Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Årsmøder 2014.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Årsmøder 2014."— Præsentationens transcript:

1 Årsmøder 2014

2 2013 for forretningen 1. Butikkens resultater 2. Begivenheder i butikken 3. Begivenheder i kæden 4. Begivenheder i Coop 5. Ansvarlighed

3 Butikkens resultater Omsætning: Index ( - hentes fra driftsrapporten linie 3) Butiksresultat: Index (for Coop-butikker) Regnskabsmæssigt overskud: Index (for Brugsforeninger) (- hentes fra driftsrapporten linie 26) Antal medlemmer: (- hentes fra faktura fra Medlemsservice der udsendes hver måned) Derfor gik det sådan (uddelerens forklaring på udviklingen i omsætning og resultat, herunder lokal konkurrencesituation)

4 Begivenheder i vores butik 2013
Her kan indsættes eksempler på konkrete begivenheder, aktiviteter etc. Lokal forankring Lokale leverandører Mv.

5 SuperBrugsen 2013 Salg & Sortiment slået sammen pr. 1/ med Brian Seemann som Salgs- og sortimentsdirektør Historisk godt resultat i SuperBrugsen i 2013, og væsentligt bedre end 2012 Fokus på omkostninger, Coop butikkerne ligger 0,6% lavere i 2013 end i 2012 selvom de også gør rent Store besparelser på lønlinjen på trods af søndagsåbent og udvide åbningstider Dækningsbidrag for kæden er forbedret flot i 2013 Generelt klarer SuperBrugsen sig bedre end øvrige kæder i supermarkedssegmentet Mange SuperBest er konverteret til Kiwi og Eurospar. Markedsandele er fastholdt på trods af lukninger af 20 butikker i starten af året. Kundemeteranalyse – Flot vækst i de 2 målinger i forår og efterår Omstilling af butikker til Koncept15, viser gode resultater Udrulning af donationsstander Arbejdet med lokale leverandører er sat i system, og der er i næsten alle butikker repræsenteret lokale varer

6 SuperBrugsen 2014 Michael Løve udnævnt til Koncerndirektør – proces i gang med rekruttering af ny kædedirektør til SuperBrugsen SuperBrugsens var den kæde der bidrog 2. mest til Danmarksindsamlingen – kun overgået af Fakta SB fortsætter arbejdet med lokale leverandører, og der planlægges 13 arrangementer rundt i distrikterne hvor lokale leverandører præsentere deres varer for butikkerne. Koncept15 udrulningen fortsætter, og langt de fleste af Coop butikkerne bliver opdateret med det nye koncept allerede i 2014, og mange brugsforeninger følger efter. Fokus i 2014 Slagterunivers Coop Bank Brand Loyality Leveregler Ungeunivers

7 slagter og delikatesse
Slagteren bliver den lokale Slagtermester Top motiverede slagter og delikatesse Medarbejdere Slagterens rolle i SuperBrugsen Skabe kundestrøm Skabe løsninger Tør tage dialogen med kunderne Høj kvalitet God service Være SuperBrugsen udad til

8 Coop Bank Hvad er nyt for kunderne?
Coop Bank kunder kan hæve kontanter på Visa/Dankort og MasterCard i butikkerne. Præcis som i dag. Kunderne kan hæve op til kr , hvis kassebeholdningen tillader det. Coop Bank kunder kan indsætte penge på deres konto via kasserne – op til kr. Coop Bank kunder kan få udleveret en kuvert til indbetalingskort og checks i butikken. Kunderne kan få en folder eller et visitkort omkring banken i butikkerne. Hvad er nyt for butikkerne? Henvise interesserede kunder til banken via folder eller visitkort Udlevere kuverter til kunder, som ønsker at indsende indbetalingskort eller checks til banken Gennemføre ind- og udbetalinger jf. kasseguides.

9 Måske den største satsning i 2014
Brand loyality Måske den største satsning i 2014 NYHED – saml mærker med din telefon - Det kan vores konkurrenter ikke matche eller tilbyde - Det er helt unikt !

10 Leveregler i SuperBrugsen
Kunder Priserne er gode Det er nemt at handle Vi er opmærksomme og hjælpsomme Vi har alt, hvad du behøver – og mere til Det er attraktivt at være medlem Medarbejdere Bedste første arbejdsplads Vi er et springbræt for alle, der vil Vi har respekt for hinanden Din leder får dig til at lykkes Vi har det sjovt Økonomi Drift Vi forbedrer vores råderum Vores omsætning stiger Kædens profiltiltag gennemføres Udvikling tager afsæt i kundernes og butikkernes hverdag Vi er effektive og bruger ressourcer ansvarligt Vi ønsker konstant fornyelse Vi gør det enkelt Lokalsamfund Levereglerne er ikke ”regler”, men et forsøg på at samle alt det, vi er stolte over, som vi gør godt, og som er unikt for SuperBrugsen De skal binde en sløjfe om det, vi står for Det første område handler om kundernes oplevelse af butikken – af sortiment, priser og service. Eksempel: - Det er nemt at handle: Butikkerne er overskuelige og lettilgængelige. Det er nemt at foretage de daglige indkøb. De næste område handler om SuperBrugsen som arbejdsplads. Hvordan oplever medarbejderne SB? Eksempel: - Bedste første arbejdsplads handler om at være stolt af at være den første arbejdsplads for rigtig mange unge mennesker. Claus vil fortælle mere om det konkrete initiativ, der i 2014 skal løfte os på det punkt. Det næste handler om, hvilken rolle butikken spiller i lokalsamfundet. Mange SuperBrugser er placeret i mindre byer, hvor det netop er her, man finder det største udvalg og den professionelle slagter. Eksempel: - Vi styrker lokalsamfundet: Vi giver direkte støtte til foreninger, vi ansætter lokal arbejdskraft, vi sælger lokale varer… Det fjerde område handler om driften. Hvordan beskrives den bedst. Eksempel: - Udvikling tager afsæt i kundernes og butikkerne hverdag. Nye koncepter udvikles altid med inddragelse af uddelere, og indsigt i hverdagen i butikken er afsættet for at sikre at tiltagene giver værdi. Og endelig det femte område, økonomien. Her er kun formuleret to regler, og selvom vi målet på en række økonomiske parametre var der i kæderådet enighed om, at disse to formuleringer er lige vigtige for selvstændige som for Coop-butikker. Eksempel: - Vi forbedrer vores råderum: Vi optimerer på kort sigt for at kunne investere i langsigtet konkurrencedygtighed. Vi vil i hver enkelt butik og i kæden konstant øge det økonomiske råderum til investering. Det rimer også på den anden formulering, som Coop har i sin overordnede strategi, nemlig at give slægtsgården videre i en bedre stand. (Skal vi interessere os for den enkelte butiks økonomi? Ja, alle har en interesse i at det går den enkelte butik godt! – Vi forholder os ikke til eksempelvis lønprocenten, eller andre konkrete forhold – men man tærer ikke på egenkapitalen for at holde den gående! Så bliver man måske nødt til at gøre noget ved lønnen også…) De fem områder, som Kæderådet her har valgt at fokusere på, er valgt, fordi det er dem, der bedst dækker at beskrive butikkens drift og betydning for kunder, samfund og medarbejdere. Vi håber I er enige i det. Vi er byens førende butik Vi styrker lokalsamfundet Vi er gode naboer Vi involverer vores medlemmer

11 Servicemedarbejderne
SuperBrugsen – Danmarks ”bedste 1. arbejdsplads” Servicemedarbejderne Den største medarbejdergruppe i kæden Hvad gør vi ? ”Basis på plads” [best pracise] Kommunikation ”Fordelsprogram” Rekruttering Jobbeskrivelse Tjeklister Forældreinvolvering Elektronisk kommunikation Primært fokus vil være: - Arbejdsplaner - Vagt bytte Rabatordninger Biografbilletter Komme forrest i køen til køb af koncertbilletter Gode priser på frokost/et måltid mad i butikken

12 Coop Danmark 2013 Coop og FDB blev samlet under Coop navnet
Landsrådet i Coop amba vedtog etableringen af Coop Bank, der var en realitet i 2. halvår med tilbud om enkle bankforretninger for medlemmer Udvidelse af Coop-kortet så det nu også kan anvendes i Irma og fakta Ny partneraftale med Børns Vilkår og CARE Danmark omkring Velgørenhedsknappen på alle flaskeautomaterne Samarbejde med Post Danmark om et landsdækkende netværk af 300 pakkeautomater, der gør det nemt og hurtigt for danskerne at hente pakker Stor kampagne for at reducere madspild blev skudt i gang med en stor event på Rådhuspladsen i København Flere samarbejdsprojekter med mindre, lokale leverandører blev etableret i både Kvickly, SuperBrugsen og Dagli’Brugsen De mindste butikker blev samlet i kæden, LokalBrugsen, der forventes at komme til at bestå af cirka 100 butikker Adm. direktør siden 2009, Jesper Lien, fratrådte Ny adm. direktør Peter Høgsted pr. 1. november 2013

13 Eventuelt


Download ppt "Årsmøder 2014."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google