Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Blended Learning - en introduktion Karsten Gynther Videncenterchef University College Sjælland.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Blended Learning - en introduktion Karsten Gynther Videncenterchef University College Sjælland."— Præsentationens transcript:

1 Blended Learning - en introduktion Karsten Gynther Videncenterchef University College Sjælland

2 14.12.2014 Slide 2 Blended learning er undervisning, der ”integrerer netbaseret undervisning med tilstedeværelsesundervisning på en planlagt, pædagogisk udbytterig måde, som ikke bare kombinerer, men har pædagogisk gavn af at integrere tilstedeværelsesaktiviteter med netbaserede aktiviteter og omvendt” (Vignare, 2007 s. 37) Blended learning kombinerer tilstedeværelsesundervisning og computermedieret undervisning (Gramham, 2006). Blended Learning – begrebsdefinition

3 14.12.2014 Slide 3 Institutionsperspektiv: Nye målgrupper og evt. ressourcebesparelser Studenterperspektiv: Fleksibilitet og øgede adgangsmuligheder Underviserperspektiv: Potentiel pædagogisk udvikling (forbedret undervisningskvalitet) Begrundelser for Blended Learning

4 14.12.2014 Slide 4 Blended Learning mix-er forskellige didaktiske rum Tilstede- værelses- undervisning Parallel- undervisning Blended Learning Net- undervisning (fjern- undervisning) Tre arketypiske didaktiske rum

5 14.12.2014 Slide 5 Blended Learning mix-er forskellige didaktiske rum Tilstede- værelses- undervisning Parallel- undervisning Blended Learning Net- undervisning (fjern- undervisning) Synkron kommunikation. Samme tid/samme sted. Grundkategorierne ”tid” og ”sted”.

6 14.12.2014 Slide 6 Tilstede- værelses- undervisning Parallel- undervisning Blended Learning Net- undervisning (fjern- undervisning) Synkron kommunikation. Samme tid/samme sted. Asynkron kommunika- tion. Forskellig tid / forskellige steder. Grundkategorierne ”tid” og ”sted”. Blended Learning mix-er forskellige didaktiske rum

7 14.12.2014 Slide 7 Tilstede- værelses- undervisning Parallel- undervisning Blended Learning Net- undervisning (fjern- undervisning) Synkron kommunikation. Samme tid/samme sted. Asynkron kommunika- tion. Forskellig tid / forskellige steder. Synkron kommuni- kation. Samme tid / forskellige steder Grundkategorierne ”tid” og ”sted”. Blended Learning mix-er forskellige didaktiske rum

8 14.12.2014 Slide 8 To former for parallelundervisning Tilstede- værelses- undervisning Parallel- undervisning Blended Learning Net- undervisning (fjern- undervisning) a) Parallelle hold b) Enkelttilkoblede studerende En kombination: Global Classroom projektet: http://www.youtube.com/watch?v=FpkitKIr13c Lokalt link

9 14.12.2014 Slide 9 Mobil læring Tilstede- værelses- undervisning Parallel- undervisning Blended Learning Net- undervisning (fjern- undervisning) Stationært eller mobilt læringsmiljø ? Lokalt link

10 Læringsrum Valg af blended learning koncept for IHK – valg af uddannelsesdesign Forskellig sted : Netbaseret og parallel undervisning Samme sted: Tilstedeværelsesundervisning Det grundlæggende uddannelsesdesign for IHKs blended learning koncepter skal kombinere: 1.Deltagerbehov og forventninger 2.Uddannelseskrav/rammer 3.Uddannelsens kultur FleksibilitetFleksibilitet

11 Læringsrum Valg af blended learning koncept for IHK – valg af uddannelsesdesign Forskellig sted : Netbaseret og parallel undervisning Samme sted: Tilstedeværelsesundervisning Det grundlæggende uddannelsesdesign for IHKs blended learning koncepter skal kombinere: 1.Deltagerbehov og forventninger 2.Uddannelseskrav/rammer 3.Uddannelsens kultur FleksibilitetFleksibilitet 80/20

12 Læringsrum Valg af blended learning koncept for IHK – valg af uddannelsesdesign Forskellig sted : Netbaseret og parallel undervisning Samme sted: Tilstedeværelsesundervisning Det grundlæggende uddannelsesdesign for IHKs blended learning koncepter skal kombinere: 1.Deltagerbehov og forventninger 2.Uddannelseskrav/rammer 3.Uddannelsens kultur FleksibilitetFleksibilitet 20/80

13 Læringsrum Læringsmiljø Valg af undervisningsdesign Forskellig sted : Netbaseret og parallel undervisning Samme sted: Matrikelundervisning

14 Læringsrum Læringsmiljø Hvad skal man lære og hvordan lærer man på IHK? Forskellig sted : Netbaseret og parallel undervisning Samme sted: Matrikelundervisning Iagttagelse Kommunikation

15 Læringsrum Læringsmiljø Grundkategorier i blended læring Forskellig sted : Netbaseret og parallel undervisning Samme sted: Matrikelundervisning Iagttagelse Kommunikation Interaktionsnær kommunikation

16 Læringsrum Læringsmiljø Grundkategorier i blended læring Forskellig sted : Netbaseret og parallel undervisning Samme sted: Matrikelundervisning Iagttagelse Kommunikation Interaktionsnær kommunikation Interaktionsfri kommunikation (net)

17 Læringsrum Læringsmiljø Grundkategorier i blended læring Forskellig sted : Netbaseret og parallel undervisning Samme sted: Matrikelundervisning Iagttagelse Kommunikation Interaktionsnær kommunikation Interaktionsfri kommunikation (net) Interaktions-begrænset kommunikation (parallel)

18 14.12.2014 Slide 18 To typer af blended learning modeller: Den individorienterede model trækker på kognitive læringsteorier og har fokus på maksimal fleksibilitet for den enkelte studerende gennem adgang til et varieret udbud af opgaver og ressourcer, som præcis passer den enkelte studerendes foretrukne ”læringsstil”. Den kollaborative model trækker på sociale læringsteorier og designer et netbaseret læringsmiljø, som primært har fokus på de studerendes samarbejde organiseret omkring mindre gruppe- eller holdopgaver understøttet af web 2.0 medier som blogs, wikis eller forumdiskussioner. Didaktisk design af blended learning: Det pædagogiske grundsyn

19 14.12.2014 Slide 19 udnytter nye teknologiers muligheder for at stille fleksible og differentierede ressourcer og opgaver til rådighed for de studerende. og samtidig designes både tilstedeværelsesmiljøet og det netbaserede miljø på en måde, så det faciliterer og stilladserer opbygningen af kollaborative lærende fællesskaber. Det handler om at det didaktiske design både skal: facilitere de studerendes adgang til viden understøtte etablering af relationer mellem de studerende og samtidig stilladsere deres tilstedeværelse på nettet Et godt didaktisk design for blended learning

20 14.12.2014 Slide 20 Lærerstøtte (stilladsering) i netbaseret undervisning Stof Læringsfællesskab Lærerstøtte (Stilladsering høj/lav) x xx x x x Forskellige aktivitetstyper: x

21 14.12.2014 Slide 21 E-moderering og teknisk support Gilly Salmon, 2002

22 14.12.2014 Slide 22 Før tilstedeværelsessekvensen Under tilstedeværelsessekvensen Efter tilstedeværelsessekvensen The flipped Classroom Faser og undervisningssekvenser i blended learning Før Under Efter

23 14.12.2014 Slide 23 Redesign hele uddannelsen/faget/kurset/emnet – start på en frisk! Skab et samlet læringsmiljø med udgangspunkt i et pædagogisk grundsyn, og en analyse af hvad der kan læres face to face og hvad der kan læres i et medieret undervisningsmiljø. Udvælg og prioriter et eksemplarisk indhold til blended learning aktiviteter. Konstruer studieaktiviteter, som kombinerer tilstedeværelsesaktiviteter med netbaserede aktiviteter. Faciliter og stilladser de studerendes tilstedeværelse og samarbejde over nettet. Transformation til blended learning – erfaringer: Alle referencer er i den udleverede artikel om blended learning


Download ppt "Blended Learning - en introduktion Karsten Gynther Videncenterchef University College Sjælland."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google