Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Forskningen i ITMF-projekterne

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Forskningen i ITMF-projekterne"— Præsentationens transcript:

1 Forskningen i ITMF-projekterne 25.1.2004
Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogramleder Ph.d. Forskningsprogrammet Medier og IT i Læringsperspektiv Danmarks Pædagogiske Universitet

2 ITMF projekterne Indskoling Mellemtrinnet Udskoling

3 Det fysiske rum som læringsrum
Formelle og uformelle læringsformer Projektarbejdsformer Elev-lærer relationer Nye lærerpositioner Efter ITMF

4 Det fysiske rum som læringsrum

5

6 Rummet som metabolisk system
Fysiske rum Social rum Kropsnære rum

7 Læringsformer

8 Uformel og formel læring
Den uformelle læring foregår hovedsageligt uden for den institutionaliserede undervisning, som ikke intenderet læring og er et middel til læring i forbindelse med aktiviteter som fx leg, computerspil og chat. Formel læring foregår i undervisningsinstitutionerne, som intenderet læring og læring er her et overordnet mål for de aktiviteter, som foregår.

9 Uformelle læringsformer
Læringshierarkier Læringsnetværk Læringsfællesskaber

10 Projektarbejde i hverdagen – indskolingen i perioder – mellemtrinnet
i perioder og simultant - udskolingen

11 Projektformer Emneorienterede projekter Temaorienterede projekter
Problemorienterede projekter

12 Principper for projektarbejde
et princip om problemorientering et princip om produktorientering et princip om deltagerstyring et princip om tværfaglighed og dermed faglighed/faglig kvalitet et princip om eksemplarisk indholdsvalg

13 Legen – videreførelse af rolle- & konstruktionslege
konstruere og forholde sig til nye udfordringer (selvdrift) anvende artefakter man kan gøre noget med (handling) igangsætte og gennemføre et forløb (selvstyring) indgå i fællesskab (samarbejde) være produktive (produktion)

14 Projekter – formidling med digitale medier
Hjemområdet Flere hjemområder Forældre –morgenmøder ”Filmfestival” Formidlingen – en styrkelse af læreprocessen: 2. ordens-lærepocesser (forståelse og refleksion) Formidlings- og kommunikationsteori

15 Projekter som parallelaktiviteter
Fritidskulturens simultane aktiviteter Skolekulturen simultane aktiviteter

16 Projekt ”Maglenews” Videoproduktion og webavis Iscenesat af lærere
Deltagerstyret på tværs af årgange/hjemområder Horisontale og vertikale samarbejder Elevsupport: ITMF-ressourcegruppe

17 Projekter - engagement
Selvstyring Ejerskab Medierne

18 Projekter - Vejledning
Fag-faglig vejledning Mediefaglig vejledning Den tilstedeværende fraværende lærer Den tilstedeværende tilstedeværende lærer Projektdidaktik - proaktiv - reaktiv

19 Særlige læringspotentialer i brugen af medier/it?
Mediet i sig selv: motiverede og engagerede (selvdrift) eksperimenterede tilgange Ex: Video strukturer stoffet (faciliterer læreprocessen) Ex: Power points indbyggede muligheder (nye vinkler på indhold) Informationssøgningens dobbelthed kopierer Information, der ligger ud over curriculum og bedre formidlet end i bøgerne

20 Lærer – elev relationer

21 Lærer – elev relationer
Vertikale relationer Horisontale relationer Den horisontale vertikaliserede lærer

22 Nye lærerpositioner

23 Lærerpositioner Instruktør - faglig formidler
Konsulent - særlig ekspertise i forskellige faglige og organisatoriske sammenhænge Vejleder - konstruktive og kritiske sparringspartner Facilitator - muliggør læring Vidensressource – fagligt overblik og viden Moderator - spilleregler for deltagelse Opdrager -spilleregler for samvær Vidensleder - organiserer vidensdeling

24 Lærerne som ledere Overordnede ledere af projekter Vidensledelse

25 Vidensdeling 1. Wenger: vidensdeling i praksisfælleskaber 2
Vidensdeling 1. Wenger: vidensdeling i praksisfælleskaber 2.Nonaka og Takeuchi’s model: Til tavs viden Til eksplicit viden Fra tavs viden Socialisering Eksternalisering Fra eksplicit viden Internalisering Kombination

26 Pædagogisk vidensledelse
Løse problemer Organisere vidensdeling Skabe en kultur for vidensdeling

27 Medierne har ”offentligheds karakter” og lægger dermed op til vidensdeling
Power Users bliver centrale for læreprocesserne

28 Læring i relation til virtuelle rum

29 ”Friends and Flags” i samfundsfag og engelsk: beskrivelse af land i Power Point, chat og e-mail
Dansk-, engelsk-, tysk- og fransksproget hjemmeside – skolen og kommunen

30 Det virtuelle som læringsrum
Læringsprojekter OG kommunikationsprojekter Fra ”som-om” til reel kommunikation Fra fritidschat til fagchat Hjemmesider på mange sprog: reel formidling med målgruppe

31 Online interaktioner Aflevering til lærere online
Respons fra lærere online i relation til proces og produkt Gruppearbejde om opgaver online Projektarbejde online

32 Industrisamfundet Vidensamfundet
Læreren som instruktør og vidensressource Lærerstyrede læreprocesser Time- og skemaorganiseret læreprocesser Primært fakta-baseret læring Svar og rigtige resultater Individuelle læreprocesser Klasserum- fokuseret Medier som objekt for læring Statiske mediepræsentationer Klasserum-baseret kommunikation Vidensamfundet Læreren som vejleder, instruktør, konsulent, medlærer og vidensleder Elev/studenter-styret læring Åbne, fleksible læreprocesser Primært projekbaseret læring Spørgsmål, undersøgelse og konstruktion Kollaborative læreprocesser Gruppe/fællesskab- fokuseret Medier som redskab for læring Dynamiske multimedie interaktioner Worldwide kommunikation

33 Udfordringer - selv for Maglegårdlærere ;-)
Anvende det læringspotentiale, der knytter sig til IKT Bevidst anvende uformelle læringsformer i undervisningen Bevidst anvende vidensledelse som en pædagogisk strategi Integrere de digitale aktiviteter børnene anvender uden for skolen i et læringsperspektiv Arbejde med virtuelle læringsrum


Download ppt "Forskningen i ITMF-projekterne"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google