Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afPernille Jeppesen Redigeret for ca. et år siden
1
Biblioteksservice i landdistrikterne Erfaringer, modeller og perspektiver Om undersøgelsen Diskursive kampe Spørgeskemaundersøgelsen Perspektiver Gunnar Lind Haase Svendsen Professor mso Center for Landdistriktsforskning, Syddansk Universitet, Esbjerg
2
Formål: at kortlægge modeller for biblioteksservice i de danske landdistrikter Projektdeltagere: Ringkøbing-Skjern Bibliotekerne, Varde Bibliotek, Esbjerg Kommunes Biblioteker og Center for Landdistriktsforskning, Syddansk Universitet, Esbjerg Medfinansiering: Styrelsen for Bibliotek og Medier Undersøgelsesdesign: Litteraturstudie og spørgeskemaundersøgelse blandt 62 bibliotekschefer i yder-, land- og mellemkommuner (besvarelsesprocent på 98%) Opfølgende undersøgelse i gang Overordnet
3
Diskursive kampe inden for biblioteksvæsenet 2001-2009 CENTRALISERINGS- DISKURS DECENTRALISERINGS- DISKURS InteresseForsvar for den lokale filial Centralisering for at opnå stordriftsfordele Deltagere Bibliotekschefer i udkantskommuner Bibliotekschefer i urbant prægede kommuner, samt politikere Nøgleord Nærdemokrati; Hensynet til unge og ældre; Vigtige mødesteder Øget biblioteksudbud; Stordriftsfordele; Strukturændringer
4
Folkebibliotekernes betjeningssteder 1996-2008 (Kilde: Styrelsen for Bibliotek og Medier 2008)
5
Filialer: Benyttet af 90% af kommunerne. Væld af aktiviteter. Frivilligfilialer, selvbetjente filialer og især kulturhuse anses som gode alternativer til mere traditionel betjening i form af bogbusser og filialer Bogbusservice: Benyttet af 40% af kommunerne, fortrinsvis yder- og landkommuner. Afhentningssteder og depoter: Ikke den store interesse
6
Hvordan vil du vurdere udviklingen af jeres biblioteksservice i landdistrikterne siden 1/1 2006? (n=61)
7
ØVRIGE SVAR Flere arrangementer for børn / Det samlede udlån i de nedlagte filialområder er på samme niveau som før nedlæggelserne/ Mere samarbejde med lokale interessenter/ Bedre IT-faciliteter/ Biblioteket kommer/ PR kampagne/ Tidssvarende fysiske lokalbiblioteker/ Vi har fået en bibliotekspolitik at styre efter/ Tidligere havde kommunens anden største by (Auning) ikke et bibliotek/ Bedre betjening af Ullerslev centralskole/ Vi har koncentreret os om fysiske steder, der kan noget/ Flere arrangementer for børn og voksne/ IT-undervisning/ Meget populær service til daginstitutioner/ Øget synlighed
8
Forklar hvorfor jeres biblioteksservice i landdistrikterne er blevet dårligere (n=17, antal svar i alt: 19)
9
Hvordan vil du vurdere borgernes tilfredshed med jeres biblioteksservice i landdistrikterne? (n=53)
10
Forklaring på, hvorfor borgerne er tilfredse (n=50, antal svar i alt: 74)
11
Beskriv kort de største ulemper ved jeres biblioteksservice i landdistrikterne (n=61, antal svar i alt: 74)
12
Perspektiver
13
NOGLE HOVEDTENDENSER Diskursive kampe: Forsvar af MIN model Generelt gået godt efter kommunesammenlægningerne – bedre udnyttelse af materialesamling og mere fleksibilitet, inkl. personale Øget diversitet i udlånsmateriale og i aktiviteter Der er dog også udkantsområder, der føler de sakker bagud Frygt for fremtidige besparelser på biblioteksområdet Bibliotekerne er efter alt at dømme blevet mere ’sociale’ – indlejrede i steder, hvor folk mødes, fx kulturhuse
14
TRE PERSPEKTIVER 1.Kunne bibliotekerne i stigende grad indgå i bygningsfællesskaber? (fx kulturhuse) 2.Kunne biblioteksfilialerne i stigende grad bruge selvbetjening, også om aftenen? 3.Kan man i stigende grad udnytte frivillig arbejdskraft?
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.