Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Årshjulet – aktiviteter der gavner forretning, forening og samfund

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Årshjulet – aktiviteter der gavner forretning, forening og samfund"— Præsentationens transcript:

1 Årshjulet – aktiviteter der gavner forretning, forening og samfund
Velkommen

2 Fortæl en historie 1.Præsenter jer for hinanden (navn og butik)
2. Udpeg ”fortæller” og ”lytter” 3. Fortæl om din/din butiks allerbedste oplevelse ved at arbejde med: Sundhed, klima/miljø eller etisk handel Fortæl i max ét minut 7. april 2017

3 Årshjulet – Spor på Severin seminaret
1. Præsentation af program og hinanden 2. Årshjulet – hvad er det? 3. Coops tværgående kampagner – hvorfor og hvordan 4. ”Liv” i butikkerne Hvordan kan brugsforeningsbestyrelse og butiksråd være med? 5. Årshjulet i X by – workshop 6. Årshjulet 2014 7. april 2017

4 Hvad er Årshjulet – den korte version
Kobling af Ansvarlighedskampagner med butiksaktiviteter Med andre ord: Ansvarlighed fortalt i fællesskab, på flere måder og samtidig => vi ”når” flere 7. april 2017

5 Coop ansvarlighed - uddrag
Coop-familien arbejder for at give alle danskere mulighed for at vælge sundt og ansvarligt i hverdagen – uanset hvilken af familiens butikker, du handler i Vi garanterer, at vi som virksomhed kontinuerligt sparer på ressourcerne, tænker på miljøet…… 7. april 2017

6 Änglamark – Omtanke i hverdagen
Änglamark er økologiske, miljø- eller allergivenlige produkter af høj kvalitet. Änglamark spænder vidt fra vaskepulver til tomater. Fra babymad til sengetøj. Der er over 600 forskellige varer i Änglamark familien. Omsætning 2012 – 781 mio. Kendskabsgraden ligger stabilt på 92% i målgruppen Änglamark er aktiv i alle medier over hele året TV, dagblade og magasiner, Facebook, sponsorater (masterchef), Motionsløb etc. Änglamark er Coops omtanke mærke nr. 1 – Änglamark blev introduceret i 2008 og har siden leveret en markant vækst i omsætning år for år.

7 Savannah – udvikling gennem handel
Kendskab: 45% Omsætning 2012: 70 mill. (mod forventet 40) Forbrugervurdering: relevant og meningsfuldt Kvalitetsforventning: moderne og god kvalitet Projekter bag varerne: Vi bruger 10 mio. DKK fra Yderligere 10 millioner kommer fra partnere (primært Danida) Tre projekter: Kenya: Små grøntsagsfarmere Namibia: Marginaliserede kvægbønder Ghana: Små kakaofarmere og kooperativer Vi forventer en omsætning på næsten 100 mill. i 2013. Vi vil formentlig sætte endnu ét udviklingsprojekt i gang. Gennem en (primært digital) brandingkampagne vil vi øge kendskabsgraden. Vi har virkelig været med til at give Afrika en positiv værdi (og ikke bare som et kontinent præget af sult og nød).

8 Savannah-varer Vi har ca. 60 varenumre nu, men forventer mindst 80 i løbet af 2013. De bedst sælgende varer er vindruer, chokolade, oksekød og kaffe.

9 Det er blevet nemmere at vælge sundere
I Coop tror vi på at sundhed skal smage godt. Sundhed skal være et nemt og naturligt valg. Sundhed skal passe til vores hverdag og ikke omvendt. Sundhed skal føles godt og baseres på lyst i stedet for pligt. Vi arbejder fokuseret med at gøre det så nemt som muligt for vores kunder at få alle de ”rigtige varer” i kurven. Derfor introducerede vi i 2012 Dit Valg, der er en serie produkter, der alle bærer nøglehullet – en serie, der gør det lettere at foretage et sundere valg, når du handlere i Coops butikker. Slut 2013 er sortimentet oppe på 150 Danskerne bekymre sig i stigende grad om sundhed. Det er nu den næste største bekymring. Det skal være nemt at handle sundt – derfor har Danskerne virkelig tage nøglehulsmærket til sig. Kendskabet, antal produkter og salg af varer med nøglehulsmærket stiger markant. Der er nu pænt over produkter i markedet i dag der bærer nøglehullet og kendskabet har nået 90%.

10 Coops ansvarligheds kampagner – hvorfor og hvordan
Tværgående kampagner Fælles og ensartet udtryk Undgå at ”opfinde den dybe tallerken” flere gange Mange år Der er tværgående kampagner på de fokusområder vi har i Coop. For at sikre et ensartet udtryk og for ikke at lave det samme arbejde i alle kæder bliver disse tværgående kampagner udviklet centralt fra. Der er blevet arbejdet med tværgående kampagner i mange år, men jo flere egne varemærker vi har fået, jo flere tværgående kampagner er der. Änglamark er der arbejdet med centralt i ca. 5 år. Savannah blev introduceret i 2011 og DIT VALG i 2013. Processerne er lidt forskellige: Änglamark og Savannah – her bliver kampagnematerialer udviklet centralt og sendt til kæderne DIT VALG, Ugens Coop kup, Premium, Bagerens, Xtra og Coop – kæderne udvikler selv ud brandmanual 7. april 2017

11 7. april 2017

12 ”Liv” i butikken Hvordan kan bestyrelsen og butiksrådet være med?
…. koble en aktivitet på de tværgående kampagner 7. april 2017

13 Er det en god idé? Ja - forbi vi så:
”Gi’r tilbage” til samfundet/medlemmerne/kunderne Profilerer butikken, ansvarlige varer og Coop På endnu ”en måde” måske genkendelses glæde Vi ”når” flere 7. april 2017

14 Årshjulet - proces Tværgående kampagne oversigt udsendes efterår
Handlingsplaner udarbejdes Ca. 6 uger inden hver kampagne udsendes info i Nyhedsbrevet bl.a. om aktivitetsforslag 7. april 2017

15 Idéer til aktiviteter ca. 6 uger inden aktivitet via Nyhedsbrevet
7. april 2017

16 Materiale fra Coop/kæden
7. april 2017

17 Forslag til butiksaktiviteter – trin for trin
7. april 2017

18 Materialer (nye foldere oktober 2013)
Profilbrochure Tre korte introduktioner til mærkesagerne Sundhed Klima og Miljø Etisk handel fdbforum.fdb.dk/materialer

19 Hvordan kan bestyrelser og butiksråd være med?
Kendskab til årshjulet Udarbejd en handlingsplan Aftal hvem gør hvad Gennemfør aktiviteterne Husk I vælger hvilke og hvor mange aktiviteter I vil gennemføre! 7. april 2017

20 Medlemmernes ”aktivitetsmøde” med Coop Ansvarlighed
En god handlingsplan for ”vores” butik Workshop

21 Dagli’Brugsen ”Lille By”
Omsætning 16 mio, 680 medlemmer, skole i byen 5 medlemmer af brugsforeningsbestyrelsen Primære konkurrent: Netto som ligger i naboby (5 km væk) I er brugsforeningsbestyrelsen i DB ”Lilleby” Planlæg en årshjulshandlingsplan for efteråret 2013 Beslut hvad I vil gennemføre. Drøft jeres ”tilvalg” – og lige så vigtigt jeres ”fravalg” 7. april 2017

22 SuperBrugsen ”Mellemby”
Omsætning 45 mio, medlemmer, 2 skoler i byen 7 medlemmer af brugsforeningsbestyrelsen Primære konkurrenter: SuperBest, Rema og Fakta som ligger i mellemby I er brugsforeningsbestyrelsen i SB ”Mellemby” Planlæg en årshjulshandlingsplan for efteråret 2013 Beslut hvad I vil gennemføre. Drøft jeres ”tilvalg” – og lige så vigtigt jeres ”fravalg” 7. april 2017

23 Kvickly ”Storby” Omsætning 95 mio, 5.200 medlemmer, 8 skoler i byen
4 medlemmer af butiksrådet Primære konkurrenter: Alle kæder findes i byen I er butiksråd i KV ”Storby” Planlæg en årshjulshandlingsplan for efteråret 2013 Beslut hvad I vil gennemføre. Drøft jeres ”tilvalg” – og lige så vigtigt jeres ”fravalg” 7. april 2017

24 2014

25 Hvordan vil vi arbejde med ansvarlighed/årshjulet?
Ordet er frit

26 Kom godt videre – Konkurrence
Er disse produkter i Savannah sortimentet? (jf. handelmedafrika.dk pr. 4/5) Kaffe Jordbær marmelade Fuldkorns småkager Vin Fisk 7. april 2017

27 Savannah quiz – svarkupon
Kaffe Ja _______ Nej _______ Jordbær marmelade Ja _______ Nej _______ Fuldkorns cookies Ja _______ Nej _______ Vin Ja _______ Nej _______ Fisk Ja _______ Nej _______ Navn: ___________________ 7. april 2017


Download ppt "Årshjulet – aktiviteter der gavner forretning, forening og samfund"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google