscafeer under Red Barnet Ungdom

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Forandringsteori for Lektiehjælpscafeer under Red Barnet Ungdom"— Præsentationens transcript:

1 Forandringsteori for Lektiehjælpscafeer under Red Barnet Ungdom
Udfordringer: Rekruttering af frivillige og brugere en løbende udfordring Ofte udskiftninger i frivilliggruppen og begrænsede ’ud af huset’ aktiviteter Manglende forventningsafstemning i frivilliggruppen og begrænset synliggørelse af relevante redskaber Afhængige af samarbejdspartnere ift. lokaler mm. hvilket kræver løbende forventningsafstemning, omorganisering, ejerskab mm. Karakter gab i forhold til etnisk minoritetsunge samt lavere uddannelsesfrekvens Manglende hjælp til lektielæsning hjemmefra for etnisk minoritetsunge samt begrænset uddannelsesstøtte Sproglige udfordringer i forhold opgaveforståelse – og det er ikke ”cool” at læse lektier Forældrene har begrænsede netværk og har i mindre grad indsigt i tilbud, muligheder og rettigheder Det er svært at opbygge fortrolighed mellem frivillige og unge – kræver ressourcer ifm. brobygningsaktiviteter Forældreinddragelse er begrænset jf. dialog, fremmøde, tilladelser mm. Målgruppe: Børn og unge mellem 6-18 år fra udsatte boligområder, som primært har etnisk minoritetsbaggrund - og sekundært deres forældre Frivillige Samarbejdspartnere Ressourcer Aktiviteter Resultater (kort/langt sigt) Effekter Børn og unge i udsatte bolig-områder har styrket selvværd og har et positivt syn på fremtiden Koordinatorer/projektledere Lektiehjælpscafeer: Lektiehjælp Socialt samvær Uformel uddannelsesvejledning Målgruppen tilbydes fast lektiehjælp, virksomhedsbesøg, uformel vejledning mm. Børn og unge i udsatte bolig-områder fastholdes gennem et uddannelsesfokus i varig beskæftigelse eller uddannelse (mål om at 95 % unge gennemfører en ungdomsuddannelse) Red Barnet Ungdom SEKR Målgruppen opnår positiv voksenkontakt og opmærksomhed én til én Målgruppen føler bedre trivsel i skolen og har øget motivation til læring Kommunale aktører Øvrige samarbejdspartnere Ud af huset aktiviteter: Inddragelse af børn og unge Oplæg i huset Besøg virksomheder, udd.institutioner mm. Målgruppen har flere succesoplevelser i forhold til deres skolegang Forældre til målgruppen er i højere grad inddraget i deres barns skole og uddannelsesforløb Børn og unge i udsatte bolig-områder agerer som rettighedsbærere og ikke ofre – målgruppen har lige muligheder som alle andre unge og bidrager aktivt som medborgere til styrket sammenhængskraft i byen Målgruppen har styrkede netværk på tværs, herunder styrket indsigt og kendskab til hinanden på tværs af unge og frivillige Forældreaktiviteter: Udarbejde inddragelsesstrategi Sommerfest Mad arrangementer Målgruppen har styrket indsigt og evner at agere på baggrund i rettigheder ift. job og uddannelse Aktivitetsniveau: Indikatorer og succeskriterier Deltagelse af børn og unge i cafeen (min. 10 brugere pr. åbningsdag) Åbningstider (min. 2 timer pr. åbningsgang) Frivillige (min. 5 frivillige tilknyttet lektiecaféen) Deltagelse af forældre (1-2 forældreaktiviteter pr. år) Dialog med samarbejdspartner (1 møde halvårligt) Afholdelse af aktiviteter i og ud af huset (4 årligt) Kompetenceudvikling af frivillige (min. 2 frivillige deltager i kompetencegivende aktiviteter hvert halve år) Rekruttering og formidling Udarbejdelse af strategi Opsøgende arbejde Udarbejdelse kommunikations-materiale Styrket ejerskab i frivilliggruppen og deltagelse i beslutningsprocesser Der eksisterer en gensidig forståelse for hinanden blandt unge og frivillige Resultatniveau: Indikatorer og succeskriterier Faglige ressourcer for målgruppen styrkes (kvartalsvis kvalitativ vurdering af frivillige målt på de faste brugere) Stemning i lektiecafe og trivsel (kvartalsvis kvalitativ vurdering af projektleder/frivillige) Engageret og tilfreds frivilliggruppe (kvalitativ vurdering i kvartalsvise statusrapporter) Frivillige har fået kompetenceløft gennem løbende opkvalificering De frivillige er motiverede og fastholdes i projektet samt nye frivillige tiltrækkes automatisk Uddannelsesdage og møder med frivillige: Forventningsafstemning Redskaber Styrket profilering af projektet ift. målgruppen samt tydeliggjort profil eksternt og internt Frivilliggruppen har ressourcer til at rumme hele målgruppen og imødekomme de forskellige behov Koordinatorfunktion: SEKR understøttelse Ansøgninger/forankring Møder med projektledere Frivilligmøder efter behov Møder med samarbejdspartnere Mulige pulje/fondsansøgninger afklaret og fokuserede ansøgninger afsendt Tydelig forventningsafklaring til samarbejdspartnere og klar forståelse af ejerskab/ansvar


Download ppt "Forandringsteori for Lektiehjælpscafeer under Red Barnet Ungdom"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google