Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Humanistundersøgelsen 2007 miniSeminar 6. maj 2008 Flemming Meier, CBS Learning Lab

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Humanistundersøgelsen 2007 miniSeminar 6. maj 2008 Flemming Meier, CBS Learning Lab"— Præsentationens transcript:

1 Humanistundersøgelsen 2007 miniSeminar 6. maj 2008 Flemming Meier, CBS Learning Lab fm.ll@cbs.dk

2 Undersøgelsen •Gennemført i efteråret 2007. •Omfattende spørgeskema. •Dimitterede kandidater og bachelorer 2001-2006 er blevet spurgt. •Cand.ling.merc, Cand.merc.fil, Cand.merc.int. (BLC)

3 Undersøgelsen •Cirka 50% har besvaret – 1234 og her af er 863 dimitterede kandidater. •Tilsvarende undersøgelser på fem andre universiteter. •Rapport udkom slutningen af februar 2008.

4 Hvor arbejder dimittenderne? •85%, af dimittenderne er ansatte •5% er selvstændige •9% er ledige •1% er i gang med en fuldtidsuddannelse. •De senest uddannede er i højest grad arbejdsløse.

5 (hvad tjener de?) •Næsten 60% tjener mere end 30.000 om måneden. •CMI og CMF tjener mest.

6 Hvor arbejder dimittenderne? •82% i private vsh. •13% i staten •2% i kommuner og regioner •3% i interesseorg.er. •CMF arbejder i højest grad i staten (17%). •Flere end halvdelen arbejder i virksomheder med over 250 ansatte.

7 Hvad laver de i deres jobs? •Dimittenderne bruger tid på mange forskellige jobfunktioner i mange forskellige grader (målt i tid) og kombinationer. •De største andele af dimittenderne bruger tid på: •’Analyse’ (85%), ’administration’ (81%), ’tekstproduktion’ (77%), ’strategisk kommunikation’ (71%) og ’rådgivning og vejledning’ (70%)

8 Hvad laver de i deres jobs? •Næsten alle (98%) CMF’erne og CMI’erne bruger tid på ’analyse’, mens 74% af CLM’erne bruger tid på ’analyse’. •Samtidig bruger en lstørre andel af CLM’erne tid på ’administration’ sammenlignet med (især) CMI’erne. •To tredjedele af CLM’erne bruger tid på ’oversættelse’, mens kun hhv. 15% af CMF’erne og 26% af CMI’erne bruger tid på denne jobfunktion.

9 Hvad laver de i deres jobs? •To tredjedele bruger meget tid på kun en eller to jobfunktioner. •Specialiseringer i retning af analyse (CMI og CMF), rådgivning og vejledning (CMI og CMF), kommunikation (alle), administration (CLM), oversættelse (CLM) eller tekstproduktion (CLM) træder dermed frem. •15% har ledelsesansvar - langt de fleste i forhold til færre end 10 ansatte.

10 Sammenhæng mellem job og uddannelse •13% svarer at deres job ligger i direkte forlængelse af deres kandidat- eller specialeafhandling •42% svarer at deres job ligger inden for uddannelsens traditionelle ansættelsesområde •38% svarer at deres job ligger uden for uddannelsens traditionelle område, men at jobbet kræver kompetencer fra en videregående uddannelse. •7% svarer at der ingen faglig sammenhæng er mellem deres uddannelse og deres nuværende job.

11 Er dit job en akademisk stilling? •62% har svaret ja •23% har svaret nej •15% har svaret ved ikke. •Der er en større andel af CLM’erne der svarer nej eller ved ikke.

12 Hvordan synes de deres uddannelse GENERELT har rustet dem til arbejdslivet? •43% svarer ’i høj grad’. •50% svarer ’i nogen grad’. •7% svarer ’i mindre grad’ •1% svarer ’slet ikke’.. •Dimittenderne fra CMI og CMF er noget mere tilfredse, idet en større del af dem svarer ’i høj grad’ (53%) •35% af CLM’erne svarer ’i høj grad’.

13 Hvad (siger de) vil kunne ruste fremtidige studerende bedre til arbejdslivet? •’Opgaveløsning i samarbejde med virksomheder’ (55%) •’Bedre mulighed for praktik i uddannelsen’ (50%) •’Flere praktiske opgaver og fag’ (26%) •’Flere valgfag der retter sig direkte mod virksomhederne’ (20%) •’Flere metode- og redskabsfag’ (17%) •Flere end tre fjerdedele af dimittenderne har sat kryds ved et eller flere af de tre højest scorende af forslagene.

14 Sammenfatttende •Dimittenderne klarer sig godt •De arbejder med kombinationer af mange jobfunktioner og specialiserer sig i retning af enten administrative opgaver eller analytiske eller service. Strategisk kommunikation, formidling og lignende er vigtigt hos næsten alle. •Praktikordninger ønskes!


Download ppt "Humanistundersøgelsen 2007 miniSeminar 6. maj 2008 Flemming Meier, CBS Learning Lab"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google