Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Medicinpædagogik på vej mod en faglig platform

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Medicinpædagogik på vej mod en faglig platform"— Præsentationens transcript:

1 Medicinpædagogik på vej mod en faglig platform
11 Medicinpædagogik på vej mod en faglig platform Knud Ramian, Center for Kvalitetudvikling i samarbejde med Annette Bertelsen, Birkevangen, Esbjerg Kommune

2 Baggrundsundersøgelsen Hvad er medicinpædagogik?
22 22 Oversigt Baggrundsundersøgelsen Hvad er medicinpædagogik? Medicinpædagogikkens 8 håndtag Hvad gør vi?

3 Medicin i socialpsykiatriske botilbud
33 Medicin i socialpsykiatriske botilbud Medicin i socialpsykiatriske botilbud Skjult kamera Selvbestemmelse og personalets ansvar Undersøgelse af tilsynsrapporter instrukser praksis på botilbud fagfolks anbefalinger Vi forsøgte uden held at inddrage beboerne De pædagogiske problemstillinger fylder meget i hverdagen, men ikke i instrukser Sparsom erfaringsopsamling og vidensdeling → Fokus på fænomenet medicinpædagogik Satspuljen satser på hele socialpsykiatrien

4 Den medicinske behandlings pædagogiske udfordringer
God MB kan skabe overskuddet til at få hverdagen til at fungere og holde kontakten til andre hæmmer i det, man gerne vil i livet og oplevelsen af at føle sig levende Bliver et fokus i hverdagen Skaber dilemmaer mellem selvbestemmelse og sikker medicinhåndtering

5 Vi kalder det ”Medicinpædagogikken”
Psykosocial rehabilitering i medicinske behandling At tage ansvar Skaffe sig selvbestemmelse Udvikle nye mestringsstrategi er i hverdagen Fører til At medicin bliver et redskab og ikke et mål Kvalificering i egen behandling Færre fejl Andre løsninger Alt i alt en mere relevant behandling

6 Medicinpædagogikken har 8 håndtag
66 Medicinpædagogikken har 8 håndtag En individualiseret indsats En del af indsatsplanen Tema 3 Udvikling af mestringsstrategier Tema 8 Kvalificering af borgere og netværk Tema 2 Uddannelse af fagfolk Tema 1 Samspil med de andre aktører Tema 7 Skabe organisatoriske rammer Tema 5,9 En medicinpædagogisk strategi Når vi ser på de beskrivelser vi fik ind på temadagene der skal mange til at trække læsset og der skal helst trækkes på samme hammel. Mange forskellige indsatsområder. Vi kalder dem for håndtag. Det er på disse områder, vi skal ud og hente den eksisterende erfaringer ind

7 Et individualiseret tilbud
77 Et individualiseret tilbud Sundhedsstyrelsen stiller krav om at ledelsen skal udarbejde en medicininstruks, der fastlægger reglerne for omgangen med medicin. Det er for så vidt godt nok. Problemet er at instruksen let bliver meget detaljeret og bliver til en institutionsstyret sæt af regler, der skal passe til alle. Altså netop en udvikling vi er på vej væk fra. Den udvikling, der tegnede nogen steder og som vi har inkluderet i medicinpædagogikken var at medicininstruksen i princippet blev en personlig aftale. For mange er den medicinske behandling et område belagt med stærke ofte modsatrettede følelser. Det stiller krav om en relation, der kan rumme disse følelser. Begge parter skal have respekt og anerkende hinandens ekspertise Gensidige roller og forventninger aftales. Fagpersonen stiller sin faglighed til rådighed i samarbejdet.

8 En del af indsatsplanen
88 88 En del af indsatsplanen Det skal aftales, hvad formålet med den medicinske behandling skal være. Støtte og hjælp i forhold til den enkeltes recovery proces skal aftales. Der skal også aftales hvilke redskaber samt metoder, der skal anvendes. Aftaler med lægen skal også være klare. Der skal være aftaler om, hvordan og hvornår den medicinskebehandling skal evalueres.

9 Kvalificering af borgere og netværk
99 Kvalificering af borgere og netværk Vi ved at det er virksomt at kvalificere borgerne og deres netværk – også omkring medicin. Vi kunne se nogle af de elementer, der kan indgå i en sådan kvalificering. Der findes meget flotte medicinske noter til personale, men der er ikke samlet meget, der henvender sig til bogerne og på dansk er der stort set kun Patricia Deegan, der har et medicinsk perspektiv. Det er et område, hvor man virkelig kunne hjælpe hinanden. ”Psykoedukation” omkring medicin: Viden om egne præparater/ virkninger og bivirkninger Viden om håndtering Indsamling af personlige erfaringer Undersøgelse af alternativer Personlige medicinvejledere

10 Uddannelse af fagfolk Inddragelse af medicinpædagogik sammen med medicinlære & medicin- håndtering Udvikling af kompetencegivende uddannelser med forskellige kompetenceniveauer Mange forskellige faggrupper deltog i medicinhåndteringen. Vi kunne se at der var meget store forskelle på, hvordan arbejdsdelingen var og hvordan man sikrede sig at personalet havde den fornødne viden. Det største problem var at lokal sidemandsoplæring var så almindelig. De eksisterende 2 dages kurser har indtil nu ikke haft noget medicinpædagogisk indhold.

11 Medspil fra andre aktører
Medspil fra andre aktører Ordinerende læge skal støttes til at passe sit arbejde Apoteket skal udnytte sine pædagogiske muligheder Tilsyn skal inddrage medicinpædagogiske elementer Netværket skal også forstå Omgivelserne skal sikres Pressen skal finde ud af, hvem der har ansvaret

12 Udvikling af nye mestringstrategier
Flere muligheder for at klare sig med andre metoder end medicin Samtalegrupper Stemmehøringsgruppe Øre-akupunktur massage Kost Motion Ddet viste sig i kortlægningen at man rundt omkring var begyndt at benytte en række forskellige metoder, der også kunne hjælpe mennesker med at håndtere deres symptomer, og blive et supplement eller alternativ til den medicinske behandling. Dem har samlet under håndtaget.

13 Skabelse af organisatoriske rammer
Skabelse af organisatoriske rammer Det er naturligvis en støtte, hvis medicinpædagogiske principper er diskuteret igennem og fremgår af medicininstruksen. Medicinpædagogik er dilemmafyldt arbejde..... og man mange steder ikke vidste, hvad man gør, når man er i tvivl. Det blev ikke sagt højt, men vi kunne mange steder mærke spændinger omkring ansvars- og kompetencefordelingerne i personalegruppen. Håndteringen af fejl var også et område, hvor der var stor usikkerhed og uklarhed omkring de fejl som borgerne begår - er de ikke lige så interessante at lære af? Alt dette er LEDELSENS OPGAVE at skabe rammer om. Udvikling af lokale instrukser Ansvars- og kompetencefordeling Dilemmaforvaltning Forvaltning af fejl

14 En medicinpædagogisk strategi
Overvejelser på de områder, som har indflydelse på den medicinpædagogiske indsats Udpegning af de områder, hvor det kan gøres bedre Kortlægningen viste, at 97% havde man opfyldt sundhedsstyrelsens retningslinjer, og alligevel Når vi ser på, hvor spredt indsatsen var, er det nærliggende at stille spørgsmålet, hvad vil ske, når man tænker sig om på alle de områder, der har indflydelse på den medicinpædagogiske indsats. Og lægger planer for de områder, hvor man kan se, at der er forbedringsmuligheder. Det kalder, vi den medicinpædagogiske strategi

15 Det er jo lige til at gå til..........
Det er jo lige til at gå til Medicinpædagogikken rummer mange udfordringer.... Det er ikke kompliceret, men vi sidder alle fagfolk, borgere og deres netværk fast i rutinens ærtehalm – og værst: vi tror det ikke selv. men medicinpædagogikken vil over tid ændre på tingenes orden, så vi bagefter vil undre os over...

16 Vi kan fastholde at borgeren ved mere om sig selv (og sin medicin) end nogen anden nogensinde vil komme til at vide. forsætte udviklingen af psykosocial rehabilitering, der giver borgeren flere muligheder, mere ansvar og mere magt i sit liv. dele den viden, der findes Og det gør vi nu!

17 Tak for opmærksomheden

18

19

20 Birkevangens Medicinpædagogik::
Det er medarbejdernes opgave at støtte beboerne i at udvikle et meningsfuldt liv, styrke deres egne kompetencer og ansvar for eget liv. Denne recovery proces er individuel, det er meget forskelligt hvad der skal til for den enkelte, medicin kan være en støtte blandt meget andet. Det er vigtigt at lytte til beboernes oplevelser og erfaringer med medicin, så de kan få kontrol over deres medicin og blive bevidst om hvad medicinen kan hjælpe med og hvad den ikke hjælper med. Medarbejderne skal stille deres faglighed til rådighed for beboerne. 20 ▪

21 1) Det er lægens ansvar at sikre sig, at medarbejderne på botilbuddet kan udføre medicineringen korrekt 2) Det er lægens opgave at sikre sig, at medarbejderne er oplyst om lægemidlernes virkning og bivirkning. Dette ansvar er skærpet, hvis der er tale om kompliceret medicingivning 3) Det er ledelsens opgave at udarbejde forskellige instrukser. Dette omhandler: A) Instrukser for identifikation af patient og medikament B) Instrukser for medicinhåndtering C) Instrukser så medicinering kan foretages korrekt ved indlæggelse og efter udskrivelse D) Instrukser for samarbejde med behandlende læger E) Instrukser for relevante optegnelser over medicinhåndtering 4) Det er ledelsens ansvar at sikre, at medarbejderne er oplært til varetagelse af medicinen 5) Ledelsen har ansvaret for, at medicinen opbevares korrekt og utilgængelig for uvedkommende 6) I forhold til medicinhåndtering kan der opstå fejl i forbindelse med ordination, transskription og dokumentation, dispensering samt administration


Download ppt "Medicinpædagogik på vej mod en faglig platform"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google