Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Markedsføring i Søgemaskiner 20. oktober 2004

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Markedsføring i Søgemaskiner 20. oktober 2004"— Præsentationens transcript:

1 Markedsføring i Søgemaskiner 20. oktober 2004
Oplæg Mikkel deMib Svendsen CTO, RedZoneGlobal Denmark ApS Gratis information: • Arbejde: •

2 Statistikker og/eller facts
Man skal ikke tro på Alt hvad man hører!

3 Brugen af Internet Søgemaskiner er den næst-mest populære aktivitet på Internet

4 Tilfredshed, ROI og effekt af forskellige metoder
Søgemaskiner giver større tilfredshed og bedre ROI

5 Pris pr. lead med forskellige metoder
Omkostninger til generering af leads er lavest med søgemaskinerne

6 Hvor kommer kunderne fra?
NDP, januar 2001 6 gange flere af de besøgende fra søgemaskinerne valgte at foretage en handel end dem der kom fra f.eks. Banner ads

7 Hvor kommer kunderne fra?
NDP, januar 2001 6 gange flere af de besøgende fra søgemaskinerne valgte at foretage en handel end dem der kom fra f.eks. Banner ads

8 Facts om søgemaskiner som marketingkanal
Over 80% af alle brugere på Internet benytter søgemaskiner, som en ud af flere metoder, når nye websites skal findes - og populariteten er stigende. Op til 5-6 gange så mange af de besøgende fra søgemaskiner ender som ”kunder” i forhold til traditionel online markedsføring De fleste søgninger er meget specifikke og målrettede og folk forventer at finde lige det de leder efter Ingen søgemaskiner har alle websites med – og de har ingen forpligtelse til at have det. Ingen er uundværlige! Aviser har masser af historier, at vælge imellem hver dag, på samme måde som søgemaskiner har masser af websites at vælge og vrage imellem. Ikke alle kommer med! Spørgsmålet er kun hvem ... !

9 Sådan fungerer en søgemaskine

10 Et søgeresultat består af mange indekser
Nyhedsindeks Sponsor links Organiske resultater

11 Relationer mellem søgemaskiner …. et overblik!

12 Keywords – nøglen til søgebrugerne
Søgemaskiner indekserer tekst, links og fil-referencer på Nettet – men ikke alle tekster er tilgængelige ... Brugerne søger med tekst for at finde det de leder efter – men ikke alt de søger består af søgbar tekst ... Søgemaskiner forstår kun almindelig tekst og brugerne kan kun søge med almindelig tekst. Tekst er den eneste mulighed for at forbinde brugerne med os i søgemaskinerne. !

13 Introduktion til markedsføring i søgemaskiner
On-site kampagner – organisk optimering Kan sammenlignes med god PR. Off-site kampagner – kommercielle kanaler Kan sammenlignes med stærkt segmenteret annoncering Al markedsføring i søgemaskiner bygger på response! Vi kan (normalt) ikke påvirke brugernes søgninger, men vi kan sørge for at være til stede, når de leder efter os, vores produkter, serviceydelser eller de informationer vi tilbyder. !

14 Hvad søger folk efter? Der søges efter svar ...
Der er mange der søger efter biler, sommerhuse, booking af alt muligt og køb af endnu mere ... De store (off-line) brands er ofte ”små” på Nettet Der er næsten ingen der søger efter Coca Cola! Der er mange der søger efter Yahoo Kompleksiteten er stigende Der søges med flere ord, fraser og kombination end tidligere Der anvendes ofte titusindvis af forskellige udtryk når målgruppen søger efter jeres produkt, service, Information eller virksomhed Er det vigtigt hvor mange der søger?

15 Lær at tale brugernes sprog
[banan] ”They (Google) had a banana and they didn't hide it.” - Seth Godin

16 Marketing-sprog eller bruger-sprog
Marketing og salg Almindelige mennesker Hovedsæt Slagtilbud! Notebook Buks Headset Billig Laptop Bukser ! Lær at forstå brugeres sprog Hvis brugerne kalder en bærbar computer for en ”laptop” bliver du nødt til at respondere på dette.

17 Project Summary Status
Case: John Kerry Project Summary Status Virksomhed John Kerry Projekt navn John Kerry US 2004 Antal søgninger Antal keyword groups 9 Antal nøgleord (fraser) 5.637 Antal forskellige ord 20.167 1 Ord 20 2 Ord 1299 3 Ord 1872 4+ Ord 2449 Ord per frase 3,58

18 Case: John Kerry -> Keyword Scope Analysis
Kun godt 50% anvender top 100 nøgleord!

19 Case: John Kerry -> Words Per Phrase Analysis
Få søger med 1 ord. De fleste søger med 2 eller 3 ord Mange søger med 4 eller flere ord Dette gælder KUN for denne kampagne!

20 Case: John Kerry –> Ord-grupper
Mange søger på jobs ... Men hvilke ...? Flere søger på ”Bush” end på ”Kerry” – men der anvendes flere keywords af ”kerry” søgerne ”Politics” er meget lidt søgt

21 Case: John Kerry -> ”job” -søgninger
Ikke alle ”job” –søgninger er lige relevante! 

22 Case: John Kerry -> Howard Dean
Hvorfor kunne Howard Dean ikke blive præsident? - Svaret lå klar i søgemaskinerne lang tid før demokraterne erkendte dette!

23 Her kan du researche nøgleord ...
Oplæg til markedsføring i søgemaskiner Her kan du researche nøgleord ... - ANBEFALES! Koster fra $5,95 (1 dag) til $199 (1 år) Joyzone.dk – Danske nøgleord Joyzone.dk – Svenske nøgleord Flere redskaber – på flere sprog Gratis opdateret nyt om søgetrends Google Zeitgeist Nøglehullet Gratis dansk top 50

24 Direct marketing, branding og intergation
Integration med det øvrige internet Søgemaskiner er en af internettets vigtigste grundpiller - og udgangspunkt for kunder, journalister, researchere og markedsanalytikere, jobansøgere etc. Direct marketing Højt motiverede leads til markedets laveste priser! Tracking, auto-management og ”close-looped ROI management” Branding i søgemaskiner Omtale af IAB og Nielsen//NetRatings undersøgelse om branding i søgemaskiner: percent [of the surveyed users was] more likely to name a specific brand if it was in the top spot on the search results page… - Ads in the top position on the search results page increased an aggregate of all the brand metrics by an average of 14 percent across the six industries. - "The study is proving the thing everyone knows: advertising tends to work both on direct marketing and branding metrics," said Marc Ryan, director of analysis for Nielsen//Net Ratings...

25 Stiger branding effekten når klikraten falder?
NEJ! Men man skulle nogle gang tro det, når man hører desperate bannersælgere finde på undskyldninger for de lave klikrater

26 Branding i søgemaskiner
! “The study is proving the thing everyone knows: advertising tends to work both on direct marketing and branding metrics," said Marc Ryan, director of analysis for Nielsen//Net Ratings... Spørgsmålet er: Hvor gode er de forskellige medietyper til at opfylde vores mål? Hvilke brugere påvirkes mest? Dem der faktisk læser en relevant søge-annonce, eller dem der ignorerer en grafisk banner?

27 Direct marketing i søgemaskiner
Lav kontaktpris Typisk ligger omkostningerne i Danmark på kun 2-4 kroner pr. lead! Høje konverteringer Typisk ses en bedre konvertering i form af salg, kvallificerede henvendelser, sign-ups og flere gengangere. Præcise målinger Med PPC-søgemaskiner, og andre kommercielle programmer, kan alle handlinger måles og segmenteres helt ned på keyword-niveau! Mulighed for close-looped ROI management Automatisering af kampagnemanagement ud fra fastsatte CPA eller ROAS mål

28 Vigtige facts om Markedsføring i Søgemaskiner
Alle kampagner i søgemaskiner vinder over tid! Mange resultater viser sig først efter flere måneder Korte kampagner er dyrere og mindre effektive Dette gælder i særlig grad for organisk optimering – men også for PPC-søgemaskiner Du kan kun ramme de brugere der faktisk søger efter dig! Med mindre du er Nokia eller De Olympiske Lege kan du ikke påvirke den måde folk søger på, men alene respondere på det (for)brugerne faktisk søger efter. Start med ”low-hanging fruites” og arbejd dig op For de fleste websites og branchers vedkommende er der masser af low-hanging fruites at tage fat på. Er alle dine sider optaget i søgemaskinerne? – og hvad med konkurrenterne? Benytter du AdWords og/eller Overture? – og hvad med konkurrenterne? Er dine sider ”basis optimeret”? – og hvad med konkurrenterne?

29 Hjælp til at komme igang
AdWords – nem måde at komme i gang Kan håndteres internt eller outsources Forlang gennemsigtig administration In-house SEO – intern håndtering Kræver viden og tid! Få support fra de bedste Outsourcing SEO – eksterne eksperter Få referencer – og tjek dem! RedZoneGlobal PPC – eksterne kampagner Performance baseret markedsføring i søgemaskiner Effektivt til optimering af tusindvis af ord

30 Gode bøger

31 Spørgsmål? Mange tak for i dag ... - Mikkel deMib Svendsen !


Download ppt "Markedsføring i Søgemaskiner 20. oktober 2004"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google