Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Social- og sundhedshjælper retning

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Social- og sundhedshjælper retning"— Præsentationens transcript:

1 Social- og sundhedshjælper retning
Grundforløbet Social- og sundhedshjælper retning

2 Forløb: Ny bekendtgørelse De særlige kompetence mål Konsekvenser:
I undervisningen I virksomhedsophold

3 Ny bekendtgørelse Den pædagogiske retning - Ingen ændring
Social og sundhedshjælper retning De fælles kompetencemål – ingen ændring De særlige kompetencemål – ændringer

4 Ændringer Væsentligste ændringer Fra 7 til 10 kompetencemål
Ændring af fokus fra individ til socialfaglig person Gå fra at inddrage og anvende viden til at redegøre for viden Bevidsthed om ansættelsesforhold

5 Ny bekendtgørelse 1. Udvise forståelse for de rettigheder og pligter, som følger af et ansættelsesforhold, samt udvise forståelse for det faglige og personlige ansvar, der er forbundet med at arbejde inden for social- og sundhedsområdet

6 2. beskrive social- og sundhedsvæsenets opbygning og faggruppens placering i systemet samt forstå betydningen af sundhedsfaglig dokumentation og ansvaret herfor

7 3 medvirke til sundhedsfremme på baggrund af en helhedsforståelse af sundhedsbegrebet og ud fra problemstillinger vedrørende sundhed i erhvervsmæssige, samfundsmæssige og personlige sammenhænge svarende til grundfaget sundhed?

8 4. Medvirke til at igangsætte aktiviteter for andre ud fra aktiviteters betydning for menneskers sundhed og trivsel i hverdagen

9 5. anvende grundlæggende udviklings- og socialpsykologiske begreber til at forstå menneskelige relationer

10 6. Anvende viden om faktorer, der fremmer eller hæmmer den enkeltes motivation for egenomsorg, vedligeholdelse af sin praktiske funktionsevne og aktivitet

11 7. Anvende hverdagssproget professionelt og situationsbestemt i løsningen af arbejdsopgaver og i mødet med andre mennesker samt har kendskab til de almindeligst forekommende fagudtryk inden for området

12 8. forstå betydningen af at arbejde med konflikthåndtering.

13 9. Anvende hygiejniske principper for personlig pleje og udvise etisk forståelse i sine handlinger 10. redegør for organsystemernes opbygning og basale funktioner

14 11. redegøre for og handle fagligt korrekt i forhold til naturfaglige problemstillinger inden for social- og sundhedsområdet på baggrund af naturfaglig viden og færdigheder svarende til grundfaget naturfag, niveau F.

15 Undervisningen Hvilke ændringer vil det medføre her?
Grundfaget sundhed er nyt Øget fokus på dokumentation Mindre fokus på individet og mere fokus på den professionelle rolle Og måske øget niveau i undervisningen da eleverne nu skal kunne redegøre for tingene

16 Grundfaget sundhed 1 uge Undervisningens mål er, at eleven kan
handle bevidst i forhold til fysiske, hygiejniske og ernæringsmæssige aspekter, som kan højne sundheden, forholde sig til sammenhængen mellem befolkningens sundhedstilstand og den samfundsmæssige udvikling og forstå betydningen af forebyggelse og sundhedsfremme og kan handle derefter. Der arbejdes ud fra de 3 perspektiver, det personlige, det erhvervsrettede og det samfundsrettede perspektiv.

17 Virksomhedsophold Der er nedsat en arbejdsgruppe, der er ved at se på evalueringsskemaerne. Der vil ske ændringer da kravene er anderledes I forhold til selve virksomhedsopholdet – tror jeg ikke der forekommer ændringer – kun bedre rustede elever


Download ppt "Social- og sundhedshjælper retning"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google